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    eröffnet am 22.01.04 07:43:41 von
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      Avatar
      schrieb am 22.01.04 07:43:41
      Beitrag Nr. 1 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Ich eröffne mal einen neuen Cortex Thread. Interessenten können unter folgenedem link weiterhin den alten Cortex Thread recherchieren.
      http://www.wallstreet-online.de/ws/community/board/threadpag…

      Als ersten Artikel möchte ich eine Zusammenfassung von gfp927z posten. Hier stehen die wichtigsten und aktuellsten Sachen drin.

      Viel Erfolg weiterhin mit Cortex Pharmaceuticals wünscht Euch
      Erbse1
      ------------------------------------------------------------
      Just an estimate, but Cortex should now have approx $20-25 mil in cash. The annual burn rate for years was approx $5 mil, but was being raised to approx $9 mil (per Dr. Stoll in the TWST interview last Summer). So we have at least a good 2 years worth of cash, not counting additional sources (a BP deal for our N.Amer AD/MCI rights could bring in an additional $30-40 mil).

      The # shares fully diluted I think is getting toward 40 mil, though this is just a guesstimate. (Includes the 6.6 mil shares/warrants from last Summer, the 11.7 mil shares/warrants from the recent PIPE, and the various unexcercised outstanding options). The recent 11.7 mil shares/warrants and the unexcercised options are not available for trading in the float yet.

      Cortex and our partners Organon and Servier have the following clinical trials underway;

      1) Organon - Schizo multi Phase 2b (mono and combo) using Org-24448.

      2) Organon - Depression Phase 2.

      3) Servier - MCI/AD Phase 2 completed with CX-516, results expected in several weeks.

      4) Servier - AD/MCI Phase 2 using S-18986.

      5) FRAXA - Fragile-X Phase 2 using CX-516.

      6) NIMDS/Dr.Chase - Alzheimer`s Phase 2 with CX-516.

      7) NIMH/Dr.Goff - Schizo combo Phase 2 with CX-516.

      8) DARPA - Sleep Deprivation with CX-516, completed Fall 2003.

      Lilly, a competitor/potential future partner, has an ongoing AD/MCI Phase 2 with LY-451395 which should be completed this year, perhaps by Summer. Lilly has also done a lot of preclinical work with AMPA modulators for Parkinson`s and Depression. Cortex has the broad use patents for the technology, so it is believed that Lilly should eventually have to either partner with or obtain a license from Cortex. Lilly challenged Cortex`s patent in Europe, lost, and is apparently attempting to re-challenge.

      Cortex is currently completing tox studies on a new compound - CX-717, which should start Phase 1 in the Spring. Also, we have a new neurotrophic compound with Servier - S-40929, which is in development. Cortex said it plans to have an in-house program for orphan indication(s) like Fragile-X. These new compounds could also be licensed out to larger BPs. Once CX-717 is ready, it is hoped that DARPA may want to continue trials for Sleep Deprivation. Cortex has retained the lucrative N.Amer MCI/AD rights, for which it is seeking a partner.

      Ampakines act at the AMPA receptor, amplifying its signals. AMPA receptors are found in great quantity in the cortex and hippocampus - areas involved in higher brain functions - memory, cognition, learning, reasoning. Ampakines facilitate/enhance LTP (long-term potentiation) - the process by which memories are formed. AMPA receptors are not found in the rest of the body, nor are they involved in lower brain functions. So Ampakines can produce selective cerebral arousal without causing somatic arousal or non-specific cerebral arousal (ie - very few unwanted side effects). They are also allosteric, which means that they don`t originate neuronal activity, but amplify the existing neuronal activity.

      Perhaps most importantly, Ampakines have been found to upregulate various neurotrophic growth factors (BDNF, NGF, GDNF). This could have profound implications for the treatment of many degenerative neurological diseases like Parkinson`s and Alzheimers. BDNF also seems to play a central role in the mechanism of action of antidepressants. Stroke and traumatic brain injury might also benefit from upregulating neurotrophins. Since neurotrophins are so key to the survival and functioning of the central nervous system, their enhancement/upregulation has been called the "holy grail" of neuroscience.

      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
      Avatar
      schrieb am 22.01.04 09:57:02
      Beitrag Nr. 2 ()
      Hi,

      hier aus Auszug aus Neuroinvestment von Anfang Januar:

      A critical important year for Cortex is nigh aand we expect it will be its most successful year ever. The number one issu is the resolution of the North American licensing agreemetn vor MCI/dementia. A high quality deal with a household name partner would galvanize interest in Cortex. We expect such a deal by medyear. The Servier MCI Phase II date is to be released around the end of Jan will also be important but primarily for investor sentiment not clinical relevance so long as there are at least trends towards efficacy. The entry of CX717 into the clinic during 1H04 will be a milestone and we hope that Servier will recognize the winwin attributes of allowing Cortex to include S18986 in its partnership package for North America. Our target is raised to 12

      (Neuro also raised Pharmos from 8 to 12)
      Avatar
      schrieb am 23.01.04 17:06:02
      Beitrag Nr. 3 ()
      Folgend ein Abstrakt zu Ampakinen und Parkinson Erkrankung
      Erbse1

      Neurotrophic actions of the novel AMPA receptor potentiator, LY404187, in rodent models of Parkinson`s disease
      Michael J. O`Neill, Tracey K. Murray, Katherine Whalley, Mark A. Ward, Caroline A. Hicks, Sandra Woodhouse, David J. Osborne and Phil Skolnick
      Present address: ReNeuron, Guildford, 10 Nugent Road, Surrey Research Park, Guildford, Surrey GU2 7AF, UK.
      European Journal of Pharmacology, (January 21, 2004), 10.1016/S0014-2999(03)02791-2

      Manuscript accepted 10 December 2003;

      Abstract


      Recent developments in the molecular biology and pharmacology of -amino-3-hydroxy-5-methyl-4-isoxazole propionic acid (AMPA) receptors has led to the discovery of selective, potent and systemically active AMPA receptor potentiators. These molecules enhance synaptic transmission and evidence suggests that they play important roles in plasticity and cognitive processes. Activation of AMPA receptors also increases neuronal activation and activity-dependent signalling, which may increase brain-derived neurotrophic factor (BDNF) expression and enhance cell proliferation in the brain. We therefore hypothesised that an AMPA receptor potentiator may provide neurotrophic effects in rodent models of Parkinson`s disease. In the present studies we report that the potent and selective AMPA receptor potentiator, R,S-N-2-(4-(4-Cyanophenyl)phenyl)propyl 2-propanesulfonamide (LY404187), provides both functional, neurochemical and histological protection against unilateral infusion of 6-hydroxydopamine into the substantia nigra or striatum of rats. The compound also reduced 1-methyl-4-phenyl-1,2,3,6-tetrahydropyridine (MPTP)-induced toxicity in mice. Interestingly, we were also able to observe large functional and histological effects when we delayed treatment until after cell death had occurred (3 or 6 days after 6-hydroxydopamine infusion), supporting a neurotrophic mechanism of action. In addition, LY404187 provided a dose-dependent increase in growth-associated protein-43 expression in the striatum. Therefore, we propose that AMPA receptor potentiators offer the potential of a new therapy to halt the progression and perhaps repair the degeneration in Parkinson`s disease.
      Avatar
      schrieb am 24.01.04 20:28:37
      Beitrag Nr. 4 ()
      Hallo Erbse,

      finde gut, daß Du einen neuen Thread aufgemacht hast.

      Im Yahoo-Board wurde ja in den vergangenen Tagen auch viel über die Selbstbedienung des Managements (insbesondere Herr Stoll) via Options diskutiert.

      Dazu meine eigene Meinung: als er bei Cortex angefangen hat, hat er sich (Stoll) ein paar Aktien (5-stellige Stückzahl) über die Börse gekauft. Offensichtlich, um zu demonstrieren, daß er an das Unternehmen glaubt. Damals haben alle gesagt:gut, aber diese Stückzahl kann der sich quasi vom privaten cash-flow ( damals ca. US-$ 25.000,--) finanzieren und diese Summe ist kein großes Risiko.

      Nun läßt er sich Optionen geben über einige Hunderttausend Stück zu einem Preis, der mehr als das dreifache ausmacht als damals bei den ersten Aktien, die er über die Börse gekauft hat. Das ist für mich der konkludente Hinweis auf eine große Sache, die in der Zukunft ansteht ( ich empfehle hier mal das Buch von Peter Siris mit dem Titel "Guerilla Investing" zu lesen).

      Denn, wenn der Stoll sich jetzt soviel Aktien sichert, dann ist da was im Busch, was wir alle noch nicht wissen, aber er zumindest absehen kann.

      Unabhängig, was nun in den nächsten Wochen bei den MCI-Ergebnissen rauskommt. Diese Aktie hat ein riesiges Potenzial, und wenn Neuroinvestor ein Kursziel zum Jahresende von 10$ herausgegeben hat, dann war das noch vorsichtig.

      Ich kenne mich nun in dieser Biotechnologie nicht so exzellent aus, daß ich die ganze Pipeline von Cortex bewerten kann, aber das Verhalten des Managements deutet auf einen großen Wurf, der mittelfristig kommt, sonst hätten sie sich nicht so eine verdammt hohe Stückzahl an Aktien (insgesamt über 2 Mio) gesichert.

      Und dann muß man auch mal darüber nachdenken, daß die Institutionellen, die die KE gezeichnet haben, Einblick in eine Due Dilligence hatten, die wir Kleinaktionäre nicht haben/hatten. Und sie haben gezeichnet und investiert.

      Freilich sind nun unsere (Kleinanleger) Anteile verwässert, aber bei bisher steigendem Kurs.

      Also sehe ich mit guter Zusversicht in die Entwicklung und Zukunft bei Cortex.

      Gruß Coluche

      (P.S. bei meinem letzten Posting Ende August hatte ich noch AXYX und ASFI empfohlen, denke das waren per heute keine schlechten Investments. Bin letzte Woche noch bei HGRD.OB eingestiegen. Ein bisschen riskant, da sie an der Nasdaq nicht mehr gelistet sind, aber sie scheinen in die schwarzen Zahlen zu kommen und das Rating von Krankenhäusern, Ärzten und Pflegepersonal hat meiner Meinung nach Zukunft und sollte auch mal in Deutschland und Europa kommen)
      Avatar
      schrieb am 29.01.04 09:46:40
      Beitrag Nr. 5 ()
      Hallo coluche, habe Deine Empfehlungen damals wegen Geldmangels nicht weiterverfolgt. Freut mich aber für Dich, daß deine Empfehlungen sich so toll entwickelt haben.

      Die MCI Ergebnisse dauern warscheinlich so lange, da sie noch einem unabhängingen Gutachter vorgelegt werden und erst dann die Ergebnisse veröffentlicht werden. Doch liegt es hier an Servier, wann die Ergebnisse veröffentlicht werden. Cortex hat da selber wenig Einfluß drauf.

      Bei den Mitarbeiteroptionen rege ich mich nicht mehr auf. Die Menge ist aber schon heftig.

      Coluche, zur Recherche der einzelnen Anwendungsgebiete bietet sich die Homepage von Cortex Pharmaceuticals an.

      http://www.cortexpharm.com/html/research/areas.html
      Hier sind die meisten Anwendungsgebiete beschrieben.

      Viele Grüße
      Erbse1

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      Heftige Kursexplosion am Montag?!mehr zur Aktie »
      Avatar
      schrieb am 11.02.04 06:46:50
      Beitrag Nr. 6 ()
      Cortex`s CEO to Speak at the Roth Capital Partners Growth Stock Conference on February 19, 2004
      Tuesday February 10, 8:50 am ET


      IRVINE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Feb. 10, 2004--Roger G. Stoll, Ph.D., Chairman, President and CEO of Cortex Pharmaceuticals, Inc. (AMEX: COR - News), will speak at the 16th Annual Roth Capital Partners Growth Stock Conference on Thursday, February 19, 2004 at 9:30 AM (PST). Cortex is one of 225 invited companies to present at this conference to be held at the St. Regis Monarch Beach Resort & Spa in Dana Point, CA on February 16-19, 2004.
      A live and archived webcast of the presentation will be accessible at http://www.vcall.com/CEPage.asp?ID=85811.
      Avatar
      schrieb am 12.02.04 08:23:20
      Beitrag Nr. 7 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend eine Adresse von Gary Lynch. Sie ist für Leute gedacht, die sich ernsthaft mit Ampakinen beschäftigen wollen, ohne lange im Netz suchen zu müssen. Hier steht neben der Cortex Homepage alles Wichtige über Ampakine drin.

      http://lynchlab.ucicom.uci.edu/index.html

      Gespannt bin ich auch auf die Konferenz. Lassen wir uns mal überraschen, ob hier die MCI Ergebnisse veröffentlicht werden.

      Machts mal gut
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 15:04:16
      Beitrag Nr. 8 ()
      Alles Scheiße, tut mir leid.
      Erbse

      AMPAKINE Fixed-Dose CX516 Cross National Study of Mild Cognitive Impairment--MCI--Fails to Meet Primary Endpoint
      http://biz.yahoo.com/bw/040217/175574_1.html
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 15:47:04
      Beitrag Nr. 9 ()
      stimmt alles mega scheisse....!!!!!ist aber nicht Dein schuld Erbse!!!


      lektion für alle für zukufnt! finger weg von solche ein super produkt firmen....!!!

      cortex braucht jetz selbst für sich viagra...für gehirn...

      gruss CyberX


      ich selbst habe alles COR verkauft und da für AKC gekauft sicher ist sicher und asu cortex wird nicht!
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 18:51:58
      Beitrag Nr. 10 ()
      Hey, Ihr seid zu schnell mit Eurem Pessimismus> was nicht den Erwartungen gemeass aber immer noch besser als so manch anbderer Wirkstoff anderer Firmen funktioniert hat, war CX516. Der Chef - Dr. Stoll - hatte CX 516 von vornherein NIE eine Chance eingeraeumt. Jetzt haben wir nicht mehr, als die offizielle Bestaetigung dafuer. Der eigentliche Renner, in den von nun konzentriert die Entwicklung gehen kann, ist CX717. Und da liegt m.E. ein Wahnsinnspotential! Let s wait and see!! Nur nicht verrueckt machen lassen von den ueblichen Tricks, billig die Stuecke einzusammeln - denn dafuer ist heute der Tag! Good luck!
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 19:48:40
      Beitrag Nr. 11 ()
      QUATSCH!

      jetz wird die Conferenz bei Speak at the Roth Capital Partners am 19.02.04...abgewartet dannach gehts runter und zwar bis 1,20$-1,50$...

      ich weiss ,ich wiess die jungs aus yahoo board haben shon eine strong buy (und nur strong buy) ausrede für cortex gefunden! :D

      *IMHO Cortex ist zuerst MegaQut!!!technisch und fundamental... wenn ich die nochmal kaufe dann erst bei 1,40$!

      Der Chef - Dr. Stoll ...spricht viel und macht nicht! finger weg! und wenn die nur CX717 als Renner haben dann nochmal finger weg und RISIKO,RISIKO nich vergessen und die ist im moment bei Cortex viel... zugross...grosse chancen sehe ich im momennt bei AXYX...

      Gruss cyberX
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 20:01:43
      Beitrag Nr. 12 ()
      man vergleiche die bid- und ask- Volumina ....


      CORTEX PHARMACEUTICALS - American Stock Exchange: COR

      Time & Sales most recent next page
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      1:46:36 PM Ask 3.26 2300
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      Avatar
      schrieb am 17.02.04 20:13:36
      Beitrag Nr. 13 ()
      Jetzt immer mit der Ruhe,

      was heute verkündet wurde war zwar relativ enttäuschend, aber die Tatsache, daß CX 516 nur mit großen Mengen und nur von kurzer Dauer wirkt, war schon lange bekannt.

      Folgende Facts bleiben bestehen:

      1. Die Milestone-Payments wurden erst vor kurzem neu vereinbart, also ist bei CX 717 noch einiges drin (diese Milestones wurden sicher nicht für 516 vereinbart).

      2. Stoll lässt sich doch keine solch riesigen Aktienoptionen geben, wenn er von der Sache nicht überzeugt wäre und nicht genau wüßte, was sie noch Wert werden können.

      3. Heute lagen gleich zu Anfang große Kaufaufträge vor, also haben sich da heute welche eingedeckt, die die Enttäuschung der Kleinanleger genutzt haben. Waren das nun clevere Leute oder Idioten ?

      4. Der Pull-back von unter $ 3 auf über $ 3,25 kam zügig.

      5. Stoll hat in den vergangenen Monaten über $ 20 Mio. Cash eingetrieben von neuen Investoren, die von dem heutigen Ergebnis sicherlich nicht so überrascht waren, wie mancher Kleinanleger ( gemein, aber ist nun mal so ).

      6. Die Pipeline und der Patentbestand von Cortex ist nach wie vor sehr gut.

      Was bleibt ?

      Ruhe bewaren und abwarten, auf keinen Fall verrückt machen lassen.

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 21:09:53
      Beitrag Nr. 14 ()
      hehe fast wie cortex yahoo Board...nur strongs buys :D :D :D egal was kommt... STRONG BUY..:D

      CORTEX ist zuerst MEGAQUT da muss erst was kommen und zwar ein mal was positves...... nicht nur träume.... und auch wenn was kommt dannn erst.....CX 717 braucht zeit viel zeit shon wieder!!! nach 19.02 gehst erste mal richung 1,50$ :D dann kann man kaufen im moment sind die Cortex träume viel zuteuerund zuviel Risiko....shon wieder ein wunder produkt..CX 717...vorsicht...
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 22:23:18
      Beitrag Nr. 15 ()
      Von Cortex kann schneller was positives kommen, als du Schlaumeier denkst.

      Das man AXYX kaufen kann, ist nichts neues, und wenn du schon so schlau bist, warum hast du dir heute morgen nicht HealthGrades gekauft (meine Empfehlung von Posting #4), die sind heute um 28 % gestiegen.

      Bei Cortex braucht mal halt ein bisschen Geduld, und wenn man nicht drin ist, kann es sein, daß man den Zug verpasst.

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 17.02.04 22:31:54
      Beitrag Nr. 16 ()
      thx....

      ich komme shon sehr gut klar ohne deine empfehlungen...;)bin shon ein bissin zulange dabei das ich nach deine tipps handlen solte..

      ich kann den Zug verpassen...;)

      gruss cyberX


      COR wird die 1,50 $ sehen...:D und zwar bald und ohne split..:D
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 06:15:14
      Beitrag Nr. 17 ()
      Hallo liebe Cortex Fans, hier der Kommentar des Neuroinvestor zu den gescheiterten MCI Versuchen mit CX 516.
      Cyberx, danke erstmal für Deinen Trost. Natürlich ist es nicht meine Schuld, wenn Versuche scheitern.
      Ich finde nur Dein Runterreden des Kurses auf 1,50$ nicht angebracht. Natürlich geht es jetzt um die Wirkstoffe der zweiten Generation. Dies wird schon länger vom CEO Stoll veröffentlicht und ist kein Geheimnis.
      Ich kann auch hier die Ergebnisse nicht voraussagen und ein Scheitern ist auch hier nicht auszuschließen. Doch wenn CX 516 scheitert, heißt das nicht, daß die anderen Komponenten auch scheitern.
      Coluche, nach der Berlin und Stockholm Studie hätte ich schon etwas bessere Ergebnisse bei CX 516 erwartet.
      Ich wünsche Euch allen noch viel Glück mit Cortex. Der Neuroinvestor ist recht optimistich und der Abschlag gestern hielt sich auch in Grenzen. Cyberx ich denke mal mit 1,50$ bleibt weiter Wunschdenken.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      It changes the perceived leverage in talks--instead of Stoll being able to say, look what even CX516 can do: BP can say, but you still havent shown proof of principle.

      The reality? It doesnt change anything about the fundamental value of Ampakines. I believe that when all the information is in, there is no class-wide adverse event issue that undercuts the AMPA premise. You have Cortex with a potent compound in the clinic in March or April: Lilly, Organon, and Servier all very active in their development programs, and Cortex still in the top spot controlling IP.

      The major change is this: Even in this small study, the Ampakine did best in the more severe patients. I have heard from other companies working in the MCI area that MCI is a tough target, the patients are heterogeneous, and since they are generally healthy, they tolerate very little in the way of side effects. Several companies are shifting away from MCI, towards Alzheimer`s, and Cortex will do the same thing. MCI could end up a supplemental target for companies that have been approved in AD.

      None of this reduces the value of the Ampa franchise--the NA rights for AD, PD, MCI, ADHD plus or minus the orphans--no platform has yet stepped up and shown its ability to provide protection and regeneration in major disorders. AMPA modulation has as much or more going for it as any competing platform.

      BP had already deemed CX516 worthless, so the failure of 516 in a small trial is, in the final analysis, nearly irrelevant. It will make Stoll`s job a little more difficult simply in terms of the maneuvering inevitable in the negotiating process, but what he has to sell is worth no less (IMHO) tonight than it was yesterday.

      NeuroInvestment
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 06:55:00
      Beitrag Nr. 18 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Hier die offizielle Meldung des Neuroinvestors. Die Meldung von eben stammte aus dem Yahoo Board.
      Liebe Grüße
      Erbse1

      For several months we had noted the possibility that CX516 would not show well in this small scale MCI trial. Indeed, it did not show significant improvement other than in the most severely impaired 25%, those who might be thought of as being on the cusp of mild dementia. There, in spite of CX516`s lack of potency, which essentially left all of these patients inadequately dosed, `substantial` improvement was seen. Several companies have flirted with the MCI target, a development we have cheered. However, this target is heterogeneous, these patients intolerant of side effects that more severely affected patients put up with. As a result, it is a moving target, both in terms of the patients enrolled, and the patients who move out of the trial when they experience relatively mild side effects. Cortex does need to clarify the nature of the dropout rate in this trial, far higher than had been seen in other Ampakine trials. Our checking leaves us convinced that there is no class-wide Achilles Heel that undercuts the value of the Ampakine franchise: Organon has been running trials in humans for more than two years, and continue doing so, while taking up the depression option. That does not suggest major flaws across the board.

      But CX516 is dead, two years too late. If only Servier had put all this money into bankrolling the development of CX717. That molecule will be in the clinic in the next two months. Big Pharma had dismissed CX516 for years as too weak, too short-lived a molecule--they deemed it worthless. Thus it`s failure in this small trial may elicit some condescending `I told you so`s`, and keeps Stoll from going back into the negotiations with momentum. The value of the franchise is unchanged. No competitor platform has yet emerged with any more of a claim to the mantle of effective protection/regeneration. This is still an open field, Cortex still holds the IP high ground, and the NA rights covering such major disorders as AD, PD, ADHD, stroke/TBI, and MCI are worth no less tonight than they were yesterday. So far as that intrinsic value is concerned, these results were irrelevant. BP will know this, whether or not the Market does, and the limited decline today suggests that Cortex stock is now in more sophisticated hands, not prey to sudden and unjustified panics.
      http://www.neuroinvestment.com/CORXcom.html
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 09:27:16
      Beitrag Nr. 19 ()
      da ist nicht zu Runterreden!!!das sind fakten wach uaf!!!!!
      im moment hangt alles nur und nur von CX717 nur von ein produkt.......................!!!!

      und das sind fakten...

