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    Geron mit Hammernews!! (Seite 226)

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     Ja Nein
      Avatar
      schrieb am 14.05.04 16:50:16
      Beitrag Nr. 840 ()
      Hallo Greenhorn1998

      Da scheint ja mal jemand aus dem ami-board unsere meinung
      zu teilen.

      zu der hülle sag ich nur eins

      genta- scheinbar gefüllt und nun doch wieder leer?

      so ist dass mit den geflügelten worten.

      geron ist spekulativ und dessen sind wir uns doch bewusst!


      dass interview muss doch schon ein paar tage alt sein da gerade genta in diesem eine positive rolle spielt

      One trend that I do see coming is anti-sense therapeutics. On May 3, Genta (GNTA), one of the companies that I cover, is presenting in front of the ODAC (Oncology Drug Advisory Committee) panel the benefits of their drug, Geneasense, for melanoma. If that gets approved, if ODAC actually finds in favor of the company, this would be the first anti-sense ever approved for an oncology indication. That would be extremely important, not only for the company and the anti-sense space and biotechnology in general, but most importantly for patients and doctors alike.

      nun es ist wohl schiefgegangen mit genta


      hier scheint geron wohl im weiteren angesprochen zu sein

      Another trend that`s coming up in the field of oncology is cancer vaccines. We`ve heard of Rituxan and of Bexar. These use antibodies to tackle cancer. But an emerging field is the use of one`s own immune system to try to re-ignite it or reinvigorate it to tackle one`s own cancer. That`s a field that`s been a long time coming and there have been a lot of failures on the way, but some companies have made significant headway and are in the late stages of clinical testing. Within a couple of years, we may see something flower from those efforts. Those are probably the big trends in oncology

      leider kostet der ganze researchbericht 175 dollar und die werde ich dafür nicht ausgeben



      hier noch etwas aus dem yahooboard über den einsatz von embryonalen stammzellen zur herzmuskelregeneration nach herzinfarkten.

      Embryonic stem cell - based tissue engineering may help repair damaged heart muscle
      New approaches could benefit patients with congestive heart failure
      NEW YORK--Embryonic stem cells may hold the key to regenerating damaged heart muscle, when transplanted within a 3-dimensional scaffold into the infracted heart, according to a new study coming out in June in the Journal of Heart and Lung Transplantation. In the study, embryonic stem cells were more successful in restoring heart muscle when transplanted within a 3-dimensional matrix into damaged hearts in an animal model of severe infarction.
      The new study addresses several problems that have plagued previous attempts to regenerate damaged heart muscle, according to Theo Kofidis, M.D., who has an active tissue engineering program at Stanford.

      "Tissue engineering holds out promise of truly healing the heart after congestive heart failure," said Dr. Kofidis, lead author of the study and research fellow in cardiothoracic surgery at the Falk Research Center at Stanford University Medical School in Stanford, Calif. "There are 460,000 cases of congestive heart failure in the United States each year and the preeminently efficient treatment we have at this time is heart transplantation. Through tissue engineering we could actually restore the function of the heart by replacing large portions of the damaged heart muscle by a bioartificial one."

      Dr. Kofidis spoke today at an American Medical Association media briefing on cardiology in New York City.

      Kofidis and his colleagues had been working with bone marrow stem cells, but these cells were not able to become heart muscle cells and regenerate the heart. "In our most recent studies we showed that mouse and human embryonic stem cells improved heart function, had superior survival within the heart – weeks later we still saw improved heart function – and had definitely differentiated into heart muscle cells," he said. "We inserted a bioluminescent marker (what causes fireflies to luminesce) into our stem cells and were able to see that they engrafted in the living organ."

      There are two components to tissue engineering, according to Dr. Kofidis: the cells that will replace the dead cells and regenerate the organ, and the supporting framework that will distribute the cells evenly and maintain the 3-D shape necessary for proper functioning of the organ.

      "We have been working for a long time on developing the ideal scaffolding to support the injected cells and the architecture of the organ," said Dr. Kofidis. "We have identified a collagen, a mesh-like structure, that we have manipulated into an excellent framework. The cells distribute evenly into this meshwork, which is a liquid. Then, due to its liquid nature, we are able to inject it into the heart through an endoscope, with much less surgical trauma than if we had to open the chest to reach the heart. This liquid tissue solidifies at body temperature.

      "We let Nature integrate this tissue," said Dr. Kofidis. "We inject it as a liquid and let it consolidate within the affected heart where it supports the geometry of the damaged region. One of the problems in congestive heart failure is that the wall of the heart`s chamber becomes thinner and thinner as the heart muscle cells die off. Eventually it is too weak to beat properly."

      With the integration of the human embryonic stem cells and their patented supporting framework, Kofidis hopes that they have the two pieces of the puzzle needed to successfully integrate regenerative cells into the damaged heart, maintain its geometry and restore its function.

      "A word of warning may be appropriate here. Only a few years ago many people thought an artificial heart was around the corner," said Dr. Kofidis. "We now know that there are many problems to overcome and questions to answer. In order to reproduce nature with the highest possible fidelity we have to build something that follows the natural architecture of the heart."


      geron ist gut positioniert

      gruss meislo
      Avatar
      schrieb am 14.05.04 11:14:38
      Beitrag Nr. 839 ()
      Hallo meislo!

      Das sehe ich ganz ähnlich. Wobei ich natürlich auch hoffe, dass erreichte Etappenziele irgendwann auch kursmäßig belohnt werden. Vielleicht passt ja in diesem Zusammenhang auch ein Posting aus dem Yahoo-Board, dass ich entdeckt habe und eigentlich nicht schlecht fand. Es wird dort ja auch immer sehr gerne um die Person Okarma gestritten, ob er einfach nur ein guter Verkäufer einer leeren Hülle ist oder ob tatsächlich mehr dahinter steckt.

      "I do not have time to detail all of my impressions from the break out meeting with Dr. Okarma, but I would note the following and hope to write more later:
      Dr. O is not a hypster or promoter, any more than any other CEO of any development stage biotech. He is well-spoken, interesting, knowlegeable and realistic IMHO.
      My impression is that he is neither overselling or underselling the present situation or the future potential. The time frame is clearly 2-3 years for any significant product development and anyone expecting a quicker one is going to be dissapointed.
      The presentation was very well attended, there were twice as many people as most of the other presentations. The room was palpably excited by the presentation. The CEO`s of several other companies including Curis were in attendance. Dr. O and Geron seem well considered by many other biotech companies. Finally, the stock`s utter volitility is blamed, by fund managers with whom I spoke, on retail investors and the overall market condition, rather than on any integral problems.
      All in all, it is clear that Dr. O sees the IP portfolio as a huge asset which underlies the companies potential in a way that is not common to other biotechs. The Telomeres and Stem Cell IP is unusual in that it will almost certainly be exploited, sometime, somewhere, by someone and if Geron folded up shop today its patents seem worth in excess of its market cap. Go Figure....
      I would not be waiting for any huge moves in the stock price for 24-36 months, though a slow move up to $20 in the next 18 months could well occur. After that, the sky is the limit and should Geron suceed in fulfilling half its potential, there won`t be any reason to think in double digits.

      Seer

      Klingt für mich sogar so, als wäre "Seer" bei der Konferenz anwesend gewesen.

      Naja, hier noch was anderes:


      Wall Street Transcript
      Top Analysts and CEOs review Global Healthcare Sector
      Thursday May 13, 2:48 pm ET
      67 WALL STREET, New York--May 13, 2004-- Leading analysts and CEOs focus on the Global Healthcare sector in a new issue by The Wall Street Transcript, a vital review for investors and companies. View the latest issues on the web at http://www.twst.com/info/info912.htm.

      In depth interviews with four industry analysts and top management from over 60 sector firms.
      Analysts from Rodman & Renshaw include Reni Benjamin, Elemer Piros and Lei Zhong. Topics covered include the biotech sector outlook, scientific trends, offsetting development costs, growth prospects, balancing the risk spectrum, partnership in pharma, valuations, impact of the FDA, stock picks, the new product pipeline, appreciation of the biotech space and the role of big pharma in biotech.
      The pharmaceutical industry committed $25 billion last year for in-licensing product candidates. Deals are getting richer, and in parallel, valuation of the companies has increased significantly. Lack of adequate supply drives the price of late-stage product candidates up; Biotech firms with a product prospect will probably get even more obscenely expensive.
      We asked Reni Benjamin:

      TWST: What have been the hot topics over the past 12 months to two years in oncology and cardiology? Have any of those anticipated opportunities matured or presented benefits and results that you expected two years ago?