      1) ein produkt...der auch genau wie cx516 Scheitern kann! gibts keine garanti!

      2)CX717 braucht zeit,zeit und nochmal viel zeit.....

      3)Cortex ist im moment zuteuer! fundamental und technisch K.O....

      gruss cyberx
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 09:58:36
      Beitrag Nr. 20 ()
      Hallo cyberx, bleib bitte bei den Tatsachen.
      Es stimmt zwar, daß CX 717 ganz am Anfang steht
      Man ist aber mit S-18986 und ORG 24448 weit fortgeschritten. Ich möchte Dir mal raten, den Brief des CEO Stoll an die Aktionäre zu lesen.
      Ich habe keine Lust auf blödes Gepushe oder Bashen.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 12:41:41
      Beitrag Nr. 21 ()
      Hallo Erbse

      ich bleibe bei den Tatsachen!ich bin hier um geld zuverdinen ..und bei COR spricht im moment nicht für steigende kurse bei Cortex...absolut nicht! Fundamental zuteruer!!!und Technisch K.O wenn da was kommt dan erst in 3/4 qwartal 2004...zuerst 1,50$!

      und soviel zu deine Tatsachen....(u alles nach wie vor teuere Träume..:-) einzige was da im moment positiv ist wort...."beschleunigt"

      """"""""""""Wie Cortex und Servier mit CX516 weiter verfahren werden wurde bisher noch nicht bekannt gegeben, allerdings soll die Entwicklung der beiden AMPAKINE® Kandidaten CX717 und S-18986 beschleunigt vorangetrieben werden. Bei CX717 soll noch im zweiten Quartal eine erste klinische Studie gestartet werden, das unter der Obhut von Servier stehende S-18986 soll noch in diesem Jahr aus Phase I in Phase II übergehen.""""""""""""""

      quelle:biotech-experte


      Gruss cyberX
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 12:58:36
      Beitrag Nr. 22 ()
      Hallo cyberx, mir scheint Du hast ne 1,50$ Psychose. Was hat das mit Tatsachen zu tun.
      Das Cortex angeschlagen ist nach den gestrigen Nachrichten ist ja wohl normal.
      Das hat aber nichts mit den Zukunftsaussichten der Ampakine zu tun.

      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 13:12:33
      Beitrag Nr. 23 ()
      @erbse du bist zu sehr personlisch...
      mit fakten hat das wenig zu tun...hier gehts um spekulation und vor allem bei COR um eine Risikante spekulation...nicht um meine oder deine psychoze..ich schätze dein arbeit sehr nun ist es mal so Cortex ist im moment bis mind. 03/04 Q 2004 nicht in...und das ist fakt..!

      Gruss CyberX
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 15:56:46
      Beitrag Nr. 24 ()
      Hier ein Bericht von BioWorld

      Cortex`s Ampakine CX516 Fizzles, But More Potent Ones In Pipeline

      By Randall Osborne



      National Editor
      Cortex Pharmaceuticals Inc.`s CX516 for mild cognitive impairment failed to meet its primary endpoint in a Phase IIb trial, although a subset of patients with the worst memory trouble showed improvement over placebo.

      That wasn`t enough for Wall Street, which gave Cortex a day investors might rather forget. The company`s shares (AMEX:COR) closed Tuesday at $3.15, down 65 cents or 17.1 percent, after falling as low as $2.76 during the day.

      Irvine, Calif.-based Cortex`s president, chairman and CEO, Roger Stoll, who joined the company a year and a half ago, was not surprised by the trial results.

      "If I would have been here, I would never have taken CX516 into the clinic at all," he told BioWorld Today. "You just had to wait for the inevitable to happen."

      Stoll called the market`s reaction "somewhat muted. We were down 18 or 20 percent, but that`s not bad for a small company that once touted this as the be-all and end-all of Ampakine treatment," he said.

      Neither Cortex nor Paris-based collaborator Les Laboratoires Servier is giving up on Ampakine technology, which has yielded other drugs with longer half-lives and greater potency - although Servier "put $600 million into [the trials with CX516], so they`re probably even less happy than we are."

      Ampakine drugs act on AMPA (amino-3-hydroxy-5-methyl-4-isoxazole propionic acid) receptors on neurons to increase the strength of signals at connections between the brain cells. The cross-national study with a fixed dose of CX516 vs. placebo included 175 patients at nine sites in the U.S. and 22 sites across France, Belgium, the UK, Sweden and the Netherlands. Eighty-four patients were given CX516 and the rest placebo.

      Data did not show statistically significant improvement in delayed recall of a 15-item word list, but the subset with the most serious baseline memory impairment - that is, the worst 25 percent of the patient population - performed substantially better on the test when given CX516, as compared to placebo.

      "If we`d have gone into a patient population like Alzheimer`s, we`d have had a much more improved chance of showing something," Stoll said. "This is not a well-studied population, and we were going in with an extremely weak horse."

      More patients on CX516 than placebo withdrew from the trial, mainly due to gastrointestinal side effects.

      "It`s a ridiculous amount of drug you have to give," Stoll said. "With the amount of chemical we were dumping into them, the chances of getting GI irritation were high."

      Dosage of CX516 was 12 mg/kg. In a recently completed primate study at Wake Forest School of Medicine in Winston-Salem, N.C., CX516 showed no significant activity until the dose exceeded 20 mg/kg. A clinical study with the drug in healthy adult male volunteers to reverse sleep-deprivation effects indicated no effect at doses below 30 mg/kg.

      Though he was open to positive data, Stoll said he would not have advanced CX516 even if the results had been good. "I`ve said before that I was going to hitch our wagon to another star," he said.

      That star may be Cortex`s CX717, a much more potent Ampakine compound. In another soon-to-be published preclinical study, also at Wake Forest, a single dose of 0.5 mg/kg to 1.5 mg/kg seemed sufficient for optimal response on short-term memory. That would amount to about 75 mg to 100 mg per day in an elderly patient, most likely as a single dose.

      Cortex expects to begin a Phase I trial with CX717 for Alzheimer`s disease and mild cognitive impairment (MCI) in the second quarter of this year.

      "I`m going to bring a couple of other compounds along that I`m going to kick up to [toxicity studies]," Stoll said. "I`m not going to rely on just one. There`s no reason to believe CX717 won`t be successful, but I want to have some insurance policies."

      Servier has its Ampakine compound, S-18986, aimed for Phase II trials, also for Alzheimer`s disease and MCI, by the end of this year.

      In January, Cortex got a $2 million milestone payment from another licensee - NV Organon, of Oss, the Netherlands, which has Ampakine Org 24448 in Phase II trials for schizophrenia. Ahead of the bad news about CX516, Cortex last month was able to pull down $19 million in a private placement, its largest financing ever. (See BioWorld Today, Jan. 12, 2004.)

      Indianapolis-based Eli Lilly and Co. has another Ampakine drug, LY451395, in Phase II trials for Alzheimer`s, Stoll noted.

      "The faith that, if you get the right chemical, it`s going to work, is pretty high," he said.


      http://www.bioworld.com/servlet/com.accumedia.web.Dispatcher…
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 19:09:37
      Beitrag Nr. 25 ()
      Hallo Erbse,

      den Patentrechtestreit mit Lilly habe ich ein bisschen aus den Augen verloren. Ich weiß, daß ihn COR in der ersten Instanz gewonnen hat, daß aber Lilly in Berufung ging. Hast du Infos, bis wann das entschieden sein könnte ?

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 18.02.04 20:52:28
      Beitrag Nr. 26 ()
      Hallo coluche, zum zeitlichen Rahmen habe ich keine Informationen. Stell die Frage doch mal ins Yahoo Board.
      Interessiert mich auch.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 19.02.04 23:14:05
      Beitrag Nr. 27 ()
      Zuerst: der Patentrechtsstreit betrifft nur die in Europa gemeldeten Patente, und da weiß nun keiner so genau um den aktuellen Stand der Dinge.

      Um die Patente in den USA gibt es z.Zt. wohl keinen Rechtsstreit, wobei hier die Meinungen auseinandergehen, ob Lilly einen solchen noch anstrengen kann,oder ob es nicht schon zu spät ist.

      Man kann in den USA davon ausgehen, das Cortex bei einer erfolgreichen Zulassung der Lilly-Ampakine, die ja schon etwas weiter in den Zulassungsphasen sind, erhebliche Lizenzzahlungen erhalten dürfte.

      Ansonsten war die Präsentation von Dr. Stoll heute wohl nicht so schlecht, was man auch am Aktienkurs ablesen kann.

      Es bleibt spannend in diesem Jahr, und ich denke, daß nach dem MCI Ergebnis von CX 516 das Schlimmste überstanden ist.

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 01:45:37
      Beitrag Nr. 28 ()
      Coluche...

      glauben ist gut und sonst kostet nicht.....aber das ist Börse ,spekulation..
      von Coretx gibts im moment keine Rally NEws..fundamental K.O...und technisch sieht im momnent noch schlimme aus...schaut euch Wochen Chart an... & die Indikatoren...Anschnalen jungs... & für Party gibts bei COR keine grunde .... für nachste monaten K.O...:)) ja ,ja..Dr Stoll ,neuroinvestment und die alle Strong Buys auf Yahoo Message Boards: von COR...das alles kligt so toll so magisch....:)))

      gruss cyberX der einzige COR Bear im moment...
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 07:57:09
      Beitrag Nr. 29 ()
      Hallo coluche, danke für die Blumen im Yahoo Board.
      Kurz zu LY-451395 von Eli Lilly. Etwa mitte des Jahres ist die Testphase 2 abgeschloßen. Es bleibt abzuwarten wie die Ergebnisse ausfallen.
      Du hast Recht, vakant ist nur die Patenterteilung in Europa. Cortex besitzt die Patentrechte in Amerika. Eli Lilly muß mit Cortex zu einer Einigung kommen.
      Es stehen dann auch Deine genannten Zahlungen an.

      Es gibt aber auch weitere Interessenten für die Ampakine. Bisher ist es leider nicht zu weiteren Auslizensierungen gekommen. Das könnte sich mit den viel potenteren CX 717 ändern. Die DARPA hat schon angekündigt sofort nach Abschluß der vorklinischen Phase mit den Tests zu beginnen, so daß wir schon Mitte des Jahres mit den ersten Ergebnissen bei Schlafentzug rechnen können.

      Ende des Jahres stehen dann die Ergebnisse der Phase 2 mit ORG 24448 bei Schizophrenie an.Organon düfte dann auch langsam mit den Testphasen bei Depression beginnen.

      Nur noch kurz zu cyberx. Nach dem Scheitern von CX 516 bei MCI war ein Kursrückgang wohl zu erwarten und überrascht nicht.Dies hat aber absolut nichts mit den Zukunftsaussichten der Ampakine an sich zu tun. Deswegen hält sich der Abschlag ja auch in Grenzen. Ich möchte Dich nur bitten diesen Thread nicht dazu zu nutzen Deine Abneigung gegen Cortex hier auszuleben. Es steht Dir offen selber einen Thread zu Cortex zu eröffnen. Da kannst Du dann posten was Du willst. In meinen Threads geht es darum sich objektiv mit Cortex zu beschäftigen. Was Du betreibst ist plumpe Stimmungsmache und sonst nichts. Seit Du hier aufgetaucht bist, versuchst Du für 1,50$ bei Cortex einzusteigen. Sei ein Mann und kauf bei 3$. Viel billiger wirds nur bei einem Scheitern von ORG 24448 und CX 717.

      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 09:17:36
      Beitrag Nr. 30 ()
      hola hola....Erbse das ist eine dyskusion über eine Aktie ,über eine sehr Risikante Spekulation... und wie Du shon weisst das ist keine Einbahnstrasse!oder hast Du shon etwar TTP vergessen......?

      das ist keine Abneigung das ist nur eine objektive Meinung....egal wie die zukunft aussichten ausehen im moment ist bei Cortex nicht zuholen!Fudametal nix und Technisch auch nix....bis jetz alle test Ergebnisse von Cortex "wichtisgten" produkten haben absolut nix viel gebracht...und ich rede hier von geld nicht von träumen...

      "Nach dem Scheitern von CX 516 bei MCI war ein Kursrückgang wohl zu erwarten und überrascht nicht"

      nun Du selbst hast Du von gute Ergebnisse hier leisse geträumt...;) warum denn?


      ich kann Dein trost gut vrestehen Du wurdest aber immer meher personlich ! habe shon gemerkt das Du ein ´Cortex Beliver bist... ohne gegen stimmen ,ohne realitet sieht für jeder Anfänger Dein Therad wie ein Träum inwestition...an...was nicht heiss das Du ein Pusher bist...Dein arbeit ist super!nur Du muss auch akzeptiren das auch andre meinungen über Cortex gibts!


      Gruss CyberX
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 09:23:06
      Beitrag Nr. 31 ()
      und mein technische ziel ist nicht 1,50$ sonder 1,00$-1,10$ da ist im weekly chart noch ein Gap ...:) wird geschlossen!!!

      Gruss CyberX
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 09:30:53
      Beitrag Nr. 32 ()
      Was hat das mit Pushen zu tun, wenn man sich über die Erfolgsaussichten der Ampakine oder auch bei Titan über Zomaril unterhält.Was können die Poster dafür, das Testphasen fehlschlagen. Du läst nur hohles Zeugs von Dir und rühmst Dich noch der einzige Cortex Bär zu sein. Mach bitte einen eigenen Thread auf und zerstör bitte nicht die jahrelange konstruktive Arbeit über Cortex. Dein einziger Zweck ist Cortex zu bashen, ohne Sinn und Verstand.
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 09:44:19
      Beitrag Nr. 33 ()
      bin shon gespannt was Du sagst wenn Cortex auf 1,50$ kommt..oder wenn die nachsten Testphasen fehlschlagen...?

      Tut mir leid?

      ich habe nicht gesagt das Du Pusher bist sonder das Du sehr wennig Objektiv bist ( Du bist Aktien Beliver!)und die Risken vergisst...und die sind eben bei COR alls investition sehr megagross... Chancen sind auch gross aber nicht im moment...

      CyberX
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 10:09:30
      Beitrag Nr. 34 ()
      Ja, cyberx, es tut mir leid für die Leute die bei Cortex drin sind und die MCI Tests schlagen fehl.

      Ich habe ganz am Anfang des ersten Threads darauf hingewiesen, daß auch ein totales Scheitern nicht ausgeschlossen ist. Ich bin mir schon über das Risiko im klaren.
      Ich mache mir schon Gedanken über Leute, die den Kurs einer Aktie auf 1$ herunterbashen wollen und dann die Erfolgsaussichten als gut einschätzen. Blos darf ich leider nicht schreiben, was ich empfinde oder denke.

      Du darfst eine eigene Meinung haben.

      Bitte mach einen eigenen Thread auf, vielleicht hast Du soviel Anstand.
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 10:32:23
      Beitrag Nr. 35 ()
      @Erbse

      """Ich mache mir schon Gedanken über Leute, die den Kurs einer Aktie auf 1$ herunterbashen """


      ich will die Aktie nicht auf 1$ runterbashen...bin sogar nicht Short in COR...weill ich Pennystcoks (alles unter 5$) nicht SHorte..ich sage auch nicht das ich 100% recht habe und Cortex auf 1,50$ kommt...nein habe ich nicht und ich bin bereit sobald gute News kommen ,sobald Technisch wieder alles ok ist auch bei 5$ einzusteigen

      nun Du solets sich besser gedanken über was andres machen...hast Du shon vorgessen zu welche übertreibungen die Börse bereit ist..und was hier alles möglich ist...?

      ja am Anfang des ersten Threads hast Du auf die risikien hingewiesen das stimmt ,nur jetz willst Du das slebst nicht war nehmen und akzeptiren...


      Gruss CyberX

      ps.ich bleibe hier dabei ;)
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 10:52:05
      Beitrag Nr. 36 ()
      Ich habs schon befürchtet.
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 11:05:34
      Beitrag Nr. 37 ()
      was hast Du shon befürchtet...?

      das ich billig einsteigen will...? stimmt streite ich auch nicht ab das ist geschaft und nur darum gehts hier ......! nur da irrst Du auch!wenn ich billig einsteige dann erst bei 1,50$ aber ich bin auch bereit wenn und nur wenn alles Ok ist technisch und fundamnetal auch bei 5$ einzusteigen.

      und im moment ist das Risiko bei CORTEX viel Gorsse als die Chancen....

      gruss cyberX
      Avatar
      schrieb am 20.02.04 20:56:38
      Beitrag Nr. 38 ()
      Also eins muss man ihm lassen, dem cyberX, und wo er Recht hat, da hat er Recht, der cyberX, und da widerspreche ich ihm überhaupt nicht, dem cyberX:

      Bei 1,5 $, da sollte man einsteigen, unbedingt. Und bei 5 $ da kann man fundamental auch noch einsteigen.

      In einem Lesebuch meiner Schulzeit da habe ich mal einen Satz von einem Dichter mit Namen Ludwig Uhland gelesen, der hat geschrieben: "zu etwas Gutem ist es nie zu spät".

      Und da hat er recht, der Ludwig Uhland und der cyberX natürlich auch.

      Coluche, ein Verehrer philosophischer und brauchbarer Weisheiten.
      Avatar
      schrieb am 21.02.04 10:46:31
      Beitrag Nr. 39 ()
      Liebe Cortex Fans, hallo Coluche. Ich wollte mich noch mal zu den gescheiterten MCI Versuchen melden.
      Was ist so überraschend daran? Eine einmalige Gabe in Berlin und Stockholm Studien von CX 516 erbringt eine signifikante Leistungssteigerung.
      Eine vierwöchige Gabe von CX 516 bei MCI Patienten erbringt ein Ergebnis, daß nur in einer Gruppe minimale Leistungssteigerung erbringt.
      Für mich und für viele Andere ein großes Rätsel und auch Enttäuschung.

      Etwas Licht könnte Eli Lilly mit LY 451395 in die Sache bringen.Eli Lilly forscht auch an Ampakinen und LY 451395 wird die Testsubstanz genannt. LY 451395 wird seit Ende 2002 in einer Phase 2 Studie bei MCI und Alzheimer getestet. Entgegen dem vierwöchigen Test von CX 516 wird LY 451395 in einer 18 wöchigen Phase getestet. Die Ergebnisse werden schon in einigen Monaten erwartet. Spannend wird sein, ob nach einer mehrwöchigen Gabe von Ampakinen, hier LY 451395, die Wirkung in irgendeiner Art und Weise abgeschwächt werden.
      Oder könnte es nur an der geringen Wirkung von CX 516 und dessen kurzer Halbwertszeit liegen?
      Es wäre schon beruhigend, wenn die Ergebnisse positiv ausfallen, so müßte Cortex nur eine andere Substanz nehmen, da es dann nur speziell an CX 516 gelegen hätte.

      Am Rande sei noch erwähnt, daß Cortex dann Zahlungen von Eli Lilly zustehen, da Cortex die Patente in Amerika besitzt. In Europa wird noch um die Patenterteilung gestritten.
      Sollten auch die Versuche mit LY 451395 fehlschlagen,sollte man sich schon einige Sorgen machen, bleibt dann erstmal als nächste Hoffnung ORG 24448 bei Schizophrenie. Diese Ergebnisse liegen dann etwa Anfang nächsten Jahres an.

      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 21.02.04 18:25:55
      Beitrag Nr. 40 ()
      Danke Erbse sehr gute Beitrag!

      """"Sollten auch die Versuche mit LY 451395 fehlschlagen,sollte man sich schon einige Sorgen machen, bleibt dann erstmal als nächste Hoffnung ORG 24448 bei Schizophrenie. Diese Ergebnisse liegen dann etwa Anfang nächsten Jahres an."""""


      das zeigt genau wie gross das risiko bei Cortex ist..... also..im moment hängt alles nur von Eli Lilly versuchen mit LY 451395....? und das ist bestimmt kein grund für Longs...ORG 24448 Ergebnisse erst ...Anfang nächsten Jahres...WAs ist jetz auf ein mal mit die andren produkten? weill wenn das so ist!!! ist luft aus Cor raus....

      Gruss CyberX
      Avatar
      schrieb am 21.02.04 22:42:25
      Beitrag Nr. 41 ()
      Hallo Erbse,

      mit diesen Bedenken hast du sicherlich recht. Ein Misserfolg bei Lilly würde auch deutlich auf Cortex zurückschlagen - und ich hoffe nicht, daß der Weggang eines ihrer wichtigsten Neuro-Forscher zu Amgen ein Hinweis darauf ist. Warten wirs ab.

      Auf der anderen Seite wird es bei Cortex einen Ruck um deutlich mehr als einen $ geben, wenn die Ergebnisse positiv sind, weil man davon ausgehen kann, daß die dann zu erwartenden Lizenzzahlungen die bisherigen Milestone-payments deutlich übertreffen.

      Aber das ist immer so bei dieser Art von Investments, hohes Risiko, hohe Chancen.

      Auf der anderen Seite müssten diese Reihen bereits in der vorklinischen Phase bei Tieren getestet sein. D.h., wenn die Wirkung beim Menschen nachlässt (was in diesem Fall bei Beeinflussung der Glutamatrezeptoren evtl. sein kann - siehe auch Geschmacksnerven), dann hätte sie zu einer durchaus hohen Wahrscheinlichkeit auch bei den Tieren nachlassen müssen.

      Darüber liegen mir / uns nun keine Versuchsergebnisse oder Kenntnisse vor.

      Was ich aber weiß, ist die Tatsache, daß professionelle Investoren, die ein Volumen i.H. von 19 Mio. $ in die Hand nehmen und investieren, dies nicht tun, ohne vorher die Risiken durch eine entsprechende qualifizierte wissenschaftliche due-dilligence abzuprüfen (o.k., auch große Pharmaunternehmen haben sich hier schon Flops geleistet). Aber das sind für mich persönlich Indikatoren, an denen ich meine Investmententscheidungen u.a. auch überprüfe. Wenn der Kurs deutlich unter 2,5 $ fällt, den Kurs, den die investoren bezahlt haben, dann ist meines Erachtens Gefahr im Verzuge, vorher sind das Kursschwankungen, die es eben in dieser Gattung von Aktien immer wieder gibt.

      Und seien wir mal ehrlich, den Rückgang von 3,9 $ auf 3,1 den hatten wir im vergangenen halben Jahr schon mal.

      Auf der anderen Seite sehe ich die Zukunft selbst im Falle eines misslungenen Lilly-Projektes nicht so gravierend tragisch, da offensichtlich das DARPA-Projekt sehr zügig angegangen wird und eben auch hier ein riesen Potenzial steckt.