      Dr. Benjamin: Oncology is always a hot area in itself. Science is constantly changing. There are new discoveries being made at the basic science level every day, and that is transitioning to the clinical level at a more rapid rate. There are quite a few trends that we`ve seen in the last couple of years, including increased use of monoclonal antibodies in cancer therapeutics and novel targets that are being used.
      Most recently, at last year`s ASCO, Genentech (DNA) presented some data regarding Avastin for colorectal cancer. The anti-angiogenesis space was a space that many had written off. When Genentech presented their data, it really re-ignited a fire, not just in the entire anti-angiogenesis group but in biotechnology as an entire class. That really sparked a fire for biotechnology stocks last year.
      Going forward, a broad number of companies are focused on oncology. There definitely are more novel targets that are being exploited to treat worse and worse cases of cancer.
      One trend that I do see coming is anti-sense therapeutics. On May 3, Genta (GNTA), one of the companies that I cover, is presenting in front of the ODAC (Oncology Drug Advisory Committee) panel the benefits of their drug, Geneasense, for melanoma. If that gets approved, if ODAC actually finds in favor of the company, this would be the first anti-sense ever approved for an oncology indication. That would be extremely important, not only for the company and the anti-sense space and biotechnology in general, but most importantly for patients and doctors alike.
      Another trend that`s coming up in the field of oncology is cancer vaccines. We`ve heard of Rituxan and of Bexar. These use antibodies to tackle cancer. But an emerging field is the use of one`s own immune system to try to re-ignite it or reinvigorate it to tackle one`s own cancer. That`s a field that`s been a long time coming and there have been a lot of failures on the way, but some companies have made significant headway and are in the late stages of clinical testing. Within a couple of years, we may see something flower from those efforts. Those are probably the big trends in oncology.

      TWST: Are your institutional clients more risk-sensitive as they assemble their portfolios, or do they tend to be story-oriented as each of these companies presents their own opportunities?

      Dr. Benjamin: It`s really a mix. Usually with the multibillion-dollar clients, because they have to have a portfolio of companies, they manage it according to risk. They`ll have a basket so that they can manage their risk pretty well. Then some of the smaller hedge funds that can trade in and out of stocks pretty quickly look for more story-oriented companies, and especially near-term milestones that are coming up.
      AsCo (American Society of Clinical Oncology) is coming up in June, so for companies that are going to be presenting there, there should be some movement in those stocks as people anticipate the type of data they could be presenting. Institutional clients, especially if they`re small and nimble, can get in and get out of a stock pretty quickly.
      You`re definitely going to have both sides of the spectrum. There are some people who will be looking more at the fundamentals of the company and the ability for the company to be around long term, and others may not care as much about the long term, but looking for near-term value drivers, such as data being presented at conferences or potential partnerships and collaborations being made.

      Gruß, greenhorn
      Avatar
      schrieb am 13.05.04 22:12:55
      Beitrag Nr. 838 ()
      Hallo Greenhorn1998

      Danke für die zusammenstellung

      Auch wenn die präsentation nicht so gut angekommen ist, so denke ich sind doch alle eisen die geron im feuer hat und die noch ins feuer geworfen werden, äusserst heiss. nur wird es nicht so schnell gehen wie wir es uns manchmal gerne wünschen und ein langer atem ist angesagt.

      erst wenn sich mehrere produkte in den klinischen phasen befinden, könnte die rakete starten. aber bis dahin wird es wohl noch ein paar jahre dauern. sollte es aber absehbar sein, dass ein oder mehrere produkte der vielen möglichen blockbusterentwicklungen irgendwann marktreife erlangen, so ist only the sky the limit.

      bis dahin gilt.

      augen auf , weiter zukaufen um dann in 10-15 jahren die früchte einzufahren.
      Avatar
      schrieb am 13.05.04 18:53:57
      Beitrag Nr. 837 ()
      Hallo zusammen!

      Ich habe mir zeitverzögert die Präsentation von Okarma angehört. Vor allen Dingen was die Stammzell-Therapie betrifft, war ich doch angenehm überrascht.

      Wie bereits vorrausgeschickt gibt es die TVAX-Ergebnisse erst im Juni. Dennoch war es sehr interessant zu verfolgen. Ein Transkript habe ich leider noch nicht finden können, im Yahoo-Board hat jemand allerdings ein paar Notizen zusammengestellt, die ich hier jetzt einfach mal reinstelle.

      TVAX:
      Geron gets access to whatever new IP Merix gets in the next 2 years.

      20 TVAX patients studied (up from 18)

      1-2% of t-cells are telomerase specific

      ccc 10-1000 fold reduction And signifigant stabilization of PSA levels (new)

      TVAX effective in 5 of 5 animal models of human cancer

      163L:
      chosen 163L for clinic

      163l 2-10 fold more potent

      reduce telomer length

      degree of inhibition of telomerase activity

      shot on day 1 , then once per week for 7 weeks

      Stem Cells:
      8 cell types derived

      Geron always uses differentiated cells

      6 of 8 cell types in animal testing

      spinal reapir was made a few weeks after injury

      New neurons are growing, and mylination of axons

      repairs damage perminately

      heart cells normal- response to heart drugs

      cardiac cells restored heart output to normal function; was 50% reduced

      islet cells- seeing bologic response, need to purify the cells more

      bone marrow cells engraft and make all lines of blood cells, to be used to tolerize also

      and make dendrytic cells for TVAX vaccine from stem cells (New)

      liver cells to rule out toxic drugs

      liver cells for drug testing test early next year

      1 bank enough cells for 200k transplants

      2 lines qualified for human use

      200 patents on telomerase
      20 on stem cells and 190 pending

      So und nun noch ein Blick in die Zukunft, ob alles so eingehalten wird ist bei Geron bekanntermaßen ja noch so eine Sache:

      vaccine has finished phase 1/2 and is to be reported at asco June 6th

      next year in clinical phase II under corporate (Geron) IND

      non toxic

      file IND end of this year for 163L in phase 1/2 study early 05

      roche diagnostic in pivotal study early 05

      oncolytic virus ind filed end of 04 y Cell Genesis

      file IND in 05 for spinal cord injury

      islet and hematapoetic cells to be put into product development early 05


      Gruß, greenhorn
      Avatar
      schrieb am 12.05.04 15:31:54
      Beitrag Nr. 836 ()
      da geron die daten für TVAX im jumi präsentieren wird, so denke ich, wird morgen wohl eher nicht viel aufschlussreiches zu TVAX zu erfahren sein.
      aber sicherlich wird es weiter spannend bleiben. es gibt genügend phantasie für diesen wert. angefangen von TVAX- erweiterung der kliischen versuche mit übergang zu phase 2/3, kooperationen bzw. beteiligungen seitens grosser pharmaunternehmen, wie auch die initalisierung eines IND für GNR 163L, sowie dem gesamten stammzellenbereich, der auch unter politischen gesichtspunkten sehr spannend verlaufen könnte.


      Geron Announces Presentation of Results of Telomerase Cancer Vaccine Clinical Trial at Duke
      Wednesday May 12, 7:30 am ET


      MENLO PARK, Calif.--(BUSINESS WIRE)--May 12, 2004--Geron Corporation (Nasdaq:GERN - News) today announced that a presentation of additional results of the Phase I/II clinical trial of a telomerase cancer vaccine will occur at the American Society of Clinical Oncology Annual Meeting on June 6, 2004 at 3:45 p.m. as part of the Developmental Therapeutics: Immunotherapy program. Johannes Vieweg, M.D., Associate Professor of Urology and Associate Professor of Immunology at Duke University Medical Center and principal investigator of the clinical trial, will be giving the presentation.
      Geron is a biopharmaceutical company focused on developing and commercializing therapeutic and diagnostic products for cancer based on its telomerase technology, and cell-based therapeutics using its human embryonic stem cell technology.



      --------------------------------------------------------------------------------
      Contact:




      gruss meislo

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      Avatar
      schrieb am 12.05.04 05:40:38
      Beitrag Nr. 835 ()
      Wer will kann die präsentation auch live mithören. sie beginnt morgens um 9:05 MEZ in grossbritanien



      Wegen der zeitumstellung (Londom ist uns gegenüber eine stunde zurück) beginnt die konferenz nach deutscher zeit um 8:05


      gruss meislo
      Avatar
      schrieb am 11.05.04 15:51:46
      Beitrag Nr. 834 ()
      Erste internationale Stammzellenkonferenz im juni 5-6.

      http://www.fisca.info/

      http://www.cascr.org/



      ebenfalls im juni 5-8 findet die ASCO statt

      June 5 - 8, 2004
      Morial Convention Center
      New Orleans, Louisiana

      The ASCO Annual Meeting is the premier oncology educational and scientific event. The 2003 Meeting in
      Chicago attracted 26,400 attendees from all over the world.

      3:15-3:30 pm Enhancement of antitumor immunity following depletion of CD4+CD25+ regulatory T cells.
      Details ...
      Abstract No: 2506 Presenter: Johannes Vieweg, MD
      --
      3:45-4:00 pm Vaccination of metastatic prostate cancer patients using mature dendritic cells transfected with mRNA encoding hTERT or an MHC class II targeted hTERT/LAMP fusion protein: Results from a phase I clinical trial. Details ...
      Abstract No: 2507 Presenter: Zhen Su, MD
      --Printed materials
      This year, ASCO will distribute the 2004 Proceedings containing all non-late-breaking abstracts to its members approximately two weeks in advance of the Annual Meeting. Recipients of the book are subject to a confidentiality policy, which states that the information contained in the abstracts may not be reported on, used for stock trading purposes, or shared prior to presentation at the meeting. As is the case every year, all abstracts are embargoed for news coverage until the studies are publicly presented at the meeting.
      Non-ASCO members who attend the Annual Meeting can pick up the ASCO Proceedings onsite.