      Eine Cortex-Investition ist immer noch auf einer gewissen Ventura-Capital-Ebene, die hohe Risiken beinhaltet. Aber wie gesagt, "no risk, no fun" bzw. no huge profit.

      Man darf halt nicht nur Cortex im Depot haben, das wäre zu riskant.

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 22.02.04 08:01:42
      Beitrag Nr. 42 ()
      Liebe Cortex Fans, Hallo coluche, natürlich hast Du Recht mit deiner Ausführung zu den Versuchen von DARPA bei Schlafentzug. Zu dieser Thematik wird gerade ein Artikel veröffentlicht.

      Scientists Study How to Keep Brain Awake

      http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/ap/20040221/ap_on_h…

      Wenn ich das richtig sehe, kommen auch hier die Forscher von der Universität von Kalifornien, so daß sich hier auch eine Zusammenarbeit mit Cortex anbietet. Wenn es nicht sowieso schon geschehen ist.
      Auch hier scheint das Potential riesig zu sein.
      Wie Coluche geschrieben hat, arbeitet die DARPA auch mit großem Tempo, so daß wir sehr schnell mit Ergebnissen rechnen können.
      Aus der letzte Cortex Veröffentlichung kurz noch den Ausschnitt zu CX 717.
      <<Similarly, a recent clinical study that tested the ability of CX516 to reverse the effects of sleep deprivation in young healthy adult male volunteers, performed at the Medical University of South Carolina by Dr. Mark George, found no significant effects on sleep deprivation at doses below 30 mg/Kg. However, in another soon-to-be published preclinical study by Dr. Deadwyler, it would appear that with CX717, a single dose of 0.5 to 1.5 mg/Kg may be sufficient to produce an optimal response on short term memory, which would be roughly 75-100 mg per day in an elderly patient, most likely as a single dose. Meanwhile, Cortex has accelerated its development of CX717 and will be initiating clinical development of this compound beginning in the second quarter of 2004. >>

      Soviel erst mal zu dieser Thematik.

      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 02.03.04 23:27:25
      Beitrag Nr. 43 ()
      technisch jetz auf sell! ziel 1,50$ anschnalen!
      Avatar
      schrieb am 05.03.04 06:36:38
      Beitrag Nr. 44 ()
      Hallo liebe Cortex Fans, folgend der Kommentar des Neuroinvestor . Der Neuroinvestor rechnet noch mit einer weiteren Partnerschaft im Laufe diesen Jahres. Ansonsten klingts sehr optimistisch.
      Machts mal gut und liebe Grüße
      Erbse1
      Cortex’s share price has slipped more than 25% since the mostly negative results from its MCI trial were released. But this trial used a compound that had been slated to be shelved because of its terrible potency and absorption. The trial was begun by previous management and their French partner Servier, and it was finished because Servier wanted to. It was in fact largely irrelevant, and played no role in our projections. We see this as an opportunity. By the end of April, human trials for Cortex’s far more potent CX717 compound will begin, and announcement of a Department of Defense grant for CX717 studies in sleep deprivation should be made, both of which are far more important to Cortex’s future than this most recent trial data. CX717 has successfully passed all preclinical safety studies, and by midyear human safety data will be in.By the end of the year there should be Phase II clinical data in sleep deprivation. Negotiations with three Big Pharma companies continue, and once they have human pharmacokinetic and safety data, we expect that a major partnership with a large pharmaceutical company will be concluded, likely during the second half of the year. Our target is unchanged.
      Avatar
      schrieb am 05.03.04 19:57:12
      Beitrag Nr. 45 ()
      ... vor ein paar Tagen hat im Yahoo-Board einer geschrieben, daß die Investoren, die fast 20 Mio $ investiert haben, nicht wegen CX 516 eingestiegen sind.

      Das ist auch meine Überzeugung. Und ich glaube auch, daß diejenigen, die im Jahr 2003 schon bei Cortex investiert waren dies nicht wegen CX 516 waren (ich auch nicht, sonst hätte ich sie schon 2002 verkaufen müssen). Insofern ist das Thema bald abgehakt.

      Bin gespannt, ob und was für ein Deal dieses Jahr noch kommen wird, und wenn einer kommt, dann gibt das Cortex einen deutlichen Schub.

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 08.03.04 16:12:04
      Beitrag Nr. 46 ()
      Coluche, es geht voran.
      Grüße
      Erbse1

      1) The March issue of NeuroInvestment reviews the expanding market for alertness/wakefulness enhancement. Cephalon`s (NasdaqNM:CEPH - News) Provigil has pioneered the market for pharmacotherapeutic treatment of disorders of excessive daytime sleepiness. The 2003 label expansion to include sleep apnea and shiftwork disorders should allow Provigil to considerably improve upon its current $300 million per year sales pace. This is a market with billion dollar plus potential, and Cephalon`s success has also illuminated the path for several competitors. The next-most advanced platform is Cortex`s (AMEX:COR - News), whose Ampakines have produced improvement in cognitive performance after long periods of sleep deprivation, in both animals and humans. The second-generation, far-more potent compound CX717 is about to enter human trials. Other companies with programs which are either in development for alertness enhancement or could be thus targeted include Merck, Janssen, Abbott, Targacept, and Hypnion. The March issue appraises the status of these development programs and their prospects.


      http://biz.yahoo.com/iw/040308/064119.html
      Avatar
      schrieb am 08.03.04 20:26:58
      Beitrag Nr. 47 ()
      Hallo Erbse,

      sehe ich auch so.

      Finde auch interessant, daß der High-Performance-Fond Viking mit mehr als 6 % dabei ist und sich noch einen großen Packen shares so still und heimlich um die 3 $ eingesammelt hat.

      Habe auch von einem Schweizer Fonds erfahren, daß sie sich nach gründlicher Recherche im Dezember mit einer 6-stelligen Stückzahl eingedeckt haben.

      Scheint, daß die Institutionellen so allmählich "auf den Trichter" kommen - ein gutes Zeichen. Das sind Sekundärmerkmale, die mich für die mittlere Zukunft bei Cortex sehr positiv stimmen.

      Viele Grüße Coluche

      P.S. Kann es sein, daß du auch bei der Company investiert bist, bei der Merck zugeschlagen und sich noch Optionen bei $ 29 gesichert hat ? ;)
      Avatar
      schrieb am 30.03.04 16:44:33
      Beitrag Nr. 48 ()
      Das könnten die ersten Vorboten einer Zusammenarbeit mit Eli Lilly sein.

      Cortex Appoints Gary D. Tollefson, M.D., Ph.D. to Board of Directors; Former Vice President, Medical - Neuroscience at Lilly Research Laboratories

      http://news.nasdaq.com/news/newsStory.aspx?&pageName=Company…
      Bin mal gespannt, wie der Markt heute die Meldung aufnimmt.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 30.03.04 19:08:35
      Beitrag Nr. 49 ()
      Kommentar des Neuroinvestor zu Tollefson und einige Gedanken zu den Fragile X Versuchen.
      ----------------------------------------------------------
      I generally don`t react much to BOD appointments, but having this guy sign on a month after leaving such a high-profile position at Lilly, I am impressed.
      I think that the number one benefit from the BOD appointment and consultancy is Tollefson`s resume of drugs brought through clinical development--some very impressive names. More than anything. Cortex wants to supercharge CX717`s development, as well as a second hi-impact molecule. So Tollefson combines strong knowledge of AMPA modulation strategies and clinical development experience. I don`t know what they`re going to do, but I expect to be surprised at some point this year (OK, let me be more specific, pleasantly surprised).

      Just because Tollefson left Lilly doesnt mean he has severed all ties with everyone he knows there, obviously. This could be a valuable resource as Cortex plans its partnering strategy. Yes, I realize he probably has signed a non-disclosure agreement, but perhaps he could make some nonverbal gesture, like a circle with his thumb and forefinger in response to a plan he likes....

      (Erik, that`s a reference to the current near-mistrial of Tyco executives, which is probably receiving less coverage in Dagens Nyheter than it is here)

      Re: Fragile X. The moment CX717 is available in sufficient quantity and has passed the first stage of Phase I testing, I personally would immediately favor switching the Fragile X trial to CX717 (assuming FRAXA and the investigator concur, and I believe they would). I see no fallout from a press release that says that the Fragile X trial has switched to a higher potency molecule. Perhaps it would be wise (for the sake of analysis) to start a different cohort, so whatever has come from CX516 can be assessed--but Fragile X is the kind of completely untreated orphan indication that could be a very rapid route to approval for anything that looks positive. One Phase III, that`s it.

      NeuroInvestment
      -----------------------------------------------------------
      Avatar
      schrieb am 12.04.04 11:23:10
      Beitrag Nr. 50 ()
      Hallo Cortex Fans.

      Es sieht so aus, daß wir mit Boehringer Ingelheim einen weiteren Mitstreiter haben, die sich mit den AMPA Rezeptoren beschäftigen.
      Vor einigen Tagen wurde ein Patent an Boehringer erteilt.


      1 NAPHTOTHIAZINE POSITIVE ALLOSTERIC AMPA RECEPTOR MODULATORS (PAARM)

      http://v3.espacenet.com/results?sf=a&FIRST=1&CY=ep&LG=en&DB=…

      Folgend noch die Anwendungsgebiete, die Boehringer mit diesem Patent abdecken wollen. Es sieht so aus, daß die selben Gebiete wie bei Cortex ins Visier genommen werden.
      -------------------------------
      . Verbindung der allgemeinen Formel (I) nach Anspruch 8 zur Verwendung als Arzneimittel mit neuroprotektiver Wirkung.

      10. Verwendung einer Verbindung der allgemeinen Formel (I) nach einem der Ansprüche 1 bis 7 zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung und/oder Prävention von neurodegenerativen Erkrankungen und/oder Gehirnischämie verschiedener Genese.

      11. Verwendung einer Verbindung der allgemeinen Formel (I) nach einem der Ansprüche 1 bis 7 zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Schizophrenie.

      12. Verwendung einer Verbindung der allgemeinen Formel (I) nach einem der Ansprüche 1 bis 7 zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung und/oder Prävention von Gedächtnisstörungen.

      13. Verwendung einer Verbindung der allgemeinen Formel (I) nach einem der Ansprüche 1 bis 7 zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Demenzerkrankungen.

      14. Methode zur Behandlung und/oder Prävention von neurodegenerativen Erkrankungen und/oder Gehirnischämie, dadurch gekennzeichnet, dass man einem Patienten eine effektive Menge einer Verbindung der Formel I nach Anspruch 1 bis 7 verabreicht.

      15. Methode zur Behandlung und/oder Prävention von Gedächtnisstörungen und/oder Demenzerkrankungen, dadurch gekennzeichnet, dass man einem Patienten eine effektive Menge einer Verbindung der Formel I nach Anspruch 1 bis 7 verabreicht.

      16. Pharmazeutische Zubereitungen, enthaltend als Wirkstoff eine oder mehrere Verbindungen der allgemeinen Formel (I) nach einem der Ansprüche 1 bis 7 oder deren physiologisch verträgliche Salze gegebenenfalls in Kombination mit üblichen Hilfs- und/oder Trägerstoffen.
      -----------------------------------

      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 12.04.04 16:27:27
      Beitrag Nr. 51 ()
      Folgender link dient nur zu eigener Recherche.Wer Lust hat ,kann ja mitlesen.
      Erbse1

      The effects of IDRA 21, a positive modulator of the AMPA receptor, on delayed matching performance by young and aged rhesus monkeys.

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&d…
      Avatar
      schrieb am 13.04.04 21:47:58
      Beitrag Nr. 52 ()
      Hallo Erbse,

      in der WiWo ist ein Artikel über die Fa. Merz in Frankfurt. Die haben wohl schon ein Alzheimer Medikament namens "Axura" auf dem Markt, das wohl nicht die Ursachen, wohl aber die Wirkung von Alzheimer wirksam bekämpfen kann. Der Artikel war nach dem Motto aufgemacht "mittelständischer Familienbetrieb zeigt`s den großen Pharmakonzernen" natürlich alles "Made in Germany".

      Es soll auf Glutamatbasis wirken und bereits in Deutschland erhältlich sein. Die Amis würden das Medikament wie verrückt kaufen und der Pharma-Internet-Versand Global Rx nimmt wohl schon gar keine Bestellungen mehr an, weil er ausverkauft ist, bzw. momentan nicht mehr liefern kann.

      Bisher war mir Merz seit mehr als 30 Jahren nur als kleiner Pharmabetrieb mit Schönheitsdragees und Vitaminpillen bekannt. Kennst Du da was Näheres ?

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 07:12:46
      Beitrag Nr. 53 ()
      Hallo Coluche,
      hierbei handelt es sich um Memantine. Es ist ein sehr schwach wirkendes Medikament. Doch bei Alzheimer gibt es im Augenblick keine Alternative. Die Ampakine mit denen Cortex arbeitet betreffen die ersten fünf Glutamatrezeptoren. Weitergehende Rezeptoren werden von anderen Firmen erforscht, wobei ich auch nicht weiß welche Firma sich mit jeder speziellen Rezeptorart beschäftigt.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------

      Der NMDA-Rezeptorantagonist Memantine erhielt die Zulassung zur Behandlung der mittelschweren und schweren Demenz vom Typ Alzheimer
      Frankfurt am Main, 01.08.2002

      Mit Zunahme der Lebenserwartung nehmen weltweit auch die Fälle von Demenz zu. Zwar werden auch heute schon unterschiedliche Medikamente zur symptomatischen Behandlung eingesetzt, allerdings gab es bislang für die Behandlung auch der Spätformen der Erkrankung, die besonders durch eine Beeinträchtigung der Selbständigkeit gekennzeichnet sind, keine einzige zugelassene Therapieoption. Alle bislang erhältlichen Antidementiva sind nur zur Behandlung leichter und mittelschwerer Demenzformen zugelassen. Mit AXURA® steht nun weltweit erstmals ein Präparat zur Verfügung, das zur Behandlung der mittelschweren und schweren Demenz vom Typ Alzheimer zugelassen ist.
      -----------------------------------------------------------

      Quelle: Merz Pharma. Merz Pharmaceuticals führt AXURA® zur Behandlung der Alzheimer Demenz ein.
      Online im Internet; URL: http://www.merz.de/presse/pressemitteilungen/unternehmen/200…
      [Stand: 14.04.2004, 06:58]

      Copyright © 2003 Merz. Alle Rechte vorbehalten.
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 07:38:48
      Beitrag Nr. 54 ()
      Hallo coluche,
      Folgend von der Merz Seite haufenweise Artikel von Memantine.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      http://www.merz.de/globalSearch?doctypes%3AList=Pressemittei…
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 07:53:59
      Beitrag Nr. 55 ()
      NMDA-Rezeptoren
      sind eine Unterfamilie der Rezeptoren für Neurotransmitter. Sie gehören zu den ionotropen Glutamatrezeptoren.
      Die NMDA-Rezeptoren, benannt nach dem selektiven Agonisten N-Methyl-D-Aspartat, vermitteln eine langsamere postsynaptische Stromkomponente, deren Dauer im Bereich einiger hundert Milllisekunden liegt. Ihre Permeabilität in Prinzipalneuronen für Kalzium liegt um das fünfzigfache höher als die der AMPA-Rezeptoren. Die Leitfähigkeit der NMDA-Rezeptoren ist jedoch durch einen spannungsabhängigen Magnesiumblock bei negativen Membranpotentialen blockiert. Erst bei ausreichender Depolarisierung der postsynaptischen Membran tragen sie zum synaptischen Strom bei. Diese Eigenschaft nur bei gleichzeitiger prä- und postsynaptischer Aktivität leitfähig (insbesondere für Kalzium) zu sein, macht die NMDA-Rezeptoren zu idealen molekularen Koinzidenzdetektoren, die wesentliche Elemente für die Induktion synaptischer Plastizität sind und damit ein molekularer Mechanismus für Lernen und Gedächtnis darstellen


      Ampa Rezeptoren
      Glutamat-Rezeptor
      aus Wikipedia, der freien Enzyklopädie

      Glutamat-Rezeptoren sind Transmembranproteine in der Membran von Neuronen, die spezifisch den Neurotransmitter Glutamat binden. Besonders groß ist ihre Dichte an der postsynaptischen Membran glutamaterger Synapsen.

      Es gibt ionotrope und metabotrope Glutamat-Rezeptoren.



      Ionotrope Glutamat-Rezeptoren
      Zu den ionotropen Glutamat-Rezeptoren gehören AMPA-Rezeptoren, NMDA-Rezeptoren und Kainat-Rezeptoren. Sie unterscheiden sich im Aufbau, der Sequenz ihrer Untereinheiten sowie ihren spezifischen Bindungs-, Aktivierungs- und Leitungseigenschaften.




      Abb. 1 Struktur der GluR-Untereinheit
      AMPA-Rezeptoren
      Ihren Namen verdanken die AMPA-Rezeptoren dem synthetischen Agonisten AMPA (α-Amino-3-hydroxy-5-methyl-4-isoxazol-Propionsäure; engl. acid), mit dem sie spezifisch aktiviert werden können. AMPA-Rezeptoren sind die verbreitetsten Transmitter-Rezeptoren im ZNS. Sie bilden Kationenkanäle, die die schnelle Komponente des postsynaptischen Stroms vermitteln. Ihre Aktivierung ruft Leitfähigkeitsänderungen in der postsynaptischen Membran für eine Dauer von wenigen Millisekunden hervor.

      AMPA-Rezeptoren sind aus vier Untereinheiten mit einem Molekülgewicht von je ca. 100 kDa aufgebaut. Die Sequenzhomologie zwischen den Untereinheiten beträgt etwa 70%. Es gibt vier verschiedene AMPA-Rezeptor-Untereinheiten, die mit GluR1-4, mitunter auch mit GluRA-D, bezeichnet werden.
      Die einzelne Untereinheit besteht aus rund 900 Aminosäuren. Der N-Terminus des Proteins liegt dabei extrazellulär, der C-Terminus intrazellulär. Die Polypeptidkette durchquert die Membran drei Mal und bildet in der Membran von der intrazellulären Seite her eine Schleife. Die Schleifen der vier Untereinheiten bilden gemeinsam den Ionenkanal(s. Abb.1).
      Die GluR-Untereinheiten kommen in jeweils zwei Formen, den sogenannten "Flip"- oder "Flop"-Formen, vor. Sie unterschieden sich durch die Ab- bzw. Anwesenheit eines alternativ gespleißten Exons. Es resultiert in 38 Aminosäureresten, die der letzten Transmembrandomäne vorangestellt sind. Die Flip-Formen der GluR-Untereinheiten bedingen einen langsamer desensitisierenden Strom durch den AMPA-Rezeptor als die Flop-Formen.
      Die Ionenspezifität der AMPA-Rezeptoren (d.h. ihre relative Leitfähigkeit für Natrium-, Kalium- oder Calcium-Ionen) hängt von der Kombination der Untereinheiten, aus denen sie zusammengesetzt sind, ab. Im Gegensatz zu GluR2 sind GluR1, GluR3 und GluR4 generell permeabel für Calcium-Ionen. Die GluR2-Untereinheit ist nur dann permeabel für Calcium-Ionen, wenn in der zweiten Transmembrandomäne Glutamin gegen Arginin durch das Enzym Adenosindeaminase ausgetauscht wird. In der Regel sind GluR2 enthaltende AMPA-Rezeptoren nicht permeabel für Calcium-Ionen.
      Die GluR2-Untereinheit ist auch für die Beziehung zwischen Membranpotential und Strom durch den AMPA-Rezeptor bedeutsam. Der Strom durch Rezeptoren ohne GluR2 ist auswärts rektifizierend. Das bedeutet, dass nur bei negativen Werten des Membranpotentials ein Strom durch den Ionenkanal fleißt, nicht jedoch bei positiven. In Anwesenheit von GluR2 ist die Strom-Spannungs-Beziehung von AMPA-Rezeptoren dagegen linear.


      AMPA-Rezeptoren sind wichtig für die synaptische Plastizität. An vielen Synapsen, wie z.B. im Hippokampus oder im Kleinhirn wird die Dichte der AMPA-Rezeptoren in der postsynaptischen Membran abhängig von der Aktivität der Synapse reguliert. Weniger AMPA-Rezeptoren bedeuten dabei eine Abnahme der Übertragunsstärke, mehr eine Zunahme derselben.

      Hallo Coluche, auf die schnelle hier zwei Artikel zu den einzelnen Rezeptoren
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 10:04:46
      Beitrag Nr. 56 ()
      Hallo Erbse,

      vielen Dank für deine fachlich top recherchierten Postings. Ich hatte gestern nur wenig Zeit, um mich intensiv mit dem Thema zu beschäftigen, sehe aber, daß die WiWo wieder in ihr altes schlampiges Niveau Ende der 80er, Anfang der 90er Jahre zurückfällt. Der Artikel war schon etwas reisserisch aufgemacht nach dem Motto: ein deutscher Mittelständler zeigts den großen amerikanischen Pharmamultis. Dabei war Merz bei mir nur durch die Fabrikation von Schönheitsdragees bekannt, die eine meiner Tanten Mitte der 70er Jahre haufenweise konsumiert hat.

      Ich glaube, duie haben bei der WiWo die Publikationen auf der Internetseite von Merz unreflektiert übernommen.

      Ich glaube auch, daß ein Vergleich zu Cortex hier qualitativ dem Verhältnis zwischen 2. Liga und Championsleague entspricht.

      Gruß Coluche
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 12:44:23
      Beitrag Nr. 57 ()
      Fragt sich nur, welches Unternehmen Du mit 2. Liga meinst.
      Merz arbeitet mit Forest Labs in USA und mit Lundbeck aus
      Dänemark zusammen. Axura ist keinesfalls schwach wirksam.
      Es ist z.Zt. die beste Alzheimertherapie. Heilung gibt es
      nunmal noch nicht. Merz ist in der Alzheimerforschung immerhin vor einem Unternehmen wie Pfizer angesiedelt.
      Und was ist bitte schlecht daran, daß ein deutsches Unternehmen so einen Erfolg verbucht. Die Amis verkaufen
      immerhin ein Medikament, das in Deutschland vom 1. Reagenzglas bis zur Zulassung gebracht wurde. Normalerweise
      läuft das doch eher umgekehrt.
      Ich finde das Klasse.
      Übrigens, Merz ist nicht an der Börse. Gottseidank.
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 13:32:27
      Beitrag Nr. 58 ()
      Hallo kalabrienfan. Hier der Zulassungsbescheid zu memantine von der FDA.
      -----------------------------------------------------------
      FDA News
      FOR IMMEDIATE RELEASE
      P03-82
      October 17, 2003
      Media Inquiries: 301-827-6242
      Consumer Inquiries: 888-INFO-FDA



      FDA Approves Memantine (Namenda) for Alzheimer`s Disease
      The Food and Drug Administration (FDA) today approved memantine (NAMENDA), for treatment of moderate to severe Alzheimer’s Disease. This is the first drug approved for the treatment of patients with this severity of disease. Previous treatments for Alzheimer’s Disease have been studied in less severely affected (mild to moderate) patients. Memantine’s mechanism of action is different from that of the drugs currently available for treating this disease.

      Alzheimer’s Disease, which affects about 4.5 million Americans, is a degenerative condition affecting memory, judgment and the ability to reason. The new drug an -- N-methyl-D-asparate (NMDA) antagonist -- is thought to work by blocking the action of the chemical glutamate.

      Although memantine helps treat the symptoms of Alzheimer’s Disease in some patients, there is no evidence that it modifies the underlying pathology of the disease.

      FDA Commissioner Mark McClellan, M.D., Ph.D. said, "The approval of memantine is good news for Alzheimers’ Disease patients. This is the first drug shown to have an effect on the symptoms of moderate to severe Alzheimer’s Disease, and shows a low incidence of minor side effects."

      The first two double-blind studies, each of about six months duration, were conducted in the United States, and involved about 250 and about 400 patients, respectively. The larger study was carried out in patients already taking donepezil, a drug already approved for the treatment of Alzheimer’s Disease. Both studies showed that patients on memantine experienced less deterioration in their symptoms compared to patients treated with placebo during the study. The third study, conducted in nursing homes in Latvia, was a 12-week double blind study in 166 patients with severe Alzheimer’s Disease and also showed a statistically significant advantage of memantine over placebo.

      The studies utilized a variety of measures to evaluate the effectiveness of memantine. For the two studies conducted in the United States, the measures included the Severe Impairment Battery (SIB) to assess attention, orientation, language, memory, and social interactions, and the modified Alzheimer’s Disease Cooperative Study – Activities of Daily Living (ADCS-ADL) scale, which assessed the ability of patients to eat, dress, bathe, travel, shop and perform household chores.

      The third study utilized the Behavioral Rating Scale for Geriatric patients (BGP), which assessed day-to-day functioning and the Clinical Global Impression of Change (CGI-C), which assessed the overall condition of the patients.

      The most frequently reported adverse events were dizziness (seven percent), headache (six percent), and constipation (six percent).

      FDA’s Peripheral and Central Nervous System Drugs Advisory Committee this past September unanimously agreed that memantine is effective and safe for the treatment of moderate to severe Alzheimer’s Disease. Memantine will be marketed under the trade name Namenda by Forest Labs of Jersey City, N.J.

      -----------------------------------------------------------
      http://www.fda.gov/bbs/topics/NEWS/2003/NEW00961.html
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 13:44:24
      Beitrag Nr. 59 ()
      Ich weiß nicht, ob ihr das mitbekommen habt, aber dieser wissenschaftliche Artikel hat bei Prana, einem direkten Konkurrenten für eine heftige Kursreaktion gesorgt.

      http://www.jneurosci.org/cgi/content/abstract/24/13/3453

      Sind zwar Mäuse und keine Menschen, und wird auch nicht, wie hier schon mancher träumt, zum Nobelpreis führen :laugh: , aber taucht immerhin in einem Journal mit dem impact factor 8 auf. Ich will keine Werbung betreiben und habe keine Meinung zum Thema.
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 14:01:20
      Beitrag Nr. 60 ()
      Vielen Dank Erbse, aber den kenn ich sehr gut. Trotzdem ist
      Memantine(Axura, Naminda, Ebixa) nicht schwach wirksam.
      Auch das weiß ich aus eigener Erfahrung.
      Natürlich brauchen wir dringend eine noch bessere Form der
      Alzheimertherapie. Das Problem ist, daß man eigentlich sehr
      früh beginnen muß. Schon beim Auftreten erster kognitiver
      Defizite macht eine Therapie Sinn. Man kann die Lebensqualität und Selbständigkeit der Patienten relativ lange erhalten. Aber das interessiert die Kassen einen feuchten Kehricht. Wenn die Patienten dann in Pflegeheimen
      untergebracht sind und die Pflege richtig Geld kostet, dann
      darf man Axura geben, dann bringt es natürlich nicht mehr so viel.
      Ich finde sowohl Cortex als auch Prana sehr interessant.
      Es müßte möglich sein, eine Kombitherapie zu entwickeln,
      das wärs.
      Fakt ist aber auch, daß ein pos. Tierversuch so manchen
      Kursanstieg nicht rechtfertigt, deshalb bin ich da sehr vorsichtig.
      Viele Grüße und nix für ungut
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 14:35:56
      Beitrag Nr. 61 ()
      Fakt ist aber auch, daß ein pos. Tierversuch so manchen Kurs…
      Völlig Deiner Meinung. Es ging auch mehr um mögliche Mechnismen.

      Wenn kalabrienfan schon selber positive Erfahrungen mit dem Präparat in der Praxis gemacht hat, dann muß man ihm das schon glauben. Die Daten sind ja auch auf den ersten Blick konsistent.

      Von einem Panel-Mitglied kam die Bemerkung, daher auch sicher erbses Einschätzung
      "I believe this to be a very small effect size," cautioned the panel`s chairwoman, Dr. Claudia Kawas of the University of California, Irvine. "The entire committee has certain concerns."
      http://www.alzheimersupport.com/library/showarticle.cfm/ID/2…


      Diese vorsichtigen Töne hört man häufig von solchen Panel Mitgliedern.
      Allgemein bin ich der Meinung: Wenn der Effekt wirklich so klein ist, dann geht er im statistischen Rauschen unter und kann nicht statistisch signifikant werden, zumal ja hier Ärzte halb subjektiv den Krankheitszustand einschätzen müssen und nicht im Kernspin irgendetwas objektiv ausmessen können.

      Den Kerl, der damals im Maxim Pharma Panel meinte, er hätte keinerlei Hinweise gesehen, dass Ceplene bei malig. Melanom hilft (p=0,051, mit noch deutlich besseren Langzeitdaten , die aber wegen Formfehler ignoriert wurden), den könnte ich bis zum heutigen Tagen noch zum Mond schiessen. :D
      Avatar
      schrieb am 14.04.04 15:40:13
      Beitrag Nr. 62 ()
      Hallo kalabrienfan,
      die Informationen hatte ich aus einem anderen Board und nicht selber recherchiert. Doch selbst die FDA führt eine Wirkung nur bei einigen Erkrankten aus.

      <<Although memantine helps treat the symptoms of Alzheimer’s Disease in some patients, there is no evidence that it modifies the underlying pathology of the disease.>>


      Der Krankheitsverlauf soll nicht aufgehalten werden. Daher meine Einschätzung, daß Memantine " schwach wirksam sei ".
      Ich habe mich da auch unverständlich ausgedrückt.

      @ puhvogel,
      danke für den link, hatte ich bisher nicht gelesen. Werde mir Prana mal anschauen.

      Grüße
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 15.04.04 09:03:35
      Beitrag Nr. 63 ()
      Hallo coluche, hallo kalabrienfan,
      nochmals kurz zu memantine.

      Selbst auf der Seite der Alzheimer Association der Hinweis von einigen Mitgliedern der Gutachterkommission, daß der Effekt "bescheiden" sein soll.

      http://www.alz.org/Resources/TopicIndex/memantine.asp

      <<Some advisory committee members considered memantine’s effect modest, similar in scope to the effect seen with cholinesterase inhibitors.>>

      Liebe Grüße
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 29.04.04 14:50:37
      Beitrag Nr. 64 ()
      Langsam gehts weiter. CX717 ist Phase 1

      Cortex`s CEO to Speak at the Techvest Global Healthcare Conference in London on May 13, 2004

      Dr. Stoll will provide an update on Cortex`s AMPAKINE® drug development program, including the progress made on their Phase I compound, CX717. A review of the Company`s current financial status and what their "Orphan Drug" business strategy could potentially mean to shareholders over the next several years will also be discussed.

      http://biz.yahoo.com/bw/040429/295361_1.html

      Schönen Tag noch
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 10.05.04 14:58:52
      Beitrag Nr. 65 ()
      Cortex Reports Third Quarter Operating Results


      As planned, we will be initiating Phase I human testing with CX717 this month," said Roger Stoll, Ph.D., President and CEO of Cortex. "We anticipate preliminary results from this study by the end of August 2004. With the proceeds from the private placements, we have been able to accelerate the development of CX717 as well as other follow-on compounds."

      http://biz.yahoo.com/bw/040510/105097_1.html

      Schönen Tag noch
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 08.06.04 14:35:14
      Beitrag Nr. 66 ()
      Gute Nachrichten bei den Schlafentzug Versuchen
      Liebe Grüße
      Erbse1
      DARPA Extends Research Funding for the Prevention of Sleep Deprivation, Which Includes AMPAKINE Technology
      Tuesday June 8, 8:01 am ET
      Wake Forest University scientist, Sam Deadwyler, Ph.D., receives a $5.1 Million grant extension to evaluate additional compounds in novel primate model


      IRVINE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--June 8, 2004-- Cortex Pharmaceuticals, Inc. (AMEX: COR - News), announced that funding to Dr. Sam A. Deadwyler, Professor and Vice Chairman, Department of Physiology and Pharmacology at Wake Forest University School of Medicine, has been extended by DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) for additional testing of AMPAKINE® compounds to reverse the effects of sleep deprivation in non-human primates. This model accurately measures decrements in cognitive performance and reaction time after monkeys have been deprived of sleep for 30-36 hours.
      ADVERTISEMENT


      This model utilizes rhesus macaque monkeys that are trained to respond to computer images projected onto a white screen by moving their arm to place a cursor initially in a start circle and then a specific image is displayed. The screen then goes blank from 1-30 seconds and then two to six images are randomly selected by the computer and projected on the screen. The monkey then has to select the first image from the group of images and place the cursor on it. This technique is called a visual delayed-match-to-sample (DMS) task. These monkeys are trained to respond to a high overall level (80%) of performance. Under carefully controlled conditions and constant medical monitoring, the monkeys are individually sleep-deprived for 30-36 hours and re-tested at that time. According to Dr. Deadwyler, when monkeys are sleep deprived their performance accuracy on the task is significantly reduced by 15-25%, and their reaction times slowed by at least 50% in all monkeys. In an attempt to combat cognitive deficits associated with sleep deprivation, DARPA-funded investigators at Wake Forest have been using this monkey model to discover new therapies, such as the AMPAKINE CX717. According to Dr. Deadwyler, a single dose of 0.8 mg/kg, completely reversed the performance deficits associated with sleep-deprivation. In addition, specific brain EEG changes that occur after sleep deprivation were returned to the non-sleep-deprived state in the CX717 group, but not in the control group. Thus, CX717 counteracted the effects of periods of prolonged sleep deprivation when given immediately before testing.

      Dr. Roger G. Stoll, Chairman, President & CEO, of Cortex commented, "With this extended DARPA grant, Dr. Deadwyler will be able to profile several of the newer and more potent AMPAKINE compounds from the Company`s vast AMPAKINE library for their impact on sleep deprivation. DARPA is interested in preventing cognitive degradation as a result of sleep deprivation, because in combat, soldiers and pilots sometimes need to stay alert for extended periods of time to complete their mission."

      "This research has direct application to civilian situations such as jet lag, accidents in the workplace resulting from rotating shifts, and clinical disorders, i.e., narcolepsy and sleep apnea," according to Dr. Deadwyler.

      Rationale for the DARPA Grant Extension

      DARPA is evaluating novel approaches, like the AMPAKINE pharmacology, to treat impaired performance associated with sleep deprivation. Deficits in cognitive performance and reaction time can be alleviated by AMPAKINE compounds. These agents can selectively increase cerebral activation without the deleterious effects of excessive arousal that may result in impaired performance.

      About DARPA:

      DARPA - The Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) is the central research and development organization for the Department of Defense (DoD). It manages and directs selected basic and applied research and development projects for DoD, and pursues research and technology where risk and payoff are both very high and where success may provide dramatic advances for traditional military roles and missions. The agency was established on February 7, 1958.

      DARPA Website: www.darpa.mil

      About WFUBMC:

      Wake Forest University Baptist Medical Center is an academic health system comprised of North Carolina Baptist Hospital and Wake Forest University School of Medicine. It is licensed to operate 1,282 acute care, psychiatric, rehabilitation and long-term care beds and is consistently ranked as one of "America`s Best Hospitals" by U.S. News & World Report.

      WFUBMC Website: www.wfubmc.edu

      http://biz.yahoo.com/bw/040608/85212_1.html
      Avatar
      schrieb am 10.06.04 07:40:34
      Beitrag Nr. 67 ()
      Folgend ein Abstrakt von Eli Lilly. Ich bin mal gespannt wann Eli Lilly auf Cortex zugehen wird und die Rechte an den Apakinen endgültig klären wird.
      Grüße Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      AMPA receptor potentiators for the treatment of CNS disorders.

      O`Neill MJ, Bleakman D, Zimmerman DM, Nisenbaum ES.

      Eli Lilly and Co. Ltd., Lilly Research Centre, Erl Wood Manor, Windlesham, Surrey GU20 6PH, UK. Oneill_Michael_J@Lilly.com

      Glutamate alpha-amino-3-hydroxy-5-methyl-4-isoxazole-propionic acid (AMPA) receptors mediate most of the excitatory neurotransmission in the mammalian central nervous system and also participate in forms of synaptic plasticity thought to underlie memory and learning, and the formation of neural networks during development. Molecular cloning techniques have shown that the AMPA receptor family is composed of four different subunits named GluR1-4 or GluRA-D (newly termed as Glu(A1)-Glu(A4)) and native AMPA receptors are most likely tetramers generated by the assembly of one or more of these subunits, yielding homomeric or heteromeric receptors. Additional complexity among AMPA receptors is conferred by alternative splicing of RNA for each subunit giving rise to flip and flop variants. Clinical and experimental data have suggested that positive modulation of AMPA receptors may be therapeutically effective in the treatment of cognitive deficits. Several classes of AMPA receptor potentiators have been reported, including pyrroliddones (piracetam, aniracetam), benzothiazides (cyclothiazide), benzylpiperidines (CX-516, CX-546) and more recently biarylpropylsulfonamides (LY392098, LY404187 and LY503430). These molecules enhance cognitive function in rodents, which appears to correlate with increased hippocampal activity. In addition, clinical studies have suggested that AMPA receptor modulators enhance cognitive function in elderly subjects, as well as patients suffering from neurological and psychiatric disorders. Several independent studies have suggested that AMPA receptors can increase BDNF expression by both calcium-dependent and independent pathways. For example, recent studies have shown that AMPA receptors interact with the protein tyrosine kinase, Lyn. Activation of Lyn can recruit the mitogen-activated protein kinase (MAPK) signalling pathway and increase the expression of BDNF. Therefore, in addition to directly enhancing glutamatergic synaptic transmission, AMPA receptor activation can increase the expression of BDNF in vitro and in vivo. This may account for activity of AMPA receptor potentiators in rodent models predicitive of antidepressant activity (forced swim and tail suspension tests). The increase in neurotrophin expression also may contribute to the functional, neuroprotective and neurotrophic actions of LY404187 and LY503430 after infusion of 6-OHDA into the substantia nigra. In conclusion, several potent, selective and systemically active AMPA receptor potentiators have been reported. Data indicate that these molecules modulate glutamatergic transmission, enhance synaptic transmission, long-term potentiation (LTP) and increase neurotrophin expression. Therefore, these AMPA receptor potentiators offer an exciting new class of drugs with potential for treating (1) cognitive impairment associated with Alzheimer`s disease and schizophrenia, (2) depression, (3) slowing the progression and potentially enhancing recovery from Parkinson`s disease.

      PMID: 15180479 [PubMed - in process]

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&d…
      Avatar
      schrieb am 12.06.04 08:12:37
      Beitrag Nr. 68 ()
      Folgend ein Artikel über Alzheimer und Cortex vom Observer.
      Grüße
      Erbse
      http://observer.guardian.co.uk/magazine/story/0,11913,121105…
      Avatar
      schrieb am 22.06.04 07:41:54
      Beitrag Nr. 69 ()
      Hallo Cortex Fans, folgend ein Interview vom CEO Stoll zur aktuellen Lage von Cortex.

      http://www.cortexpharm.com/pdfs/2-InterviewCOR2004.pdf

      Schönen Tag noch
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 28.06.04 12:47:15
      Beitrag Nr. 70 ()
      Press Release Source: Cortex Pharmaceuticals


      Treating Alzheimer`s: Drug Compound Acts Like Hearing Aid for the Brain


      http://biz.yahoo.com/prnews/040628/nyfnsi02_1.html

      Schönen Tag noch
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 06.07.04 07:13:40
      Beitrag Nr. 71 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend der Kommentar des Neuroinvestor zur aktuellen Lage von Cortex.
      Schönen Tag noch
      Erbse
      -----------------------------------------------------------

      1H:04 saw a viable commercial compound, CX717, finally enter human trials for Cortex. They now join Lilly, Organon, and Servier with commercial-potency candidates, and CX717 shows potential to be the best of the group. By the beginning of September, pharmacokinetic and safety data will be in, and we expect CX717 to show once-daily dosing capability. The safety margin appears phenomenal, they yet to show toxicity even at levels 10-20 times what will be used clinically. A sleep deprivation Phase II will be run very quickly at a DARPA sponsored site, and a small pilot Alzheimer`s trial may be run as well. All of this is to finally assemble a partnership package for the three or four Big Pharma suitors known to be interested. Cortex is much more likely to get the upfront money they want if they can show good Phase I and Phase II data. They continue to want to develop CX717 or a potent backup (one of three compounds now in or near primate studies which will be in the clinic by year end, for orphan indications (narcolepsy, Fragile X). 2H could see some resolution regarding Lilly`s European patent challenge. That, and Alzheimer`s data for Lilly`s AMPA-modulator, should push Lilly towards joining the negotiations. They have more to lose than anyone if Cortex were to license the North American rights to anyone else. As noted earlier, Amgen`s GDNF failure will probably give more leverage to the small-molecule enthusiasts, one of whom, the head of CNS research, worked with Ampakines at Lilly. Lilly`s data for its compound in animal models of Parkinson`s continues to highlight its regenerative potential, which puts Parkinson`s towards the front of the line as a backup indication. We do not think that the North American deal will be completed by year-end, but the stage will be set for a 1H deal that will give Cortex the lead in advancing what is clearly going to be a very important new molecular platform.


      http://www.neuroinvestment.com/CORXcom.html

      -----------------------------------------------------------
      Avatar
      schrieb am 22.07.04 12:58:26
      Beitrag Nr. 72 ()
      Im Augenblick tut sich nicht all zu viel Kursbewegendes bei Cortex.
      Für Leute, die noch Interesse haben kurz einige Sätze von Roger Stoll, dem CEO von Cortex zu der kurzfristigen Planung.
      Folgender Text wurde an einen User Ombowstring im Yahooboard gepostet. Der link befindet sich am Ende des Textes.
      Schönen Tag noch
      Erbse1
      ---------------------------------------------------------
      1) I expect to be able to report the results of our Phase I trials in early September, 2004
      (2) We plan to do a pilot sleep deprivation study with CX717 during the last quarter of 2004 calendar year to gain insight into the efficacy levels we can anticipate from CX717.
      (3) We plan to intiate longer toxicology trials on CX717 as soon as the human safety data shows us that it is sensible to make such investments with this compound. We anticipate to be able to get these trials scheduled and started during 4th quarter as well.
      (4) We will develop protocols for pilot trials with CX717 in Alzheimers and possibly ADHD in the last quarter of 2004.
      (5) We shortly will be identifying the next compound to follow CX717 and scale up sufficient chemical supplies to get it into Toxicology possibly before year end 2004.
      (6) We have several animal model studies underway which hopefully will help us determine which of the Orphan drug indications will lead to a successful clinical indication for the AMPAKINE drugs.
      (7) We continue to have communications with companies interested in the AMPAKINE TECHNOLOGY, and I am convinced that should we get a good indicaiton of efficacy for CX717 that one of them will step up to a license. But we will not do another cheap license deal. We have already given away too many of our crown jewels for far too little because we were desperate to get some money. One more deal like the previous two and all of Cortex`s technology will have been squandered away. Hence, I need someone to be serious about wanting the remaining assets and provide us with enough cash to have a chance to grown this business the way it should have been developed in the first place. I am serious about wanting to raise the shareholder value of this company and only by diligent development of our technology will they be properly rewarded. Pharmaceuticals will never be a business for overnight wonders. As I stated earlier, we need to continue down the path we now have publicly defined and I am very confident that the technology which was so masterfully defined by Dr. Lynch and Dr. Rogers will succeed in the end and those that have had to patience to stick with us will be rewarded. Regards, Roger

      http://messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=16042432…
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      Avatar
      schrieb am 03.08.04 08:57:57
      Beitrag Nr. 73 ()
      Hallo Cortex Fans, folgend einige Ausführungen des CEO Stoll zur jetzigen Situation. Der Brief wurde wie der Letzte auch an den User Ombowstring im Yahooboard geschickt. Der direkte link am Ende des Textes
      Machts mal gut
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------

      John, We have considerable medical and technical resources to fall back on for the conduct of clinical trials with CX717. I will shortly be adding an MD neurologist to our development team and you are aware already that Dr. Tollefson who joined our board during the first quarter of this year also is used as a consultant for assessing our clinical approaches to developing our compounds. In my previous communications with shareholders, I have said that we would be attempting some sleep deprivation studies to show that CX717 had some effect on the electrophysiology of the brain. This would be our first indication of efficacy. Develolping the compound further would entail studies in either ADHD or Alzheimer`s or both. We are currently evaluating both approaches and are not at a point where can discuss publicly the directions which we will take. I also left open the possibility of moving forward with one of the several Orphan Indications which are also currently being further assessed via preclinical models. Again, when we have made the final decisions, we will provide our shareholders with both the strategic choices and the tactical approaches we will be taking over the next year. Rest assured that the company can find an appropriate clinical pathway. Dr. Tollefson is one of the most successful clinicians in getting CNS drugs on the market, and one of my prime objectives at Cortex is to put into place a drug development capability to match up with an impressive research capability. Having worked in the field directly at all levels for over 34 years, I am painfully aware of the problems involved in drug development. That is why one needs really knowlegeable experts working on the team and careful evaluations must be made from real data before one can launch in any particular direction. We have a very long way to go with CX717, but up to now there is no reason to be anything but optimistic about its potential. Roger
      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
      -----------------------------------------------------------
      Avatar
      schrieb am 13.08.04 11:42:38
      Beitrag Nr. 74 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Kursmäßig traue ich mich bei Cortex schon fast nicht mehr hinzuschauen. Zur Entspannung ein Artikel zu dem Themengebiet Glutamat und Schizophrenie.