      http://www.asco.org/ac/1,1003,_12-002092,00.asp



      gruss meislo
      Avatar
      schrieb am 11.05.04 15:04:34
      Beitrag Nr. 833 ()
      Geron Corporation to Present at Rodman & Renshaw Techvest Global Healthcare Conference
      Tuesday May 11, 7:30 am ET


      MENLO PARK, Calif.--(BUSINESS WIRE)--May 11, 2004--Geron Corporation (Nasdaq:GERN - News) will be presenting an update of the company`s product development programs on Thursday, May 13, 2004, at the Rodman & Renshaw Techvest Global Healthcare Conference in London at 9:05 a.m. BST (British Summer Time).
      The review of Geron`s portfolio of telomerase-based anti-cancer therapies includes GRN163 and GRN163L and the ex vivo telomerase vaccine . The presentation will also include updates on the company`s latest human embryonic stem cell (hESC) research in spinal cord injury, diabetes and heart disease . Thomas B. Okarma, Ph.D., M.D., Geron`s president and chief executive officer, will be giving the presentation.

      The audio and slide presentation will be available at the following website address: www.rodmanandrenshaw.com. Go to the Techvest Global Healthcare Conference page and click on Conference Schedule. The webcast will be archived for 30 days.

      For further information, please contact Geron Corporation at 650-473-7765, or visit Rodman & Renshaw`s website at www.rodmanandrenshaw.com.

      Geron is a biopharmaceutical company focused on developing and commercializing therapeutic and diagnostic products for cancer based on its telomerase technology, and cell-based therapeutics using its human embryonic stem cell technology




      Mal sehen ob geron seiner ansage vom 12.3 gerecht wird und studienergebnisse von allen patienten preisgibt. vielleicht aber auch nur vielleicht äussert man sich ja auch zur klage von kirin.



      Wer will kann die präsentation auch live mithören. sie beginnt morgens um 9:05 MEZ in grossbritanien


      http://www.techvestllc.com/rodman.asp?link=Conferences2/Conf…


      Heute abend um 21:00 im wdr3 gibt es eine sendung zu klonen und stammzellen. im mittelpunkt steht das koreaexperiment


      http://www.quarks.de/dyn/2098.phtml
      Avatar
      schrieb am 10.05.04 23:27:34
      Beitrag Nr. 832 ()
      N`abend!

      GERON AND ATCC ANNOUNCE TELOMERASE LICENSING AGREEMENT

      MENLO PARK, CA AND MANASSAS, VA – MAY 10, 2004 -- Geron Corporation (Nasdaq: GERN) and American Type Culture Collection today announced that Geron has granted to ATCC a non-exclusive license to create and distribute cell lines immortalized with human telomerase reverse transcriptase (hTERT), and the hTERT gene itself, to the research-use-only market.

      Telomerase is an enzyme that maintains telomere length and allows cells to divide indefinitely while retaining normal function and phenotype. Telomerase-immortalized human cells provide stable, uniform cell populations for functional cell-based assays and long-term gene expression studies. These cell lines can undergo repeated rounds of genetic engineering and scale-up, enhancing their potential utility in biological studies, cell-based drug screens, and drug toxicity testing, as well as cell and gene therapy applications.

      The license to ATCC excludes therapeutic or diagnostic use of hTERT, use in human clinical research, and certain other uses that would compete or conflict with Geron’s product development programs. Under the agreement, Geron will receive a license fee payment in cash as well as royalties on future product sales. Other specific financial terms of the agreement were not disclosed.

      Geron has also designated ATCC as ex-situ repository and distributor of Geron-created immortalized cell lines and hTERT plasmids to non-profit institutions worldwide.

      “Telomerase is a very important tool in biopharmaceutical research,” said Calvin B. Harley, Ph.D., Geron’s chief scientific officer. “There has been a consistent demand among researchers for hTERT-immortalized cell lines, which can proliferate indefinitely while maintaining normal physical and biological characteristics. Many repeated or long-term studies cannot readily be done with mortal cells or with cells transformed in ways that change their morphology or function, but can be done with hTERT-immortalized cells.”

      “Because Geron is focused on its therapeutic and diagnostic product development programs, we have not been able to meet this demand the way ATCC can,” added David L. Greenwood, Geron’s executive vice president and chief financial officer. “As the leading global bioresource center, ATCC is an ideal partner for the standardization and distribution of hTERT plasmids and immortalized cell lines.”

      Dr. Raymond H. Cypess, president and CEO of ATCC, said “ATCC continues to play an essential role in the technology transfer process. This partnership is a mechanism by which ATCC will make available important research tools and models to the scientific community, while protecting intellectual property rights and promoting commercialization. In addition, ATCC will use the hTERT technology to develop new reference tools and models in support of scientific discovery and development processes across a wide variety of disciplines.”

      Geron’s telomerase platform is supported by a broad intellectual property portfolio of more than 150 issued patents and over 90 pending applications worldwide. Issued U.S. patents include claims covering the cloned genes that encode the RNA component (hTR) and the catalytic protein component (hTERT) of human telomerase, as well as cells that are immortalized by expression of recombinant hTERT.

      Geron is a biopharmaceutical company focused on developing and commercializing therapeutic and diagnostic products for cancer based on its telomerase technology, and cell-based therapeutics using its human embryonic stem cell technology.

      ATCC is a nonprofit organization dedicated to the acquisition, authentication, preservation, development, and distribution of biological reference materials and related information, technology, and standards for the advancement, validation and application of scientific knowledge.


      Gruß, greenhorn
      Avatar
      schrieb am 09.05.04 20:35:08
      Beitrag Nr. 831 ()
      Experimente am Herzen

      Deutsche Ärzte sind führend bei der Behandlung von Infarktpatienten mit Stammzellen. Ihr Therapieansatz wird weltweit kopiert. Kritiker warnen vor einer Ausweitung der Menschenversuche: Die vermeintlichen Wunderzellen könnten Entzündungen oder Wucherungen hervorrufen.



      DER SPIEGEL
      Nichts erfreut den Arzt Bodo-Eckehard Strauer, 61, so sehr wie Herzen, die er höher schlagen lässt - und daran besteht kein Mangel.

      Da ist zum Beispiel seine Patientin Margarete Dornbusch, 65. Die Rheinländerin erlitt im Januar 2003 beim Harken im Garten einen lebensbedrohlichen Infarkt. Ein Drittel ihres Herzmuskels war fortan totes Gewebe; die Blutpumpe lief nur noch schlecht. "Ich schnappte nach Luft."

      Mit der quälenden Atemnot, so glaubte die Rentnerin, müsse sie sich abfinden - dann jedoch hörte sie von jenen kühnen Taten, die der Kardiologe Strauer und seine Mitstreiter an der Düsseldorfer Universitätsklinik vollbringen: Sie entnehmen den Menschen Stammzellen aus dem Knochenmark und spritzen sie einfach in die kaputten Herzen. An ihrem neuen Ort sollen die Stammzellen sich in Herzmuskelzellen verwandeln - und zu schlagen beginnen.

      Dass die revolutionäre Zellenkur bei Frau Dornbusch eine Wirkung tat, ist kaum zu übersehen. Im heimischen Meerbusch dreht sie wieder jeden Tag ihre Runden mit dem Fahrrad - und kann dabei wie früher locker mit ihrem schwarzen Retriever mithalten.

      Das Röntgenbild der linken Herzkammer rundet den Befund ab. "Die Infarktgröße hat deutlich abgenommen", erklärt Kardiologe Strauer seiner strahlenden Patientin. "Ein schönes Resultat."

      Der Düsseldorfer scheint Wunder wie am Fließband zu produzieren. Fast 70 Herzinfarktpatienten hat er mittlerweile mit körpereigenen Stammzellen traktiert. "Ich kann wirklich ohne Übertreibung sagen", konstatiert Strauer, "es klappt bei allen Patienten."

      Die staunenswerte Bilanz des Mediziners lockt nicht nur Scharen von Patienten nach Düsseldorf. Sie ist auch ein Schlag gegen die Forschung mit körperfremden "embryonalen" Stammzellen (ES-Zellen). Weil dabei unweigerlich menschliche Embryonen zerstört werden, lehnt Strauer sie aus ethischen Gründen ab. Zudem wären medizinische Anwendungen von ES-Zellen wohl erst in Jahrzehnten zu erwarten.

      Deutsche Mediziner wie Strauer zeigen nun, dass sich therapeutische Ziele mit körpereigenen adulten Stammzellen vermutlich viel schneller erreichen lassen. Der Düsseldorfer Pionier hat die besten und schnellsten Mitstreiter im eigenen Land. Herzspezialisten in Frankfurt am Main, Hannover und Rostock haben mittlerweile schon etwa 110 Menschen mit Zellen aus Blut oder Knochenmark behandelt und sich dadurch führende Positionen in der Welt erobert.

      Gruppen in München, Jena und Heidelberg haben ebenfalls klinische Studien aufgelegt. Der US-Kardiologe Vincent Pompili befürchtet schon: "Wir werden von den Deutschen abgehängt."

      Doch das "deutsche Draufgängertum" (so das Wissenschaftsmagazin "Science") ruft auch Kritiker auf den Plan. Die Kollegen in Germany hätten ihre Methode nicht gründlich an Versuchstieren getestet und probierten sie allzu flott an Menschen aus, moniert Piero Anversa vom New York Medical College in Valhalla: "Ich war geschockt."