      Machts mal gut
      Erbse1

      News-Medical.Net Gene responsible for management of glutamate is a promising candidate in determining risk for schizophrenia
      Posted By: News-Medical in Medical Research News
      Published: Wednesday, 11-Aug-2004


      Researchers at the National Institute of Mental Health have identified a relationship between a small section of one gene, the brain chemical messenger glutamate, and a collection of traits known to be associated with schizophrenia.
      The finding confirms the gene responsible for management of glutamate is a promising candidate in determining risk for schizophrenia. The study, conducted by Michael Egan, M.D., Daniel Weinberger, M.D., and colleagues, is published in the August 9, 2004, of the Proceedings of the National Academy of Sciences.

      Glutamate is a key neurotransmitter long thought to play a role in schizophrenia. The gene identified in this study makes the glutamate receptor (GMR3) which is responsible for regulating glutamate in synapses — spaces in between brain cells — where chemicals like glutamate transfer information from cell to cell. The amount of glutamate remaining in the synapse may have a downstream impact on cognition.

      "Because of the small effects of individual genes in complex genetic disorders like schizophrenia, it is difficult to make significant associations with any one particular marker. However, this study brings us closer to unlocking the genetic clues that increase the risk for schizophrenia," said NIMH Director Thomas R. Insel, M.D.

      Researchers know that schizophrenia affects several regions in the front part of the brain that are involved in higher order thinking and decision-making and neurotransmitter systems like glutamate. Many of the genes already identified as likely candidates for the disorder have been thought to affect the glutamate system. The study implicates the GMR3 gene as well.

      GRM3 alters glutamate transmission, brain physiology and cognition, increasing the risk for schizophrenia. To pinpoint the section of the gene responsible for these changes, scientists are exploring a region where the gene may differ by one letter at a location called SNP4. The normal variation is spelled with either an `A` — the more common of the two — or a `G`. Patients with schizophrenia are more likely to inherit an `A` from either parent, indicating the `A` variant slightly increases risk. The `A` variant is also associated with the pattern of traits linked with the disorder. This was true in patients, their healthy siblings, and normal volunteers.

      In the study, people with an `A` variant have differences in measures of brain glutamate. In a postmortem study of brain tissue, the `A` variant was associated with lower levels of the chemical that promotes gene expression for the protein responsible for regulating the level of glutamate in the cell. N-acetylaspartate, a measure of cell health evaluated through the use of MRI spectroscopy, was lower in `A` participants. `A` carriers had poorer performance on several cognitive tests of prefrontal and hippocampal function than people with the `G` variant. The `G` marker was associated with relatively more `efficient` processing in the prefrontal cortex. Those who inherit the `G` variant scored higher on verbal and cognitive tests than those who have two of the `A` variant. Scientists think the less common `G` variant may exert a protective effect against the disease.

      People with schizophrenia and their healthy siblings share the inefficient brain physiology, and cognition patterns, which suggests a link to genetic risk, though the disease itself is most likely caused by a combination of genetic and environmental factors. The gene seems to affect the mechanism of memory encoding only as there was no genotype effect seen during retrieval in the memory tests.

      Although scientists could not be certain that the `A/G` difference accounts for all the affects on brain function, there may be yet undiscovered variations located near SNP4 on the GRM3 gene. It is unclear as to why the higher-risk `A` variant is more common in humans. Researchers speculate that it may provide a counterbalancing advantage, perhaps related to reduced glutamate in the cells.

      http://www.nih.gov

      http://www.news-medical.net/?id=4016
      Avatar
      schrieb am 13.08.04 19:31:49
      Beitrag Nr. 75 ()
      Hallo Erbse,
      mensch, Du bist ja ein einsamer Streiter hier - ist ja nett, dass Du alle immer noch mit Infos versorgst! Danke also Dir und good luck mit Cortex! Irgendwann kommen die wieder, bin ich ziemlich sicher - die aktuelle Situation liebt halt keine Biotechs - geht der ganzen Branche so - Nachkaufgelegenheit?!
      Best wishes!
      Avatar
      schrieb am 20.08.04 09:00:37
      Beitrag Nr. 76 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend noch ein Brief des CEO Stoll zur augenblicklichen Lage.
      Leider hat cyberx mit seiner Prognose recht behalten, daß man die Aktien noch mal für 1,50$ bekommen wird. Aber so ist es halt, wenn sich die shorties mal vereinen.Ich hätte nicht daran geglaubt.
      Jetzt noch der Text vom Cortex CEO Stoll
      Wird schon wieder werden.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      Dear David and John, While it is difficult on an ongoing basis to constantly give reassuring messages to shareholders. I can state that what I previously stated during the AMEX webcast by Cortex. The Phase I safety and PK trials are progressing satisfactorily, the data is positive, and I expect that we will have information to provide to shareholders in general in September. Whether we provide a general update via a separate announcement or in combination with our routine SEC filings has not yet been determined. We have made good progress with CX717 in the clinic and Cortex does not know why the recent sell off of its stock in particular is taking place. The market recently has broadly been unkind to most pharmaceutical and health care stocks and we probably where caught in the downdraft. Specific information with actual data on the Phase I trials will be presented in October at the Rodman and Renshaw conference. Everyone at Cortex is extremely encouraged by how CX717 has performed and the data to date is positive. Hopefully this will satisfy your needs and please understand we do need to make sure that information is generally available to the broad public and therefore can not constantly comment on interim results. The reason for not having more consistent communications, as I have stated before, are that we need to complete a project before we can provide factual information on it. It takes time to complete clinical trials. Please remember, we started Phase I work in mid-May and will be reporting data in October and getting ready to do some early efficacy pilots during the last quarter of this calendar year. That is moving a project along smartly in the world of pharmaceuticals. Roger

      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
      Avatar
      schrieb am 20.08.04 11:32:36
      Beitrag Nr. 77 ()
      Hier noch für die weitergehende Recherche zu den Ampakine Rezeptoren
      -----------------------------------------------------------
      The role of hippocampal glutamate receptor-A-dependent synaptic plasticity in conditional learning: the importance of spatiotemporal discontiguity.

      Schmitt WB, Arianpour R, Deacon RM, Seeburg PH, Sprengel R, Rawlins JN, Bannerman DM.

      Department of Experimental Psychology, University of Oxford, Oxford OX1 3UD, United Kingdom.

      Gene-targeted mice lacking the AMPA receptor subunit glutamate receptor-A (GluR-A or GluR1) and mice with cytotoxic hippocampal lesions were compared with wild-type and sham-operated controls, respectively, on a conditional learning task using an elevated T-maze. Floor inserts (white perspex vs wire mesh) provided a conditional cue indicating in which goal arm a food reward was to be found. The relationship between the floor insert and the rewarded goal arm was constant throughout the experiment. Both lesioned and knock-out mice were able to acquire the task if the floor inserts extended throughout the entire maze, including the start arm and both goal arms. In contrast, both lesioned and knock-out mice were unable to acquire the task if the floor inserts were only present in the start arm of the maze. The absence of the conditional cue (the floor insert) at the time when the place-reward association was experienced thus critically determined whether or not the mice were impaired. We suggest that hippocampal GluR-A-dependent synaptic plasticity contributes to a memory system in rodents for encoding both the spatial and temporal contexts (the where and the when) associated with a particular event.

      PMID: 15317854 [PubMed - in process]
      Avatar
      schrieb am 01.09.04 14:26:49
      Beitrag Nr. 78 ()
      Langsam aber sicher gehts voran. Das Personal wird aufgestockt. Folgend eine Meldung von Heute.
      Grüße
      Erbse

      Press Release Source: Cortex Pharmaceuticals, Inc.

      Cortex Pharmaceuticals Appoints Harry Mansbach, M.D., as Chief Medical Officer and Vice President, Clinical Development
      http://biz.yahoo.com/bw/040901/15202_1.html
      Avatar
      schrieb am 02.09.04 08:22:15
      Beitrag Nr. 79 ()
      Hab einen interessanten Artikel gefunden, die sich mit unserer Thematik beschäftigen. Für Insider steht hier allerdings nicht viel Neues.
      In den nächsten Tagen stehen die mit Spannung erwarteten Phase 1 Ergebnisse von CX 717 an.
      Eigentlich schade, daß sich nur so wenig Leute hier in Deutschland mit Cortex beschäftigen.
      Machts mal gut
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      Doping fürs Gedächtnis.
      Hirnforscher versprechen Pillen, die auch Gesunden das Lernen erleichtern
      (Juli 2004) Ob Eric Kandel sich erinnert? Eine „Gedächtnispille“ sei in greifbarer Nähe behauptete der Medizinnobelpreisträger von der New Yorker Columbia University gegenüber dem Wissenschaftsmagazin New Scientist. Das war vor acht Jahren. Und entlockte den meisten Hirnforschern bestenfalls ein müdes Lächeln. Schliesslich hatte Kandel sich seinen hervorragenden Ruf grösstenteils mit Hilfe der Meeresschnecke Aplysia erworben, wo er die Veränderungen einzelner Nervenzellen und Zellbestandteile durch primitive Lernprozesse aufgezeigt hatte. Dass das jahrzehntelange Studium der schleimigen Weichtiere dem Grundlagenforscher Kandel die Pool-Position beim Rennen um eine Gedächtnispille verschafft haben sollte, war indes schwer zu glauben.

      Doch der inzwischen 75-jährige, in Wien geborene Neuroforscher hat es offensichtlich geschafft, auf den Zug der Zeit aufzuspringen: Als Mitbegründer und Aushängeschild ist er hauptverantwortlich für den kommerziellen Erfolg der US-amerikanischen Firma Memory Pharmaceuticals, die in diesem Frühjahr an die Börse ging und derzeit einen Wert von fast 160 Millionen Dollar hat. Auch der Schweizer Pharmariese Roche investierte 37 Millionen Dollar in Memory Pharmaceuticals Zusätzlich werden bis zu 248 Millionen fällig, falls die in Kandels Firma entwickelten Substanzen spezifische „Meilensteine“ erreichen und – das ultimative Ziel – als Arzneimittel auf den Mark kommen. Dabei ist ausgerechnet der am weitesten fortgeschrittene Arzneimittelkandidat bei Memory Pharmaceuticals keine Eigenentwicklung. MEM1003, so der Codename der Substanz, wurde von der Firma Bayer lizensiert. die sich bereits vor Jahren aus dem Rennen um neue Alzheimer-Präparate verabschiedet hat. Mit MEM1003 wechselte 1998 auch der Bayer-Forscher Axel Unterbeck die Fronten, der heute Wissenschaftlicher Direktor von Memory Pharmaceuticals ist.

      MEM1003 dämpft den Einstrom von Kalzium-Ionen in Nervenzellen, sodass diese empfindlicher auf eingehende Signale reagieren. Dies soll angeblich die im Alter verringerte Aktivität der Neuronen kompensieren. Was MEM1003 wirklich kann, ist jedoch unklar, da es bislang lediglich an 185 Freiwilligen auf seine Sicherheit getestet wurde, und nicht auf die Wirkung.

      Kandel ist kein Einzelfall: Viele Forscher, die sich in der Gedächtnisforschung einen Namen gemacht haben, verlassen ihre Wirkstätten und wollen die Wissensexplosion auf ihrem Fachgebiet ausnutzen, um neue Medikamente auf den Markt zu bringen. So startete Garry Lynch von der University of California Irvine schon in den 1980ger Jahren sein Unternehmen Cortex Pharmaceuticals - und brachte sich bald darauf selbst in die Schlagzeilen.

      Lynch hatte gleich mehrere kleine Moleküle entdeckt, welche die Signalübertragung im Gehirn durch die Stimulation bestimmter Empfangsmoleküle auf den Nervenzellen erhöhen, der AMPA-Rezeptoren. Lynchs Spitzenkandidat, das „Ampakin“ CX-516, verhalf gesunden Senioren zwischen 65 und 73 Jahren binnen 75 Minuten zur gleichen Merkleistung, wie der von Studenten unter 30 Jahren, die als Kontrollgruppe dienten. Ohne CX-516 konnten sich die Alten aus einer Liste von zehn bedeutungslosen Silben nach fünf Minuten durchschnittlich nur noch an eine Silbe korrekt erinnern, mit dem Gedächtnisbooster waren es vier Silben. Laut Lynch „stellt die Modulation der AMPA-Rezeptoren eine völlig neue Strategie der Kognitions-Verbesserung (cognitive enhancement) dar (Current Opinion in Pharmacology, Bd 4(1), S. 4, 2004). Von der Hoffnung, CX-516 zur kurzfristigen Steigerung des Erinnerungsvermögens einsetzen zu können, musste sich Lynch dennoch verabschieden. Der Wirkstoff war so schwach, dass die Probanden davon enorme Mengen einnehmen mussten. Jetzt setzt er seine Hoffnungen auf ein verbessertes Ampakin, CX-717. Es solle „schon bald“ in klinischen Versuchen getestet werden, sagte Lynch gegenüber dem Wissenschaftsmagazin Science (Bd. 304, S. 36, 2004).

      Auch die Konkurrenz hat bislang kaum mehr vorzuweisen als eindrucksvolle Tierversuche. So gelang es Timothy Tully vom Cold Spring Harbor Laboratory östlich von New York, Fruchtfliegen per Genmanipulation zu einem perfekten Gedächtnis zu verhelfen. Der Eingriff hatte die Konzentration des Eiweisses CREB in den Nervenzellen erhöht, wonach die Fruchtfliegen sich den Weg zu einer Futterquelle schon im ersten Anlauf merken konnten. Normale Artgenossen brauchten dafür ein Dutzend Wiederholungen. Inzwischen weis man, dass CREB auch bei Mäusen das Langzeitgedächtnis massgeblich beeinflusst und dass geistig behinderte Patienten mit dem Rubinstein-Taybi-Syndrom eine fehlerhafte Version von CREB bilden. „Eine revolutionäre Entdeckung“, so Tully. Man habe geistige Behinderungen bisher auf unumkehrbare Entwicklungsstörungen zurückgeführt. „Nun wissen wir, dass sie auch biochemische Ursachen haben können, die sich vielleicht behandeln lassen.“ Es sind auch solche Visionen, die Tully zusammen mit seinem Kollegen Jerry Yin bewogen, den Sprung vom Forscher zum Manager zu wagen und die Firma Helicon Therapeutics zu gründen, die auf der Basis von CREB neue Arzneien entwickeln will.

      Mindestens 40 Kandidaten für Gedächtnispillen sind derzeit in Entwicklung; etwa ein Dutzend Pharmafirmen investieren dafür jährlich rund 1,5 Milliarden Dollar.

      Schon heute gibt es eine Handvoll von Medikamenten, die den geistigen Zerfall von Alzheimer-Patienten nach Angaben der Hersteller um ein bis zwei Jahre verzögern können. Allerdings tauchen immer wieder Zweifel auf, ob die in klinischen Studien erzielten Resultate mit diesen so genannten Cholinesterasehemmern auch einen echten Nutzen im Alltag „gewöhnlicher“ Patienten, ihrer Angehörigen und Pfleger bedeuten. Gerade erst veröffentlichte eine englische Arbeitsgruppe das niederschmetternde Ergebnis einer Langzeituntersuchung an 565 Alzheimer-Patienten. Demnach ist das Präparat Donepezil als typischer Vertreter dieser Arzneimittelklasse nicht kosteneffektiv und sein Nutzen nicht relevant (Lancet, Bd. 363, S. 2105, 2004) „Wir brauchen wirksamere Behandlungen gegen die Alzheimer-Krankheit als die Cholinesterasehemmer“, fordern die Studienautoren.

      Vergleichsweise gering sei der Unterschied zwischen den Cholinesterasenhemmern und einem Scheinmedikament (Placebo), kritisiert auch Hans-Joachim Markowitsch, Neuropsychologe an der Universität Bielefeld. Und für die frei verkäuflichen Ginkgo-Extrakte, die ebenfalls zur Stärkung der geistigen Leistungsfähigkeit angepriesen werden, sei die Bilanz nochmals schlechter. „Gedächtnispillen der Art, wie Kandel sie ankündigt, erwarte ich erst in 15 bis 20 Jahren“, sagt Buchautor Markowitsch (Dem Gedächtnis auf der Spur“, Primus Verlag). Er selbst verzichtet auf die Hilfe aus der Apotheke und setzt auf Vernetzung, um sich zu erinnern. „Wer viel weiß hat auch viele Anknüpfungspunkte, um etwaige Lücken aufzufüllen oder sich Vergessenes durch Assoziationen neu zu erschliessen.“

      Trotzdem beträgt der jährliche, weltweite Umsatz der Industrie mit Medikamenten gegen das Vergessen (Anti-Dementiva) rund 10 Milliarden Dollar. Und selbst diese gigantische Zahl könnte sich noch vervielfachen, wenn die nächste Generation von Gedächtnispillen tatsächlich so gut verträglich sein sollte, dass sie auch für gesunde Menschen in Frage kommen. In den heutigen, auf Rezept erhältlichen, Arzneien sehen viele Experten nur die schwache Vorhut einer ganzen Armada von Substanzen, die Jedermanns Gedächtnis bei Bedarf beflügeln könnten.

      Die Grenzen sind fliessend. So steigerte die Alzheimer-Arznei Donepezil der Firma Pfizer in einer kleinen Studie die Leistung von über 50 Jahre alten Piloten (Neurology, Bd. 59, S. 123, 2002). Die Untersuchung wurde nicht von dem Unternehmen selbst angestellt, sondern von Wissenschaftlern der Stanford University unter der Leitung von Dr. Jerome Yesavage, stellt Pfitzer-Pressesprecherin Franziska Theobald klar. Im Flugsimulator erhielten 18 Männer alle drei Minuten neue Angaben über die Flugrichtung, Höhe und Funkfrequenz, die sie sich merken und anschliessend in ein Bordgerät eintippen sollten. Nach sieben Flügen nahm die Hälfte der Probanden 30 Tage lang Donepezil – und sie schnitten danach deutlich besser ab, als die Kollegen, die nur ein Scheinmedikament erhalten hatten. Laut Theobald plant Pfizer aber nicht, mit Donepezil auf dem Markt der Life-Style-Medikamente einzusteigen.

      Vor allem in den USA nehmen jedoch stressgeplagte Managern und Studenten unter Leistungsdruck immer häufiger Pillen, um ihre Aufgaben zu bewältigen und im Konkurrenzkampf vermeintlich entscheidendende Vorteil zu erringen. Neben Donepezil schlucken sie zum Beispiel Ritalin – ein Medikament, das zur Behandlung hyperaktiver Kinder entwickelt wurde. Und die US-Armee förderte nicht nur die Entwicklung von Ampakinen durch Gary Lynchs Firma Cortex Pharmaceuticals. Seit mindestens sechs Jahren experimentiert auch das Walter Reed Army Institute of Research offen mit Substanzen, die Soldaten trotz schlafloser Nächte wach und konzentriert halten. Als ideal dafür erschien den Militärs vorübergehend Modafinil, ein Präparat zur Behandlung der Einschlafkrankheit Narkolepsie. Obwohl sich Modafinil im direkten Vergleich mit einer hohen Dosis Koffein nicht als wirksamer erwies, wird es von vielen US-Psychiatern an kerngesunde Menschen verschrieben, wie das online-Magazin Slate berichtete.

      Allmählich entdecken auch Ethiker die Brisanz dieser Entwicklung. Alarmiert notierte der Moralphilosoph Leon R. Kass, Leiter des Konzils für Bioethik des US-Präsidenten: „Es sieht nach Betrug aus, wenn hervorragende Leistungen, die bisher nur mit Disziplin und Arbeit erreichbar waren, nun durch Pillen, Genmanipulation oder implantierte Geräte möglich werden“. Auch Donald Kennedy, Herausgeber des Wissenschaftsmagazins Science macht sich Sorgen (Bd. 304, S. 17, 2004). Andererseits provozierte er kürzlich seine Zuhörerschaft mit der Frage: „Wenn die Leute Probleme damit haben, die Hirnleistung zu erhöhen, warum schicken sie dann ihre Kinder auf die Schule?“

      Die Grenze verläuft da, wo Menschen unter Druck geraten und die „kognitiven Verstärker“ gegen ihren Willen einnehmen, antwortet Hans Förstl, Direktor der Klinik und Poliklinik für Psychiatrie am Klinikum rechts der Isar in München. Dass es viele Möglichkeiten gibt, dem Gehirn auch ohne Pillen auf die Sprünge zu helfen, davon ist der Gedächtnisexperte überzeugt.

      Förstl hat gleich mehrere Tipps parat, die die Aufmerksamkeit verbessern, die Merkfähigkeit erhöhen oder den Abruf und die Umsetzung des gespeicherten Wissens erleichtern: So ist ausreichend Schlaf eine wichtige Voraussetzung dafür, dass Gelerntes auch „hängen bleibt“. Physiologen haben herausgefunden, dass Gedächtnisinhalte sich während den so genannten REM-Schlafphasen, in denen die meisten Träume ablaufen, verfestigen. „Diese Erkenntnis sollte man nutzen, indem man vorzugsweise vor dem Einschlafen lernt, zeitnah zur Konsolidierungsphase des Gedächtnisses“, rät Förstl.

      Förstls zweiten Trick haben die meisten Büroangestellten wohl schon parat: Starker Kaffee mit einigen Stücken Zucker hilft fast immer, wenn die Konzentration nachlässt. Inzwischen können Neurowissenschaftler auch erklären, warum dies so ist. Während der Zucker die Energiespeicher füllt, scheint das Koffein die Wirkung des „Lerntransmitters“ Acetylcholin zu verstärken.

      Mit Markowitsch ist sich Förstl allerdings einig, dass sich die perfekte Balance, mit der ein gesundes Hirn seine Arbeit erledigt, nicht beliebig zugunsten eines besseren Gedächtnisses verschieben lässt, ohne dafür an anderer Stelle Einbußen zu erleiden. Welch hohen Preis man für ein perfektes Gedächtnis bezahlen müsste, vermittelt der argentinische Schriftsteller Jorge Luis Borges in seiner Kurzgeschichte Funes el memorioso (dt.: Das unerbitterliche Gedächtnis): Nach einem Sturz vom Pferd kann Funes seine Erinnerungen nicht mehr vergessen. „Er kannte auswendig die Form der Wolken am südlichen Himmel des 30sten April 1882 und er konnte sie in seinem Gedächtnis vergleichen mit den gesprenkelten Streifen auf dem Einband eines spanischen Buches, das er nur ein einziges Mal gesehen hatte.“ Unter dieser vermeintlichen Gabe habe Funes zeitlebens gelitten, berichtet Borges: „Die Gegenwart in ihrer Fülle und Schärfe waren fast unerträglich und ebenso erging es ihm mit den entferntesten und trivialsten Erinnerungen.“

      [Originalfassung eines Artikels für die Süddeutsche Zeitung und den Tages-Anzeiger, Zürich]

      http://www.simmformation.de/html/gedachtnis.html
      -----------------------------------------------------------
      Avatar
      schrieb am 17.09.04 11:21:34
      Beitrag Nr. 80 ()
      Interessanter Artikel, der mit Cortex nichts zu tun hat, trotzdem lesenswert.