      Das Fachblatt "Nature" forderte erst vorigen Monat in einem Editorial, man solle die Stammzell-Therapie doch bitte erst eingehend an Tieren erproben, "bevor man erlaubt, dass die Versuche an Menschen voranschreiten".

      Die Anwürfe perlen an Bodo-Eckehard Strauer ab: "Wir machen hier eine klinisch gute Sache, die völlig unschädlich ist."

      Aber auch in Deutschland gibt es einen Experten, der mit Verve widerspricht. "Die Therapie ist nicht unbedenklich. Ich als Arzt könnte es nicht verantworten, sie jetzt schon anzuwenden", erklärt Erland Erdmann, 59, der den Lehrstuhl für Kardiologie der Universität Köln hält.

      "Die Stammzellen können zu allen möglichen Zellen werden - auch zu bösartigen."

      Was seine rheinischen Rivalen 40 Kilometer weiter nördlich mit ihren Patienten veranstalten, dafür zeigt Erdmann kein Verständnis: "Bevor die Sache ausgegoren ist, wird sie an Menschen angewandt. Aber für so etwas hat die Medizin schon viel Lehrgeld gezahlt - und das hat auch viele Menschen umgebracht."

      Als die Düsseldorfer Stammzell-Forscher im August 2001 erstmals ihren Durchbruch vermeldeten, schlug ihnen Skepsis entgegen - denn damals hatten sie gerade einmal einen Patienten behandelt. Doch die überflinke Publikation verfehlte ihre Wirkung nicht: Schlagartig lenkte sie das Interesse vieler Herzmediziner auf die adulten Stammzellen.

      In etwa 20 Geweben und Organen inklusive der Muskeln, der Knochen, der Haut, der Plazenta und des Nervensystems haben Forscher diesen wundersamen Zelltyp mittlerweile aufgespürt. Dort übernimmt er die Funktion eines Reparaturdienstes für zerstörte Zellen, weshalb ihm Biologen ein ungeheures Potenzial für die Heilung unterschiedlichster Krankheiten zumessen: vom Altersschwachsinn Alzheimer bis hin zur Leberzirrhose.

      Doch vor allem Kardiologen zeigen sich elektrisiert. Mit den zellulären Verwandlungskünstlern wollen sie jetzt eine neue Ära im Kampf gegen einen der häufigsten Killer in der westlichen Welt einläuten: den Herzinfarkt. Dessen Folgen lassen sich bisher nicht rückgängig machen. Durch den Verschluss eines oder mehrerer Gefäße im Pumporgan sterben Teile des Herzmuskels ab und gehen unwiederbringlich verloren.

      Die Medizin-Experimente in Düsseldorf und anderswo scheinen nun zu beweisen: Untergegangene Herzzellen kann man vielleicht doch ersetzen. In allen deutschen Studien hatten die Zellen aus dem Knochenmark bislang einen segensreichen Einfluss auf Infarktpatienten.

      Im Vergleich zu Kontrollpersonen, denen nur mit der üblichen Standardtherapie geholfen wurde, fiel der Zusatznutzen durch die Stammzellen freilich moderat aus. Unter den Patienten in Hannover beispielsweise war die Pumpleistung im Vergleich zur Kontrollgruppe gerade mal um sieben Prozentpunkte gesteigert. "Dieser Unterschied könnte auf Dauer für die Patienten von großer Bedeutung sein", hofft der Kardiologe Kai Wollert.

      Allerdings haben die Ärzte, wie sie selbst einräumen, keine Ahnung, wie der therapeutische Effekt eigentlich genau zu Stande kommt. Nur eines ist sicher: Ihre anfängliche Vorstellung, die eingespülten Stammzellen würden sich in Herzzellen verwandeln, erweist sich immer mehr als ein Trugbild.

      Gleich zwei amerikanische Arbeitsgruppen haben soeben das Konzept der Infarkttherapie erschüttert. Sie spritzten speziell markierte Stammzellen in Mäuse und obduzierten die Tiere anschließend. Die Gruppe um Charles Murry von der University of Washington in Seattle inspizierte die Herzen von 145 Nagern - und stieß in nicht einem einzigen Fall auf eine in eine Herzmuskelzelle umgewandelte Stammzelle.

      Fehlanzeige meldete auch Leora Balsam von der Stanford University School of Medicine in Kalifornien. Bereits 30 Tage nach der Zelltherapie waren die allermeisten der injizierten Stammzellen verschwunden, und die wenigen überlebenden "hatten sich ausschließlich traditionell zu Blutzellen entwickelt", berichtete die Gruppe Ende März in der Online-Ausgabe von "Nature".