      Körpereigene Demenz-Heilung
      Zustände von Alzheimer-Patienten, die im Test mit einem Antikörper-Impfstoff behandelt wurden, verbesserten sich

      http://www.hhmi.org/news/jan.html

      http://derstandard.at/?url=/?id=1794928

      Ansonsten ist bei Cortex erstmal warten auf die Phase 1 Ergebnisse von CX 717 angesagt. Kann nur noch einige Tage dauern.

      Schönen Tag noch
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 19.09.04 19:51:17
      Beitrag Nr. 81 ()
      TOP SECRET, Ein Artikel von der DARPA, nach denen die Ergebnisse jetzt feststehen.

      ... Specifically, the DARPA program has now demonstrated that the ampakine class of
      drugs can reverse memory loss and psychomotor degradation after 30 hours of ...


      http://www.darpa.mil/DARPAtech2004/pdf/scripts/GiroirScript.…

      Das beste TOP SECRET ist wohl hier im Cortex Thread, da es sowieso kaum einer liest. Das mit dem TOP SECRET ist nur ein Witz, dennoch eine brandneue Meldung, die ich zufällig im Netz gefunden habe.

      Machts mal gut
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 21.09.04 17:34:24
      Beitrag Nr. 82 ()
      Hallo liebe Cortex Fans, ich kopier mal einen Beitrag aus dem Yahoo Board von gfp927z. Hier stehen die wichtigsten Anmerkungen aus den letzten Wochen.

      Grüße und gute Ergebnisse wünscht Euch
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      Summarizing some of the recent developments which have come to light in the past week or so -

      1) Glaxo is challenging the Cortex/UCI use patent in Europe (along with Lilly).

      2) Glaxo has partnered with NeuroSearch for NeuroSearch`s compounds / AMPA modulating program.

      3) The US use patents can be challenged at any time (news to me).

      4) CX-717 was found to be less neurotrophic than CX-516 in Frag-X mouse model studies (post 16042).

      5) Org-24448 and CX-26576 (the Organon/Cortex Schizo and Depression Phase 2 drugs) showed dose dependent AMPA receptor mediated increases in local cerebral glucose usage (post 16050).

      Other upcoming events include -

      1) CX-717 Phase 1 summary soon.

      2) Cortex`s quarterly report (by end of Sept).

      3) CX-717 Phase 1 full results at Techvest, October 26-28.

      4) Sleep Dep. mini Phase 2 to start in UK, Fall `04, results Q1 2005.

      5) AD and/or ADHD pilot phase 2 to begin?
      -----------------------------------------------------------
      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
      Avatar
      schrieb am 21.09.04 20:39:58
      Beitrag Nr. 83 ()
      Mal nen selbstaktuallisierenden Chart reinstellen. Ist ja doch ne feine Rutschbahn.:)

      Avatar
      schrieb am 23.09.04 08:00:23
      Beitrag Nr. 84 ()
      Hallo Cortex Fans, der Neuroinvestor meldet sich auch noch mal zu Wort. Folgend die Kopie des Artikels.

      Machts mal gut.
      Erbse1

      Cortex
      (Sept 04 issue)

      GSK has filed a European patent challenge based on IP licensed from NeuroSearch. They thus join Lilly in arguing the Cortex use patents are too broad. That may be settled in the next 6-12 months. Thie silver lining is: this confirms that AMPA modulation is attracting very big players. CX717`s single dose Phase I data shows safety up to 1000mg, they are now going to move towards 1400mg in the hope of obtaining the maximum tolerated dose marker so beloved by the FDA. Top-line multiple dose data will also be in by mid-September, full data one month later. A UK Phase II in sleep deprivation will be started ASAP, data anticipated by year-end. This should be enough to obtain a Big Pharma partner during 1H:05. Once the IND is OK in the US, a small pilot study in either ADHD or AD may be done. The ADHD choice, accompanying the sleep deprivation data, could strengthen Cortex`s hand in establishing CX717 as a possible competitor to Cephalon`s highly successful Provigil. Two or three other `high-impact` Ampakines also are being brought through preclinical workups. Our target is 12.


      1H:04 saw a viable commercial compound, CX717, finally enter human trials for Cortex. They now join Lilly, Organon, and Servier with commercial-potency candidates, and CX717 shows potential to be the best of the group. By the beginning of September, pharmacokinetic and safety data will be in, and we expect CX717 to show once-daily dosing capability. The safety margin appears phenomenal, they yet to show toxicity even at levels 10-20 times what will be used clinically. A sleep deprivation Phase II will be run very quickly at a DARPA sponsored site, and a small pilot Alzheimer`s trial may be run as well. All of this is to finally assemble a partnership package for the three or four Big Pharma suitors known to be interested. Cortex is much more likely to get the upfront money they want if they can show good Phase I and Phase II data. They continue to want to develop CX717 or a potent backup (one of three compounds now in or near primate studies which will be in the clinic by year end, for orphan indications (narcolepsy, Fragile X). 2H could see some resolution regarding Lilly`s European patent challenge. That, and Alzheimer`s data for Lilly`s AMPA-modulator, should push Lilly towards joining the negotiations. They have more to lose than anyone if Cortex were to license the North American rights to anyone else. As noted earlier, Amgen`s GDNF failure will probably give more leverage to the small-molecule enthusiasts, one of whom, the head of CNS research, worked with Ampakines at Lilly. Lilly`s data for its compound in animal models of Parkinson`s continues to highlight its regenerative potential, which puts Parkinson`s towards the front of the line as a backup indication. We do not think that the North American deal will be completed by year-end, but the stage will be set for a 1H deal that will give Cortex the lead in advancing what is clearly going to be a very important new molecular platform.

      http://www.neuroinvestment.com/CORXcom.html
      Avatar
      schrieb am 23.09.04 08:32:09
      Beitrag Nr. 85 ()
      Hätte ich fast vergessen. Cortex präsentiert im Dezember auf einer Konferenz.

      Grüße
      Erbse1

      Innovative Therapies for Cognitive Impairment
      New Targets – New Indications

      Gary A. Rogers, PhD
      Senior Vice President Pharmaceutical Research Cortex Pharmaceuticals (Irvine, CA)

      Glutamate is the major excitatory neurotransmitter in the central nervous system. Since this discovery, it became evident that multiple glutamate receptor subtypes, located on neurons and glia, underlie physiological properties of central glutamatergic pathways. Ongoing pharmacological developments targeting AMPA receptors have led to the discovery of positive AMPA receptor modulators (Ampakines). It is generally agreed that long term potentiation (LTP) underlies synaptic plasticity and is the basis of some forms of human memory. The Ampakine CX717 targets a site on the AMPA receptor that is distinct from the well-characterized binding site for cyclothiazide and exhibits an extremely attractive pharmaceutical profile in terms of safety and efficacy. Dr. Rogers will present evidence that Ampakines increase post synaptic currents and facilitate the induction of LTP by binding to two distinct sites on AMPA receptors, focusing on:
      Experimental and clinical studies utilizing Ampakines
      Therapeutic approaches with Ampakines for various neurological disorders
      Alzheimer’s and Parkinson’s disease
      Depression and schizophrenia
      Cognitive disorders

      http://www.americanconference.com/program_conference/conf_de…
      Avatar
      schrieb am 23.09.04 14:59:45
      Beitrag Nr. 86 ()
      War ja schon erwartet worden CX717 Phase1 Ergebnisse.

      Grüße
      Erbse1

      Cortex to Host Conference Call to Discuss the Positive Progress Obtained During AMPAKINE CX717 Phase I Studies
      Thursday September 23, 8:41 am ET
      Call Scheduled for Wednesday, September 29, 2004


      IRVINE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Sept. 23, 2004--Cortex Pharmaceuticals, Inc. (AMEX: COR - News) has scheduled a conference call to discuss the encouraging results from the AMPAKINE® CX717 Phase I studies, other AMPAKINE related information and upcoming clinical milestones. The call is scheduled for Wednesday, September 29, 2004 at 1:00 P.M. EST.

      http://biz.yahoo.com/bw/040923/235299_1.html
      Avatar
      schrieb am 23.09.04 15:51:35
      Beitrag Nr. 87 ()
      ..noch eine Konferenz mit CORTEX Beteiligung im Oktober

      http://www.rodmanandrenshaw.com/rodman.asp?link=Conferences3…

      (...gemopst aus dem BIOMIRA Thread,posted by "Freetibet":))

      lg,Sid
      Avatar
      schrieb am 24.09.04 06:41:51
      Beitrag Nr. 88 ()
      Hallo Sid, danke für den Hinweis. Doch bei Rodman wäre es meines Erachtens besser nur die Biotechfirmen aufzuführen, die nicht präsentieren, da hätte man nicht so viel Arbeit alle aufzuführen.:)
      Folgend noch zwei sehr interessante Artikel, die sich mit unserer Thematik beschäftigen. Ich kopiere nur mein posting aus dem Yahoo Board.

      Public Release: 23-Sep-2004

      Science
      Brain`s `storehouse` for memory molecules identified
      Neurobiologists have pinpointed the molecular storehouse that supplies the neurotransmitter receptor proteins used for learning-related changes in the brain. They also found hints that the same storage compartments, called recycling endosomes, might be more general transporters for `memory molecules` used to remodel the neuron to strengthen its connections with its neighbors.
      National Institutes of Health

      http://www.eurekalert.org/pub_releases/2004-09/dumc-bs091604…

      Public Release: 23-Sep-2004
      Science

      Brown research reveals key insight into memory-making
      Brain cells in the hippocampus make new long-term memories using a synapse-strengthening process called long-term potentiation, or LTP. In the current issue of Science, Brown University and Duke University Medical Center researchers shed new light on this critical brain function, describing where AMPA receptors are stored and how they are activated during LTP.
      National Institutes of Health

      http://www.brown.edu/Administration/News_Bureau/2004-05/04-0…

      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…

      Have a nice day
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 24.09.04 14:13:11
      Beitrag Nr. 89 ()
      Folgend der Zeitplan des Lynchlabors während der vergangenen Jahre.



      Für weitere Recherchen bezüglich der Ampakine

      http://lynchlab.ucicom.uci.edu/index.htm

      Warten wir mal auf die Phase1 Ergebnisse nächste Woche

      Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 24.09.04 20:04:01
      Beitrag Nr. 90 ()
      Noch ein interessanter Artikel.
      Grüße
      Erbse


      Key Insight into Memory Making
      24 Sep 2004


      Brain cells in the hippocampus make new long-term memories using a synapse-strengthening process called long-term potentiation, or LTP. In the current issue of Science, Brown University and Duke University Medical Center researchers shed new light on this critical brain function, describing where AMPA receptors are stored and how they are activated during LTP.

      How information is stored in the nervous system, a key to memory and learning, is one of the hottest topics in neuroscience today. New research conducted at Brown University and Duke University Medical Center, published in the current issue of Science, fills in important details about cellular changes that occur when experience becomes memory.

      This process is called long-term potentiation or LTP. When LTP occurs in the hippocampi, two curved regions that flank the center of the brain, changes occur in synapses. These connections between neurons – the major site for information exchange in the brain – become stronger after repeated stimulation. This increased synaptic strength can last hours, even days, and is believed to be the cellular basis for memory.

      AMPA receptors on the membrane of the information-receiving neuron, known as the postsynaptic cell, act like gates, opening in response to chemical messages from a neighboring neuron. During LTP, extra AMPA receptors appear, increasing synaptic strength. But where do these extra receptors come from?

      Michael Ehlers, associate professor of neurobiology at Duke, believed that recycling endosomes, or membrane-bound compartments inside neurons, carry a reserve pool of these receptors. To test his theory, Ehlers called on Julie Kauer at Brown.

      Kauer, associate professor medical science in the Department of Molecular Pharmacology, Physiology and Biotechnology, proved that Ehlers’ theory was correct. By injecting mutant proteins marked with green fluorescent dye into the hippocampal neurons of rats, Kauer and her laboratory team found that AMPA receptors are indeed stored in recycling endosomes. When the neuron is stimulated, AMPA receptors leave this compartment and are rushed down the dendritic spine by three “chaperone” proteins – Rab11a, Rme1, and Syn13. These additional receptors are then inserted into the plasma membrane, boosting reception of memory-making information.

      Based on those findings, the Brown and Duke team investigated another question: What if recycling endosomes carried more than AMPA receptors? In additional experiments with fluorescent dye and rat neurons, the team was surprised to learn during LTP, recycling endosomes also carry lipid molecules along with other “cargo” proteins that can be used to expand synapses during memory formation.

      “It’s an exciting, essential finding,” said Kauer. “The more we understand the molecular and cellular mechanisms behind memory, the closer we are to treatments for disorders that affect memory.”

      The hippocampus makes declarative memories – recollections of facts, events and word meanings. Scientists believe that certain forms of mental retardation and diseases such as Alzheimer’s are linked to nerve cell dysfunction in the hippocampus. The new research provides new targets for drugs or other treatments for these conditions.

      Esther Penick and Jeffrey Edwards, postdoctoral research fellows in Kauer’s lab, worked on the study as did Mikyoung Park, a Duke graduate student. The National Institutes of Health, the American Heart Association, and the Alzheimer’s Association funded the research. Ehlers was also supported by a Broad Scholar Award.

      Contact: Wendy Lawton
      Wendy_Lawton@brown.edu
      401-863-1862
      Brown University

      http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=13939
      Avatar
      schrieb am 28.09.04 08:15:51
      Beitrag Nr. 91 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Erfreuliche Nachrichten von Cortex.
      Phase1 Ergebnisse von CX717 sind super. Die wichtigsten Ausschnitte kopier ich mal.
      Alle weiteren Feinheiten könnt ihr ja der 10K Meldung entnehmen. Es lohnt sich besonders mal die geplanten Anwendungsgebiete von CX717 durchzulesen.

      Machts mal gut
      Erbse1

      http://secfilings.nasdaq.com/filingFrameset.asp?FileName=000…

      Lead Development Candidate — A MPAKINE CX717



      One of the most compelling animal studies conducted with the A MPAKINE CX717 involves a model that examines the effects of sleep deprivation on cognitive performance in non-human primates. As reported by Wake Forest University School of Medicine scientists at the 2003 Annual Meeting of Society for Neurosciences, the model utilizes a colony of rhesus macaque monkeys. The monkeys are trained to use a cursor to respond to computer images projected onto a white screen.



      A monkey initiates the task by placing a cursor on the start circle. Shortly thereafter, the computer screen displays a specific image. The screen then goes blank for between 1 and 60 seconds, after which the computer screen displays from two to six randomly selected images. From these images, the monkey must select the image that matches the one displayed at the start of the exercise. This technique is called a delayed-match-to-sample task.



      The monkeys are trained to respond at a high overall level of performance. Under carefully controlled conditions and constant monitoring, the monkeys were then individually sleep deprived for between 30 and 36 hours, and then re-tested in the task. When the monkeys were sleep deprived, their performance accuracy on the task was reduced by 15% to 25%, and their reaction times slowed by at least 50%.



      A single dose of 0.8 mg/kg of CX717 completely reversed the performance deficits associated with sleep deprivation. Additionally, in those monkeys given CX717, specific brain electroencephalogram changes that occur after sleep deprivation were returned to the non sleep deprived state.



      Based upon these results, and extensive required safety testing in rats and dogs, as well as monkeys, Cortex has initiated Phase I studies of CX717 in the United Kingdom (“U.K.”). The studies are being conducted with the assistance of Quintiles – Guy’s Drug Research Unit, a large and well-respected clinical research organization.



      The first of these studies was a randomized, double-blind single rising dose study to explore the safety, tolerability and pharmacokinetics (the time course of absorption, distribution, metabolism and excretion of the drug from the body) of CX717 in healthy young men between the ages of 18 and 45.

      Eight men per dose group randomly received CX717 (n = six) or placebo (n = two). To date, the Company has dosed patients with up to 1600 mg of CX717 in this protocol and has not yet reached a maximum tolerated single dose. Cortex has decided that further single dose increases are not warranted in this study and instead will be giving multiple doses over a period of ten days to help define the maximum tolerated dose. On a single dose basis, the 54 volunteers who have received CX717 tolerated the drug very well.



      A second study explored the effect of food taken immediately before administration in a single dose group of eight young, healthy men in an open label, two-way crossover design. Of the eight male subjects, four are fed and four are fasted during each arm of the crossover. The results of this study demonstrated that there was no statistical difference between the rate and amount of drug absorption when given with food as compared to the fasting state. These results are encouraging in the Company’s consideration of potential future clinical trials of longer duration. If the compound is successful in additional clinical trials, the eventual dosage regimens for patients may be greatly simplified.



      The third study is a randomized, double-blind multiple rising dose study to examine the safety and tolerability of CX717 in young, healthy men. Three groups of eight volunteers (CX717 = six; placebo = 2) will receive daily doses of CX717 for ten (10) days. Safety and pharmacokinetics were fully assessed on days one and ten, with single samples taken at pre-dosing during intervening days. The doses utilized were based upon the results from the first study. So far, single daily doses of 100 mg and 300 mg have been administered to these subjects for ten days with excellent safety results. In order to increase the exposure of the drug to volunteers, Cortex has decided to increase the dose to twice per day in future tolerance studies to help define a maximum tolerated dose for CX717. Cortex anticipates that these studies will be completed in October 2004.



      The fourth of the studies is a randomized, double-blind, multiple dose study in healthy, elderly men and women to examine the safety, tolerability and pharmacokinetics of CX717 when administered daily for at least 10 days. This study has not been initiated yet, although Cortex anticipates that it will be completed during the fourth quarter of calendar year 2004. Additional pharmacodynamic parameters will be measured in this group of elderly subjects.



      The pharmacokinetic results to date from the 64 volunteers who have taken CX717 show that the half life of the drug averages 9 hours and the amount of drug absorbed over the range of 25 mg to 1600 mg was linear. Very high unchanged drug levels and area under the curve values were found and indicated an excellent absorption profile for the drug. Additionally, using the single dose kinetic parameters, Cortex has been able to accurately predict the results of the multi-dosing trials. The simulations and the actual data overlapped as would be expected if the kinetic data was accurate. In summary, to date Cortex has found the drug to have an excellent safety profile, seemingly well absorbed and linear kinetics over a large range of doses in normal volunteers. The doses administered to the normal volunteers were up to 16 times greater than those needed to produce efficacy results in the primates. If the clinical efficacy in humans can be demonstrated over the same dosage ranges as has been found in primates, the potential for once a day dosing seems feasible.



      In addition to the tolerance studies that continue and involve twice daily dosing over a ten-day period, Cortex has also initiated a kinetic study to evaluate the absorption of an oral solution as compared to oral capsules filled with drug of two different particle sizes. The results from this study are as expected: the oral solution was most rapidly absorbed, followed by the capsule containing the smaller particles. The capsule with the larger drug particles had the slowest absorption. This dissolution rate controlled absorption process is quite common and will allow the Company to improve the dosage forms to be used in the planned Phase II efficacy trials during calender year 2005. No Significant differences were found in the amount of drug absorbed by the subjects or in the elimination half-life for the drug among the various dosage forms tested.



      The Company is currently in the planning stages to initiate a Phase I/II pilot efficacy in sleep deprivation in the U.K. Cortex hopes to have results from such a trial by early calendar year 2005, which may provide it with a dose range for future efficacy studies. Cortex plans to conduct several small pilot efficacy trials with CX717 during the first half of calendar 2005, the Company also plans to immediately initiate a three-month toxicology study for CX717 so that by mid-calendar 2005, it potentially may begin longer Phase IIb efficacy studies for this drug. Cortex plans to have a Notice of Claimed Investigational Exemption for a New Drug (“IND”) filed with the Food and Drug Administration for CX717 before the end of calendar year 2004.
      Based on the pharmacokinetic and safety profile of CX717 in the Phase I studies and the compound’s behavioral characteristics, Cortex may conduct small Phase II pilot efficacy studies in the indications that are listed below.
      Avatar
      schrieb am 29.09.04 18:21:50
      Beitrag Nr. 92 ()
      Hi Erbse,
      danke für alle Literatur-Versorgung; sieht gut aus! Schön auch, dass es endlich mal ernsthafte Umsätze gibt und selloff-Phasen gleich wieder aufgefangen werden - looks promising!!!
      Keep us informed! Cheerio!
      Avatar
      schrieb am 29.09.04 21:14:03
      Beitrag Nr. 93 ()
      Zusammenfassung von der Konferenz heute Abend. Schaut im Augenblick alles gut aus.Der Bericht ist kopiert aus dem Yahoo Board von DewDiligence.
      Machts mal gut
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      Here are the highlights in no particular order:

      1. Starting early 10/04, COR will test CX717 at 500mg BID for 10 days in healthy volunteers to try to find the MTD (which was not yet attained at a single 1,600mg dose). (The use of BID testing in this trial does not mean that COR thinks the drug will actually require BID administration –it is simply to make it easiest to find the MTD.)

      2. Starting 11/04, COR will conduct a PK study on elderly healthy volunteers, using once-daily administration. (Since the addressable market for many of the potential indications for Ampakines are in elderly patients, data on drug safety in the elderly takes on special significance.)

      3. The protocol for the phase1/2a sleep dep trial in the UK will be established later this year and results from the trial are expected at the end of 1Q05.

      4. The U.S. IND for CX717 is expected to be filed by the end of 2004 after the completion of the elderly PK trial mentioned above.

      5. The CX717 half life in patients tested to date is 8-12 hours, with the average approximately 9 hours. This will likely allow for once-daily dosing in most or all potential indications.

      6. Pilot efficacy studies are being considered in AD, PD, and ADHD. Each of these would include 15-30 patients and run for at most 28 days. The objective of these trials, as Neuro surmised, is not a finding of efficacy per se but rather a measurement of biological markers. The trials will be placebo controlled, however.

      7. A U.S. sleep dep study is also under consideration, possibly with financial support from DARPA. This would be a full-fledged phase-2a trial and would presumably include more patients than the sleep dep trial in the UK.

      8. By mid 2005, COR hopes to have enough data from the pilot efficacy studies mentioned above to make a decision on starting one or more phase-2b trials. These could last up to 3 months (the duration of the tox studies conducted to date).

      9. A backup “low-impact” candidate called CX727 is being tested in animals, which may have even better characteristics than CX717. Dr. Stoll emphasized that no one besides COR has low-impact Ampakines that can compare favorably to those in COR’s pipeline in terms of the therapeutic window.

      10. COR is also doing preclinical work on a set of high-impact Ampakines, but these are clearly playing second fiddle to COR’s low-impact compounds at this time.

      11. Patent issues. According to Dr Stoll, prospective BP partners are *much* more interested in COR’s composition-of-matter patents than in their “use” patents. Thus, Stoll does not think the EU patent challenge is a “make or break” issue for COR. The outcome of the EU opposition by LLY and GSK could be one of three actions: a) The opposition declared invalid; b) COR’s patent application restricted by the patent office based on the opposition claims; or c) COR’s patent application revoked. Including the possibility of an appeal to any of these outcomes, this matter could remain unresolved for as little as six months or as long as five years.

      12. UCI (and the state of California) can be expected to contribute financially to the defense of the IP that COR licensed from them.

      13. Partnership. The most likely time for a deal to be struck is in 2Q05, after the completion of one or more of the pilot efficacy studies. Dr. Stoll cited the recent DOVP deal with MRK as a *rough* template for the kind of deal COR thought it could negotiate for CX717: a back-end weighted agreement with perhaps $20-30M up front. Stoll emphasized that there is no shortage of interested parties!

      --
      All in all, one of the best conference calls I have heard in a long time. Dew
      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
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      schrieb am 30.09.04 10:23:17
      Beitrag Nr. 94 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Für Interessenten gibts die Wiederholung der Konferenz von gestern.
      Machts mal gut
      Erbse

      Conference Call (replay) to Discuss Positive Progress Obtained During AMPAKINE® CX717 Phase I Studies (9/29/04)

      http://www.cortexpharm.com/main.html
      Avatar
      schrieb am 01.10.04 12:50:43
      Beitrag Nr. 95 ()
      Wollte nur was ausprobieren.



      Grüße
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 07.10.04 16:54:52
      Beitrag Nr. 96 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Eine Zusammenfassung und Empfehlung vom Börsenbrief Biotech monthly findet ihr unter nachfolgendem link. Ist auch super geeignet für Leute, die sich das erste mal mit Cortex beschäftigen.

      Machts mal gut
      Erbse1

      http://www.cortexpharm.com/pdfs/Cortex%20%20Anniversary%2020…
      Avatar
      schrieb am 07.10.04 20:27:16
      Beitrag Nr. 97 ()



      The discovery may provide new targets for treating cognitive disorders

      By Karen Pallarito, HealthDay Reporter

      HealthDayNews -- In a finding that could lead to better insights into how memories are formed, neuroscientists say they have identified the compartment within nerve cells that stows special receptors that can be deployed to intensify incoming messages.

      These compartments, called recycling endosomes, also carry other molecules and proteins, which may play a role in remodeling nerve cells, or neurons, to strengthen the connections between them.

      The findings provide important clues to understanding how the brain makes memories, say the researchers from Duke University Medical Center and Brown University.

      "The gist of what we`re interested in is how the strength of communication is altered between neurons as the circuitry of the brain adapts, as we learn and store new memories," explained study leader Dr. Michael Ehlers, an associate professor of neurobiology at Duke.

      Having a better understanding of the machinery of the brain also will help pave the way for new treatments targeting diseases that affect memory and cognition, such as Alzheimer`s, the researchers said.

      The study appears in the Sept. 24 issue of Science.

      The brain is a vast communications network, where some neurons serve as transmitters, firing off messages to other neurons that act as receivers, or antennae. All of this data exchange occurs across a small gap between neurons, known as a synapse.

      Changes in the strength of a neuron`s response to those transmissions depend on the number of receptors that are present. More receptors on the information-receiving cell, called the post-synaptic neuron, make for a stronger antenna. This strengthening of connections between neurons, which can last hours or even days, is known as long-term potentiation, believed to be the cellular basis for memory, the researchers said.

      Until now, scientists hadn`t known the exact source of these synaptic-strengthening receptors, named AMPA receptors for the chemical substance that activates them. "We wanted to see, can we identify a hidden source of receptors within this postsynaptic neuron?" Ehlers explained.

      By injecting mutant protein into rat neurons and into brain tissue, the researchers were able to confirm that the recycling endosomes house those receptors. But they were surprised to find the compartments also carried more than just AMPA receptors. In additional experiments, they found that the recycling endosome houses other material that may be used to expand synapses during memory formation.

      "These findings indicate that the molecules for memory are close by to all of our synapses," said neuroscientist Dr. Roberto Malinow, whose research lab at Cold Spring Harbor Laboratory in New York investigates learning and memory by studying synaptic transmission in rodent brain slices. "We just need a way to move them into the right synapses."

      In practical terms, these discoveries could lead to a better understanding of normal cognitive decline and memory diseases such as Alzheimer`s. It may be that such conditions reflect impairments of synaptic plasticity, an inability of the synapses to change their properties, Ehlers suggested.

      "It tells us where in the cell to look for molecular targets to improve or reverse synaptic dysfunction," he said.

      "Unfortunately," added Malinow, "so little is currently known regarding the basic cause of neurological diseases that any finding significantly advances our knowledge."

      -----

      On the Net:


      Brown University


      Duke University Medical Center


      National Institute of Neurological Disorders and Stroke


      More science, space, and technology from RedNova
      Avatar
      schrieb am 11.10.04 10:22:38
      Beitrag Nr. 98 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend eine Zusammenfassung der nächsten Ereignisse, die wir von Cortex erwarten. Ich kopiere sie mal aus dem Yahoo Board von gfp927z.

      Ansonsten schönen Tag noch und machts mal gut.
      Erbse1

      -----------------------------------------------------------In light of recent developments, I`m trying to put together a new/realistic timeline of upcoming events for the next year. I won`t include a few things like the resolution of the Euro challenge (might take 5 years), or Schizo Phase 2 results (might take 2 years(?). Otherwise, here`s what I`ve come up with so far. Please chime in with any additions anyone can think of.

      October 10, 2004 - ECNP Conf, "Ampa receptors as potential targets".

      Early October, 2004 - CX-717 Phase 1 begins using 500 mg BID for 10 days, in an attempt to generate some side effects/MTD.

      October 26-28, 2004 - Rodman + Renshaw Techvest. Dr. Stoll will discuss the CX-717 Phase 1 results, clinical plans, business plan, finances, etc.

      November 2004 - Sleep Dep protocols to be reviewed by IRB in the UK in November.

      Novmber + December, 2004 - CX-717 Phase 1 in healthy elderly patients, male and female, using once/day dosing for 10 days. The trial may measure some limited efficacy parameters in these elderly patients as well. Then Cortex will file an IND in the US which will allow efficacy trials to start in US.

      December 2004 - Servier reportedly may start AD Phase 2 with S-18986 by year end(?).

      December 16, 2004 - Lilly presents "A7 Nicotinic Receptors and AMPA Potentiators as Therapeutic Targets" at AD Conference.

      End of December 2004 - Cortex to file IND for CX-717 in the US, which will then allow the various pilot Phase 2a efficacy trials to proceed in the US.

      End of December, 2004 - Tox studies to start for new compound, CX-727.

      Early 2005 - Several pilot Phase 2a trials to start - AD, Parkinson`s (measuring Daytime Sleepiness), and ADHD are possibilities.

      Late March 2005 - UK Sleep Dep results.

      2nd Quarter 2005 - Larger Sleep Dep trial to start, this time in the US, possibly with DARPA financial support.

      Summer 2005 - Results from the various pilot Phase 2a efficacy trials (AD, Parkinson`s daytime sleepiness, and/or ADHD).

      Summer/Fall - BP deal for N Amer AD/MCI/CX-717 based on the Phase 2a trial results, and the UK Sleep results.

      End of 2005 - A Cortex high impact compound enters tox studies.

      Of course the wild card will be how long it takes to get the various Phase 2a studies initiated, completed, and analyzed. If this can be achieved by Summer, then we have a good chance of getting a Summer/Fall BP deal, before we need another PIPE. Dr. Stoll said in the recent Conf call that he wants to add more financial capability to the company toward the end of 2005 (he expressed optimism for a BP outlicensing deal by then though, assuming good Phase 2a efficacy results).

      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
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      schrieb am 01.12.04 11:42:56
      Beitrag Nr. 99 ()
      Hallo liebe Cortex Freunde, unter folgendem link findet ihr einen interessanten Newsweek Artikel über " memory pills ".
      Machts mal gut
      Erbse

      http://www.msnbc.msn.com/id/6595798/site/newsweek/
      Avatar
      schrieb am 01.12.04 14:59:41
      Beitrag Nr. 100 ()
      Meldung von Heute. Es werden weitere Ergebnisse zu CX717 präsentiert, sowie der weitere Ausblick zu CX727.
      Grüße
      Erbse


      Cortex`s CEO to Speak at the Fourth Annual Harris Nesbitt Healthcare Conference on December 8, 2004
      Wednesday December 1, 8:00 am ET


      IRVINE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Dec. 1, 2004--Cortex Pharmaceuticals, Inc. (AMEX: COR - News) announced that Roger G. Stoll, Ph.D., Chairman, President and CEO, will speak at the Harris Nesbitt Fourth Annual Focus on Healthcare Conference on Wednesday, December 8th at 9:30 AM (EST) in the Metropolitan Club in New York, NY. Cortex is one of 50 leading and emerging healthcare companies invited to present at this conference to be held on December 8, 2004.
      Dr. Stoll will present clinical data from the encouraging studies on the Company`s lead AMPAKINE® product candidate, CX717, and discuss upcoming clinical milestones. He will also introduce the preclinical plans for the follow-on AMPAKINE compound, CX727. AMPAKINE compounds amplify the effects of glutamate, the primary excitatory neurotransmitter in the brain responsible for higher-order behaviors and cognitive activities, such as thinking, smelling, touching and memory. AMPAKINES were mentioned in the December 6, 2004 Newsweek cover story, "The Quest for Memory Drugs".
      http://biz.yahoo.com/bw/041201/15213_1.html
      Avatar
      schrieb am 08.12.04 19:37:20
      Beitrag Nr. 101 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend die Zusammenfassung der heutigen Konferenz von gfp927z. Schaut prima aus.
      Viel Glück
      Erbse1

      Another great presentation by Dr. Stoll today. A few highlights (some already mentioned) -

      1) DARPA is paying for the US Sleep Dep study which is to begin approx Q2-05. DARPA has strong interest in CX-717. They`ll be doing PET scans and functional MRI`s among other tests. (The separate UK sleep Dep study should begin around the 2nd week of January, with results by April).

      2) A study was done comparing CX-717 with Aricept. CX-717 showed much better results in improving memory and attention. Dr. Stoll had a slide showing the results - I`m going to go back and check it out again.

      3) Dr. Deadwyler will have a "very exciting" paper published in early `05 on Sleep Dep and Ampakines. In addition to the delayed match to sample primate tests, he`s done PET scans, EEG/spectral density tests, and tests which measure neural firing rates in various areas of the brain.

      4) The 800 mg 2xday for 10 days study was just completed on CX-717. No serious adverse events for any of the Phase 1 dosing levels, only some headaches/dizziness at the very highest doses (1600 mg single dose and 800 mg 2xday dose). The expected therapeutic dose should be 200 mg or less, so the therapeutic index for CX-717 is enormous. Kinetics were linear, clean elimination rates, we`re not getting any complex metabolites, and the multidose results were exactly as expected.
      With the 9 hour halflife and extremely wide therapeutic index, CX-717 can likely be dosed once/day.

      5) The US IND will be filed this month, by year end. There will be an AD pilot study initiated in Q1. They`ll use PET scans, measure regional blood flow to various parts of the brain, and look for enhanced glucose metabolism in order to see that we`re getting upregulation in the desired brain areas.

      6) An ADHD pilot study should begin in Q1. We`ll base the trial design on parameters that were established for a well designed ADHD study done by another company.

      7) PD pilot study could start Q2-05.

      8) Pilot study results expected by June/July `05. We could then go into a Phase 2b 3 month AD study (depending on BP deal status of course). The 3 month tox study in 2 species will be completed by mid-2005 - a prerequisite for longer term human studies.

      9) A lot of companies are looking at us for a potential partnership. A "very, very large BP" has tested CX-717 in their own labs and has confirmed in their own models the same type of safety/efficacy that Cortex has gotten in our models.

      10) We`ll be spending approx $12 mil next year, much of it going for the clinical trials. Cortex has enough cash to get through 2005, and well into 2006 (current cash level is approx $18.5 mil).

      11) Royalty rates for earlier Organon/Servier deals were "usually in the mid-teens", although, as we know, the upfronts were very low. There`s still approx $30 mil in potential milestone payments outstanding from these earlier deals. Dr. Stoll is looking for large upfronts from a N.Amer AD/MCI BP deal.

      12) Cortex saw similar side effect problems while testing high impact compounds that other companies like Lilly have seen. Finding the balance between side effects and efficacy will be the challenge with the high impact approach, but there is intense pharma interest in neurotrophin upregulation. Cortex might have a suitable compound around the end of 2005 to move forward. Dr. Deadwyler is apparently testing some Cortex developed high impact compounds in his primates. High impact compounds can dramatically increase BDNF levels after only 1 or 2 doses, whereas low impacts take 1-2 weeks to increase BDNF levels a little. The low impact safety advantage is huge however.

      13) A classic quote from Dr. Stoll (slightly paraphrased) - "We believe we have a technology that could revolutionize the way neurological and psychiatric diseases could be treated".

      14) "I have a feeling that they`re (BP) going to make us an offer that we`re going to find very difficult to refuse".

      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
      Avatar
      schrieb am 09.12.04 07:23:35
      Beitrag Nr. 102 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Ich versuche noch einige Informationen zu der Vergleichsstudie CX717 und Aricept zu bekommen. Die Informationen sind vollkommen neu für mich.
      Folgend noch kurz eine Information aus dem Ärzteblatt zu der Kombinationstherapie mit Memantin und Aricept

      ...http://www.medknowledge.de/abstract/med/med2004/01-2004-29-a…
      Erfolgreiche Kombinationstherapie beim Morbus Alzheimer
      "Das Antidementivum Memantin (Axura®) verbessert bei Patienten mit Morbus Alzheimer die Wirkung von Donepezil (Aricept®), eines weiteren Medikamentes zur Besserung der kognitiven Präsenz und der Lebensqualität der Patienten. Die Studie im amerikanischen Ärzteblatt (JAMA 2004; 291: 317–324) belegt erstmals, dass die beiden Mittel, die einen unterschiedlichen Wirkungsmechanismus haben, kombiniert werden können. Donepezil (Aricept®) ist ein Acetylcholinesterase-Inhibitor und verzögert den Abbau des Neurotransmitters Acetylcholin, der an kognitiven Prozessen beteiligt ist. Das Medikament entfaltet seine beste Wirkung im Frühstadium. Zugelassen ist es in Deutschland seit 1987 zur symptomatischen Behandlung der leichten bis mittelschweren Alzheimer-Demenz. Memantin (Axura®) ist ein nicht kompetitiver Antagonist am NMDA-Rezeptor.."

      Weitere Informationen zu diesem Thema unter dem folgenden link
      http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/291/3/317

      Schönen Tag noch
      Erbse
      Avatar
      schrieb am 09.12.04 08:06:43
      Beitrag Nr. 103 ()
      Folgende Information ist recht interessant , falls wir hier dieses Thema mal diskutieren.
      -----------------------------------------------------------
      Bad Drug News -- Donepezil (Aricept®) zeigt bei Alzheimerkrankheit weder einen direkten noch einen finanziellen Nutzen

      29. Juli 2004

      (UPM) Das Ergebnis einer englischen Studie, finanziert vom "National Health Service", stellt den Nutzen von Cholinesterasehemmern bei Demenzkranken in Frage: 565 Personen mit leichter bis mittelschwerer Alzheimerkrankheit waren doppelblind mit Donepezil oder Placebo behandelt worden. Zwar zeigten die Donepezil-Behandelten nach zwei Jahren minim bessere Werte für die kognitiven (Differenz von 0,8 Punkten beim "Mini Mental Test") und funktionellen Fähigkeiten. Doch konnte mit Donepezil weder die Zahl an Pflegeheimeinweisungen noch das Fortschreiten der krankheitsbedingten Einschränkungen signifikant vermindert werden,weshalb die Medikamentenkosten von Donepezil nicht aufgewogen werden.

      Abstract der Studie aus dem "Lancet":
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&d…

      Übersichten zur Pharmakotherapie bei Alzheimerkrankheit:
      http://www.infomed.org/pharma-kritik/pk21a-97.html
      http://www.aafp.org/afp/20031001/1365.html

      -----------------------------------------------------------

      http://www.infomed.org/bad-drug-news/bdn137.html
      Avatar
      schrieb am 13.12.04 15:03:15
      Beitrag Nr. 104 ()
      Meldung von heute zu einer Konferenz, an der der Mitbegründer von Cortex Gary Lynch zwei Vorträge hält.

      Ansonsten schönen Tag noch
      Erbse

      http://biz.yahoo.com/bw/041213/135294_1.html

      Cortex`s Co-founder, Professor Gary Lynch to Give Two Presentations on the Role of AMPA Type Glutamate Receptor Upmodulators-AMPAKINE Drugs-in Improving Memory and Cognition at the 43rd Annual Meeting of the ACNP on December 15, 2004
      Monday December 13, 8:30 am ET


      IRVINE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Dec. 13, 2004--Cortex Pharmaceuticals, Inc. (AMEX: COR - News) announced that Gary S. Lynch, Ph.D., a co-founder of the Company and Professor of Psychiatry at the University of California in Irvine (UCI) will speak twice at the 43 Annual Meeting of the American College of Neuropsychopharmacology (ACNP) at the Caribe Hilton in San Juan, Puerto Rico on December 15, 2004. In the first symposium on "Developing Drugs for Cognitive Pathology in Schizophrenia", Dr. Lynch will discuss, at 9:30 am (EST), the novel strategy of using AMPAKINE ® drugs to improve the cognitive pathology of schizophrenia, which is currently sub-optimally treated with available antipychotics therapies. At the evening symposium, "Therapeutic Modulation of the Glutamate Neurotransmission: Where Do We Go From Here?" at 7:30 pm (EST), Dr. Lynch will address the opportunities and challenges in optimizing AMPA receptor upmodulators pharmacology in the brain.
      Dr. Lynch co-pioneered with Gary Rogers, Ph.D, Senior Vice President of Pharmaceutical Discovery at Cortex, the development of AMPA receptor upmodulators in 1993 at UCI`s Center for the Neurobiology of Learning. He is a member of the Neuroscience Society and the International Brain Research Organization. He also serves on the Advisory board of the Cognitive Neurosciences Institute. Dr. Lynch has authored or co-authored over 500 articles and a number of books in the areas of neurobiology, cognition and memory. Dr. Lynch holds a B.A. in Psychology from the University of Delaware and a Ph.D. in Psychology from Princeton University. Dr. Lynch is a scientific consultant to Cortex and actively pursues AMPA receptor research in his laboratory at UCI. compounds amplify the effects of glutamate, the primary excitatory neurotransmitter in the brain responsible for higher-order behaviors and cognitive activities, such as thinking, smelling, touching and memory. AMPAKINE COMPOUNDS, including Cortex`s lead product candidate, CX717 were mentioned in the December 6, 2004 Newsweek cover story, "The Quest for Memory Drugs."
      Avatar
      schrieb am 15.12.04 20:19:58
      Beitrag Nr. 105 ()
      Die Taschen voller Geld und jetz ne neue Finanzrunde. Wenigstens gibt es Gründe genug, das Geld sinnvoll anzulegen. Überrascht bin ich aber schon.

      Liebe Grüße
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      Cortex Announces $11.26 Million Private Placement
      Wednesday December 15, 2:02 pm ET
      Funds to Accelerate CX717 Clinical Development


      IRVINE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Dec. 15, 2004--Cortex Pharmaceuticals, Inc. (AMEX: COR - News) announced that it has entered into a definitive agreement with new and existing institutional investors relating to a private placement of $11.26 million of securities through the sale of 4,233,333 shares of common stock at $2.66 per share. The agreement also includes five-year warrants to purchase an additional 2,116,666 shares of the Company`s common stock at an exercise price of $3.00 per share by the investors. Rodman & Renshaw, LLC served as the placement agent for the transaction.
      "Roger Stoll, Ph.D., Chairman and CEO of Cortex stated, "With this financing, Cortex for the first time in its history has the kind of financial resources that will allow us to accelerate the development of CX717 and a follow-on compound from the low impact chemistry group. We can also continue to develop a potential high impact compound and exploit their ability to elevate BDNF, a brain growth factor. If we can get several compounds into clinical trials we can optimize the chance for success for Cortex. We intend to add another three to four healthcare professionals to our staff over the next six months."

      http://biz.yahoo.com/bw/041215/155683_1.html

      -----------------------------------------------------------
      Avatar
      schrieb am 16.12.04 08:30:56
      Beitrag Nr. 106 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend der Kommentar des Neuroinvestor zur Finanzmaßnahme. Die Meinungen im Yahoo Board gehen weit auseinander.
      Ich denke mal, daß es eine taktische Kapitalerhöhung war, um bei späteren Verhandlungen gegenüber der Pharmapartner eine stärkere Position zu haben.
      Mit ca. 30 Millionen $ hat Cortex jetzt ein Polster von ca. 3 Jahren. Sie sollten wohl die Zeit sinnvoll nutzen.

      Machts mal gut
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      The financing
      by: Neuroinv 12/15/04 04:26 pm
      Msg: 17456 of 17506

      My initial reaction was a visceral !!**%%%!

      But if you look back at Stoll`s history, he has demonstrated a longrange strategic perspective. My take is: it means that it has become very clear that any of the likely partners will insist on exclusive use of CX717, Cortex will not be able to use it in their inhouse `orphan` programs. Same for CX727, the backup. So Stoll decided he wanted to jumpstart the development of earlier-stage compounds so that the partnership mid-05 would not set him back as much timewise--he would already have something in preparation for the inhouse work.

      The high-impact program`s priority just increased with Lilly`s second toxic failure with the same type of compound--he thinks he has the chemistry to produce one which does not combine neurotrophin release with epileptogenicity--but he has to put more funding into it to do so--at the same time that his clinical costs are going up with several Phase IIa trials starting early 05 (sleep dep, AD, ADHD, Parkinson`s). This is a strategic move aimed at enhancing both the value of the package he is selling in the next seven months, and the value of what he will retain.

      So I have gotten over my initial reaction--I think he has done as good a job as any biotech CEO I know over the past year, why assume that this is some sudden brain freeze?


      http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=…
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      schrieb am 16.12.04 18:36:53
      Beitrag Nr. 107 ()
      Hi erbse!
      In diesem Umfeld ist das die Zeit für Kapitalerhöhungen!
      Vor zwei Jahren hätte sich die Aktie dann einfach mal gedrittelt.
      Avatar
      schrieb am 17.12.04 14:59:24
      Beitrag Nr. 108 ()
      Habe eben einen interessanten Artikel zu den Ampa - Rezeptoren gefunden. Es könnte gut sein, daß Cortex hier auch eine Rolle spielen könnte. Wäre ein weiterer Ansatzpunkt von den Ampakinen zur Schmerzbehandlung oder bei Angstbehandlung.