      Dieses Fiasko erstaunt den Kölner Kardiologen Erdmann mitnichten. "Woher sollen die Stammzellen denn auch wissen, dass sie zu Herzzellen werden sollen?", fragt er. "Sie können zu allen möglichen Zellen werden - auch zu bösartigen Zellen."

      Möglicherweise würde es im Herzen durch die Zufuhr ortsfremder Zellen auch zu Entzündungen kommen, fürchtet der Professor. "Vielleicht beruht ja der therapeutische Effekt nur darauf, dass sich nach einer entzündlichen Reaktion minderwertiges Bindegewebe im Herzen ausbreitet."

      Gerade in der Kardiologie hätten sich scheinbare Triumphe schon häufiger als Tragödien erwiesen, gibt Erdmann zu bedenken. Er wuchtet ein Buch aus dem Regal. In dem von ihm selbst verfassten Standardwerk "Klinische Kardiologie" stehen etliche Pleiten seiner Zunft.

      So war es über Jahre eine ebenso geläufige wie einleuchtende Kardiologenpraxis, Infarktpatienten bestimmte Medikamente gegen Herzrhythmusstörungen zu verabreichen, um sie vor dem gefürchteten plötzlichen Herztod zu bewahren. Erst Ende der achtziger Jahre kam in einer umfassenden Studie heraus: Die Pillenschlucker starben statistisch gesehen 2,6-mal häufiger als die Nichtbehandelten.

      Ein weiteres Beispiel für Teufelstrug war das Mittel Milrinon, das die Herzkraft steigern sollte. Die Patienten fühlten sich besser - doch die Sterblichkeit war um 30 Prozent erhöht.

      "All diese Beispiele zeigen: Ein versagendes Herz darf man nicht stimulieren, möglicherweise auch nicht mit Stammzellen", wettert Erdmann. Tatsächlich haben Mediziner bereits bedenkliche Nebenwirkungen beobachtet. Die Gruppe um Philippe Menasché aus Paris hatte zehn Probanden Zellen aus dem Muskelgewebe ins Herz gespritzt. Doch vier von ihnen erkrankten an Herzrhythmusstörungen - haben die fremden Zellen den Takt durcheinander gebracht?

      Über das Risiko wie auch den Nutzen der Zelltherapie können die Forscher auch drei Jahre nach den ersten Versuchen nur spekulieren. Doch statt die Fragen in großen, streng kontrollierten Studien abzuklären, herrschte auf dem Feld nur Kleinstaaterei. "Bald arbeiten allein in Deutschland 20 Gruppen auf dem Gebiet", sagt Erdmann. "Aber jeder wurstelt auf eigene Faust herum."

      Längst hat der Wildwuchs das Ausland erfasst. Kardiologen in Litauen, China, den USA, Spanien, Brasilien und England bringen Dutzende klinischer Studien aufs Gleis. Vorige Woche erhielt Strauer eine Mail aus dem argentinischen Rosario, wo Ärzte seine Methode an einer 37 Jahre alten Frau ausprobiert haben.

      Dies alles fügt sich zu einem Flickwerk von Befunden. Sie werden jeweils an einer kleinen Zahl Patienten erhoben und sind untereinander kaum vergleichbar, weil jede Gruppe die kranken Herzen etwas unterschiedlich behandelt.

      Auch methodisch gesehen haben die meisten der Studien gravierende Mängel: Idealerweise sollten Testpersonen nicht erfahren, wie genau sie behandelt werden. In Düsseldorf hingegen konnten es sich die Patienten stets im Voraus aussuchen, ob sie zusätzlich zur Standardtherapie auch die vermeintlichen Wunderzellen ausprobieren wollten. Schon diese Kenntnis reiche aus, bemängelt Erdmann, um das Ergebnis der Behandlung zu verfälschen und Placeboeffekte hervorzurufen.

      Seine Heilerfolge will Strauer sich zwar nicht ausreden lassen. Doch auch er drängt jetzt, eine gemeinsame Studie zu beginnen. Im September will er deshalb seine deutschen Mitstreiter zu einem Stammzell-Gipfel nach Düsseldorf laden.

      Auch die Notwendigkeit zu mehr Tierversuchen hat der Düsseldorfer erkannt. An Schweinen erforscht er gegenwärtig, was seine Zellenkur eigentlich bewirkt .

      Aber wenn morgen ein herzkranker Mensch bei ihm anklopfte, würde er auch ihm Stammzellen injizieren. "Wir werden weitermachen", erklärt Strauer, "auch wenn wir nicht wissen, wie es geht."


      ich wusste garnicht, dass diese art der " forschung" in deutschland zugelassen ist und denke dass hier fahrlässig, wenn nicht sogar grobfahrlässig gehandelt wird. natürlich kenne ich keine weiteren hintergründe.
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