      Liebe Grüße
      Erbse1

      -----------------------------------------------------------
      Schlüsselmolekül für die Entwicklung chronischer Schmerzen identifiziert

      Wissenschaftler konnten zeigen, dass ein bestimmtes Molekül in den Nervenzellen des Rückenmarks, der so genannte AMPA-Rezeptor, wesentlich zur Entwicklung chronischer Schmerzen beiträgt. Damit könnte ein neuer Ansatzpunkt für die Entwicklung von Arzneimitteln gefunden sein, die das Schmerzgedächtnis löschen oder seiner Entwicklung vorbeugen. Die Ergebnisse wurden von Wissenschaftlern der Universitäten Heidelberg, Erlangen und Berlin sowie dem Berliner Max-Delbrück-Centrum und dem Max-Planck-Institut für Medizinische Forschung erarbeitet.

      Starke Schmerzen von langer Dauer hinterlassen oft bleibende Spuren im Nervensystem. Der Körper vergisst die Schmerzen nicht: Selbst wenn der ursprüngliche Auslöser schon geheilt ist, können leichte Reize wie etwa Berührungen den früheren Schmerzzustand wieder hervorrufen. Bislang gibt es keine befriedigende Therapie für chronisch schmerzkranke Patienten; in Deutschland sind mehrere Millionen Menschen betroffen.

      Die Nervenzellen im Rückenmark empfangen schmerzhafte Reize, die etwa durch Hitze, Verletzungen oder Entzündungen entstehen, über die Nervenbahnen als elektrische Signale von den Orten der Reizung. Über das Rückenmark werden die Signale dann ins Gehirn weitergeleitet und dort als Schmerzen wahrgenommen. Winzige Kanäle in den Zellmembranen, die so genannten Rezeptorkanäle, befördern dabei die Schmerzleitung. Durch sie werden während der Signalübertragung wichtige schmerzvermittelnde Stoffe, beispielsweise Kalzium, geschleust. Lassen die Kanäle zu viele Kalzium-Moleküle passieren, verstärkt sich das Schmerzempfinden.

      Entfällt der Schmerzreiz dann nach kürzerer Zeit, so nehmen die Schmerzen ab und verschwinden. Bei chronischem Schmerz aber hat sich der dauernde Informationsfluss in das Gehirn fest etabliert.

      Die Wissenschaftler haben nun untersucht, welche Rolle die so genannten AMPA-Rezeptoren bei solchen chronischen Schmerzen spielen. Entscheidend scheint dabei die biologische Bandbreite des Rezeptors zu sein: Er liegt in verschiedenen Formen vor, die - je nach genetischer Konstitution - für Kalzium durchlässig sind oder nicht. Tatsächlich entwickelten auf gentechnischem Weg erzeugte Maustypen mit den verschiedenen Rezeptorvarianten ein Langzeitgedächtnis für Schmerzreize nur gekoppelt mit einem bestimmten Typ des AMPA-Rezeptors. Solche AMPA-Rezeptor-Kanäle die den Botenstoff passieren lassen, vermitteln demnach das Schmerzgedächtnis, so die Schlussfolgerung der Wissenschaftler.

      Ziel müsse es nun sein, einen Wirkstoff zu entwickeln, der diese Kanäle blockiert und so das Schmerzgedächtnis löscht oder gar nicht erst entstehen lässt, blickt Rohini Kuner, an der Universität Heidelberg beteiligt an der Studie, in die Zukunft. Entsprechende Forschungsarbeiten von pharmazeutischen Firmen laufen bereits: Seit längerem ist schon bekannt, dass diese Kanaltypen auch bei Epilepsie und krankhaften Angstzuständen eine Rolle spielen.


      © Universität Heidelberg

      Quellen:
      Neuron 44: 637-650 (2004), Abstract

      http://www.wissenschaft-online.de/abo/ticker/766054
      Avatar
      schrieb am 18.12.04 08:41:44
      Beitrag Nr. 109 ()
      Liebe Cortex Fans, folgend der Kommentar des CEO Roger Stoll zur jetzigen Situation und zur Kapitalerhöhung von Cortex. Der Kommentar ist kopiert aus dem Yahoo Board von einem Brief an den User ombowspring.
      Schönes Wochenende
      Erbse1

      John, First, be sure that as CEO of a publicly traded company, I can assure you that I did not and can not make either a significant strategic decision or one which has significant operational impact without Board of Directors approval. This specific financing was approved unanimously by our board. That said let me also assure you that my interests and those of our shareholders are very much aligned. I can not succeed at Cortex without creating real value for our shareholders.
      I have deliberately taken the position that I am willing to be paid a fair, but below average salary for CEO`s(data which we obtain from one of the best industry survey businesses available and covers over 250 biotech/pharma companies) as long as I am paid in stock options. My bet is that I can produce a result with our technology and significantly increase the market cap of this company. The board also prefers that type of compensation, since in their mind it ties me with the interest of the shareholder ( I do need to legally point out that I can fail at this endeavor).
      I came here in middle of August, 2002 and we had a severe financial crisis and six to ten weeks before our auditors would have to issue an opinion that we were no longer an ongoing business and our market cap was approximately $12-$14mio. It was a very high risk situation. So much for my compensation.
      What is the rationale and the decision making process that I need to sort through before agreeing to a financing? Such decisions take both strategic and operational issues into account. I believe the long term growth of value at Cortex is driven by our ability to show clinical success. I believe that it is my responsibility as CEO( and the board must concur at all times) to try to mitigate failures, optimize the time frames for successfully delivering results for the patent portfolio which covers out technology, and to position the company as much as possible to succeed. These tasks are not simple and can always be second guessed. The facts as I see them are (a) I have one compound which looks very good at this point and holds substantial promise for Cortex, which clearly is CX717, (b) Up to this point, I have been able to mitigate failure, by warning shareholders about my concerns about CX516 as early as I could with the some risk that I could be proven wrong if a clinical trial came up successful, and the metabolic issues which troubled me may not have proven to be a problem (that risk admittedly would have an upside component). I ,nonetheless, would have risk having my judgement called into question from a shareholder perspective, (c)
      I also had a compound ready to jump into the development stream on which we could help define the investment potential for our company. However, work as hard as we may, in pharmaceutical develpment unknown things can occur which even smart people can not reasonably be expected to have anticipated.

      Going into 2005, I need to have Cortex postitioned to be able to do more than simply try to create a success out of CX717, I also need to consider what if something occurs which is negative which non of us at Cortex anticipated? Also, if it does succeed how long will successful negotiations for a license agreement with a big Pharma company take? If they see our balance sheet eroding would they be compelled to drag their feet and try to put us into a difficult position to leverage their negotiation ability?
      Without knowing the outcome for clinical efficacy, how far and how fast do I develop a follow-on compound in the low impact series of drugs? If I do succeed at what point will I decide to license versus continuing to build the clinical success of CX717 by conducting further studies and enhancing the value of the drug (since if there is interest after early success how much greater will the interest become if I can get a Phase IIb clinical result)? What risk do I carry, if I continue clinical trials and we suddenly get a clinical failure? I could go on and on about the issues which I must consider in running this business. Remember often in pharmaceuticals the answer can be neither complete success or complete failure and one must find ways to thread the needle to the result which can describe success.

      Weighing all of these issues, the market reality in that we did a deal for a price which reflect the five previous days closing values on AMEX, which is considered one way of describing market value, and having a significant financial package available with some sense of assurance, the board and I decided we would strengthen our balance sheet considerably and provide the resources to let us work through some of the issues which I have cited above. The other uncertainty is one never knows about the market conditions in the future, and our ability to get further financing within the next 3 -6 months is always,at best an unkown. Finally, we are all very positive on CX717, so all the things said above are not a reflection of any concerns which we currently would have.
      I hope I have given you a fair, admittedly incomplete, understanding of the decision making process which is how we came to decide we had an acceptable deal which strengthens the hand of Cortex to face the future and build long term value for shareholders. We obviously are looking at far more than 50 cents up or down in the current market. I hope our shareholders have a similar view.
      Regards, Roger
      Avatar
      schrieb am 18.12.04 14:07:15
      Beitrag Nr. 110 ()
      Liebe Cortex Fans. Nachfolgend der Brief von Roger Stoll an die Aktionäre im Jahr 2004. Ist zwar etwas lang aber doch sehr lesenswert.
      Liebe Grüße
      Erbse1
      -----------------------------------------------------------
      2004 Shareholder Letter

      To Our Shareholders and Friends,


      This past year has opened new horizons for Cortex Pharmaceuticals. We obtained sufficient financing to allow us to develop a new AMPAKINE® compound and we successfully drove CX717 to the leadership position. Within the next few months we should have an initial efficacy trial with CX717 underway in the United Kingdom (U.K.). During the first quarter of 2005 we plan to initiate several other Phase IIa clinical studies in the U.S. following the submission of an Investigational New Drug application (IND) to the Food and Drug Administration (FDA) by year end 2004. We also are developing a follow-on compound, CX727, for which we hope to initiate toxicology trials by the end of the first quarter of 2005. More details on these developments will follow later in this letter.

      During the same period, Dr. Sam Deadwyler, Vice Chairman of the Department of Physiology and Pharmacology at Wake Forest University School of Medicine reported at the Annual Meeting of the Society for Neuroscience in October 2004, that his team had validated in eleven primates their previous findings that a single intravenous dose of 0.8 mg/kg of CX717 completely reversed the performance deficit associated with sleep deprivation. Also, the brain electroencephalograms (EEGs) of these primates were returned to the non-sleep deprived alert state by the drug. Additionally, he reported that six of these primates randomly selected for concomitant measures of regional brain glucose utilization by Positive Emission Tomagraphy (PET) scans revealed that CX717 returned glucose utilization patterns to a normal alert state in the affected brain regions of sleep deprived primates.

      As I compare the difficult months following my appointment as CEO and where we are now, I am extremely pleased with all that our small team of 23 people has accomplished in a two-year period. We are at the beginning of a plan which will bring several AMPAKINE compounds into clinical development. In addition to CX717, we have two other compounds which are from the low impact group of compounds which all look promising at the pre-clinical stage. We also are developing our high impact series of compounds and hope to select a candidate for further development by the end of 2005. Our overall strategy is to develop several drug candidates using different chemical structural approaches. This will increase the chances for the successful development of a drug for both our Orphan drug strategy as well as our out-licensing program to a major pharmaceutical company.

      Major Accomplishments

      During the past twelve months we have breathed new life into our company with some significant successes including:
      Raising $19 million through Rodman and Renshaw to support and execute our business strategy
      Receiving a $2 million milestone payment from Organon, NV to retain the worldwide rights to develop and commercialize Cortex’s proprietary AMPAKINE technology for the treatment of depression
      Laboratories Servier extending their collaborative research support with Cortex for two more years covering 2004 and 2005 at $2 million per year
      Successfully completing a two species toxicology trial with CX717 showing safety of the drug
      Successfully initiating and by year end completing our Phase I human clinical trials for CX717
      Finalizing plans to initiate the first efficacy trial of CX717 in sleep deprivation in the U.K.
      Strengthening our Board of Directors with the addition of Gary Tollefson, MD, Ph.D. at the beginning of this year shortly after he took early retirement from Eli Lilly. Dr. Tollefson brought with him many years of successful experience in the CNS field and guiding drugs through the FDA for Lilly.

      2004 In Review

      The paradigm for driving our stock price is really quite simple and I will repeat it over and over. Clinical success will bring financial success for all of our stockholders. Building a pharmaceutical business requires that we bring several compounds into clinical development in order to optimize our chances for success. Pharmaceutical development is a process that requires enormous time, patience, skill and money. While the relationship between clinical success and improvement in shareholder value is straight forward, achieving clinical success is not simple. It requires significant knowledge, experience, and execution in many technical skill areas. We have made significant progress on all of these fronts.

      At the annual meeting last year, our shareholders voted to raise the authorized shares to 50 million. This provided us with the capital structure to finance our long term growth without which we would have continued the very slow development of our technology and lost more years of patent life. The company is now on the pathway toward developing compounds properly, and potential further success in the future. Only with that type of cooperation from our shareholders, could we accelerate the development process and move this company toward improved shareholder value.

      Management
      We made two significant moves in 2004 to increase our ability to develop drugs at Cortex. Dr. Steve Johnson was promoted to VP of Preclinical Development, a position focusing on the development of compounds and preparing them for clinical trials in humans. We also added a full time clinician to our staff, Dr. Hank Mansbach, a board certified neurologist who gained significant experience at GlaxoSmithKline as Senior Director of Clinical Development, Neuroscience prior to joining Cortex in August of this year. Hank is our VP of Clinical Development and Chief Medical Officer. We also plan to add a few more selective skill areas to our team over the next several months. We do not, however, plan to increase employment beyond these few positions which are needed to plug some gaps in our drug development capabilities.

      Dr. Gary Rogers, Senior Vice President, Pharmaceutical Research, is leading the charge to grow our patent portfolio and sustain our strong leadership position in AMPAKINE technology. His team is dedicated to developing new compounds alongside Gary’s continued effort to defend the existing patent portfolio. We are working diligently at countering the efforts of Lilly and GlaxoSmithKline in preventing the final decision to issue our significant method of use patent. Our European patent counsel feels the process of defending this patent could take several years. Cortex, with the assistance of the University of California, is specifically working towards the issuance of this landmark use patent by the European Patent Office (EPO).

      CX717 – Phase I Human Safety Clinical Trial
      During the middle of May 2004 we began the human Phase I clinical trials with CX717. The initial studies were a series of single, rising dose studies against placebo which evaluated the tolerance and safety of CX717 in healthy young male subjects. These studies evaluated nine doses of CX717 between 25mg to 1600mg given to eight subjects, six active drug and two placebos for each dose level. Each dose group involved a separate group of subjects. All doses were well tolerated with no serious adverse events (SAE’s) noted at any of the doses administered. Mild side effects became noticeable when five of six subjects at the 1600mg dose complained of headaches or dizziness. That was the first notable series of complaints at any of the doses administered.

      The pharmacokinetics were as we had predicted in our table included in last year’s Letter to the Shareholders. Based on information gained from primates who had been given CX516 and CX691, we estimated that the half life of the drug in humans would be greater than eight hours. In these studies we found the half life for the elimination of the drug to average around nine hours. The kinetics followed a very straight-forward model and the single dose data very accurately predicted the results we obtained in subsequent multiple dose studies. The significance of this data is that it signals the possibility that CX717 is a drug capable of being administered just once-per-day for therapeutic purposes.

      We also completed a study to assess the effect of food on drug absorption and again the drug was well absorbed with or without food. This bodes particularly well for simplifying the dosage administration in longer clinical trials and for dosage administration to patients in general. While the early safety and efficacy trials are being conducted with a simple capsule containing only the pure active pharmaceutical ingredient (API), future efficacy trials will require an optimized dosage form, which will most likely be a tablet. To that end we also evaluated the effect of drug particle size on the absorption process and obtained a very clear relationship between the size of the drug crystal, its dissolution rate and its absorption profile in human subjects. Again, this data will allow us to now develop a better tablet dosage form with a more consistent absorption profile for future clinical trials.

      As of the writing of this letter, we have completed three, multiple dose safety studies in normal healthy males. In the first study, we administered 100mg per day for ten days and followed that with a second ten day study with 300mg per day dosing. Both studies showed good safety and tolerability for the drug in all subjects and no serious adverse responses. In order to increase the total drug load in our studies and in an effort to better define what might be the Maximum Tolerated Dose (MTD), we followed the previous multi-dose studies with a study administering 500mg of CX717 two times per day for ten days. Again we have not seen any serious adverse reactions but we are increasing the drug load in the subjects substantially and expect to have results before the end of 2004.

      Finally, in November 2004 we are initiating a final Phase I study which will evaluate the tolerance for CX717 in elderly male and female subjects. The subjects will be normal, healthy volunteers but they must all be over 65 years of age. This will be the final step required in normal subjects before we can proceed to an elderly patient population for our phase II trials.

      Over 80 subjects have already shown excellent tolerance for various doses of CX717, with over 100 patients to be dosed by the end of the Phase I study, without any Serious Adverse Events (SAE). Certainly at this stage of the development of CX717, we could not have expected a better outcome.

      A look to the Future

      CX717 – Development Milestones
      Our objective is to test CX717 in various patient groups to evaluate its potential effects on cognitive responses. Plans and activities related to initiating our first clinical efficacy test of CX717 have been underway for sometime. By the end of 2004 we will have the first protocol for assessment of this drug in sleep deprivation reviewed by an Ethics Committee and the Medicines and Healthcare products Regulatory Agency in the U.K. We hope to have this study completed by early April 2005. In the meantime, our preparations of an IND for CX717 are also underway and we hope to have that document filed with the FDA prior to the end of this year. This will allow us to proceed with various Phase IIa studies in the U.S. The first protocol scheduled for a U.S. trial will most likely be a PET study in Alzheimer’s patients where we will evaluate the effect of CX717 on metabolic activity in various parts of the brain. We plan to have at least three to four pilot efficacy studies completed by mid-year 2005. We feel that it is essential to evaluate the potential cognitive responses to CX717 via several different patient groups and settings before we chose the best development pathway for Phase IIb.

      A substantial program related to the further preclinical development of CX717 is also underway. We hope to have a three month toxicology study of this drug completed by the middle of 2005. This will allow for longer, three month efficacy trials in the second half of 2005.

      Robust Drug Candidate Pipeline
      To ensure Cortex maintains a robust pipeline, we are vigorously developing successor compounds to CX717. One of these compounds, CX727, is currently in the late pre-clinical development phase. We have several studies ongoing to assess the safety and toxicity of this compound and hope to produce a scale-up batch of material in early 2005. Our ambition is to get that compound into a one month toxicology trial during the first half of 2005 and have it available for Phase I clinical trials by the second half of the same year.

      A substantial part of our research efforts is focused on developing new compounds, which we categorize as high impact compounds. These molecules could potentially strongly impact the up-regulation of BDNF (brain-derived neurotrophic factor) or NGF (nerve growth factor), two growth factors known to stimulate formation of new circuitry in the brain associated with forming memory and cognition. Such drugs are expected to have a substantial impact on disease, and as such are of very high interest in the neurosciences community. We are making significant headway in this area and hope to identify a molecule with the proper balance between potency and toxicity, which has been difficult in this area of chemistry. We also have a third drug in the low impact group somewhat further behind in the preclinical development process, which could provide additional backup potential for us or a licensee.

      In summary, we hope to aggressively move CX717 through the early efficacy trials during the first half of 2005. The possibility exists that sometime during this period that a major pharmaceutical company may choose to license CX717 from us upon seeing both the excellent safety and efficacy potential for this drug molecule. Clearly at this point, some of these potential outcomes are still speculative. We need to demonstrate efficacy for CX717 before we can celebrate, but if we do get such a result it would be a watershed year for Cortex.

      I would like to close by saying that CX717 represents an area of AMPAKINE chemistry unique to Cortex. It also appears to have a substantial safety advantage which we have not seen with hundreds of other molecules. With some outstanding science, a lot of hard work, and some good luck, we may be on the brink of a new day for Cortex. All of us at Cortex realize full well this day can not come soon enough for some of our long term shareholders. We understand our responsibility to do our best to make this company a success in the shortest amount of time possible. The diligence of all our employees has accomplished a lot in the last two years and I am confident we can keep the growth of this business on an upward swing in the future.



      /s/ Roger G. Stoll

      ROGER G. STOLL, Ph.D.
      President, Chairman and Chief Executive Officer

      http://www.cortexpharm.com/html/investor/04letter.html
      Avatar
      schrieb am 19.12.04 09:45:13
      Beitrag Nr. 111 ()
      Habe noch einen Artikel zu den Ampa Rezeptoren und den chronischen Schmerzen gefunden. Ist diesmal in Englisch, er beinhaltet aber vieles aus dem deutschen Artikel.
      Grüße
      Erbse
      -----------------------------------------------------------
      How receptors govern inflammatory pain


      Researchers have shown in animal studies how receptors on nerve cells can become altered to produce chronic pain triggered by inflammation. They say that their findings could aid in developing new drugs to treat such chronic pain, which is distinct from the relatively short-lived pain from injury, which fades as the injury heals.

      In their experiments, Bettina Hartmann and her colleagues studied receptors called AMPA receptors, which are triggered by the neurotransmitter glutamate. Such receptors are protein switches that nestle in the membranes of nerve cells and, when triggered, induce either short-term or long-term changes in the nerve cells. A short-term change might be the triggering of a single nerve impulse; but AMPA receptors have been implicated in long-lasting changes such as adjusting the strength of nerve cell connections, or synapses, in learning and memory. AMPA receptors regulate nerve cell response by opening to enhance calcium flow into the cell, heightening the cells` sensitivity to producing nerve impulses when triggered.

      According to Hartmann and her colleagues, studies of spinal cord tissue showed that AMPA receptors are found in spinal cord regions known to be responsible for pain sensing, or nociception. However, they said, there had been no studies that explored what role the receptors played in whole animals.

      To study that role, the researchers genetically altered mice to lack one or another type of key component, or subunit, of the AMPA receptor protein. Knocking out one type of subunit, called GluR-A, would enhance AMPA permeability to calcium; and knocking out the other, called GluR-B, would reduce its permeability. Normally, the relative fraction of AMPA receptors with GluR-A or GluR-B on the surfaces of nerve cells would determine the cell`s permeability to calcium.

      Importantly, the researchers found that both of the types of deficient mice showed normal response to discomforting stimuli, such as heat. Thus, their pain responses were otherwise normal.

      However, when the researchers used chemicals to induced an artificial inflammation in the paws of the deficient mice, they found significant differences in responses between the two mutant mouse strains. The strain with increased permeability of their AMPA channels was significantly more sensitive to heat or mechanical pressure on their inflamed paws than were either the strain of mice with "closed" AMPA channels or the normal mice.

      In similar tests, the researchers also found that the altered mice with more permeable AMPA channels showed evidence of greater persisting pain from inflammation, compared with the altered mice with less permeable channels. According to Hartmann and her colleagues, this difference "supports that acute, short-term plasticity at central nociceptive synapses is dependent on AMPA receptors and their composition."

      The researchers also cited evidence from other laboratories that AMPA receptors might be involved in pain-related changes in the brain that are "involved in the perception, memory, and emotional modulation of pain."

      The researchers concluded that "the present study demonstrates that AMPA receptors are important determinants of pathological nociceptive sensitivity and suggests their potential relevance in the therapeutic approaches toward the prevention and treatment of chronic inflammatory pain.

      Bettina Hartmann, Seifollah Ahmadi, Paul A. Heppenstall, Gary R. Lewin, Claus Schott, Thilo Borchardt, Peter H. Seeburg, Hanns Ulrich Zeilhofer, Rolf Sprengel, and Rohini Kuner: "The AMPA Receptor Subunits GluR-A and GluR-B Reciprocally Modulate Spinal Synaptic Plasticity and Inflammatory Pain"

      Publishing in Neuron, Volume 44, Number 4, November 18, 2004, pages 637-650. http://www.neuron.org.

      Contact: Heidi Hardman
      hhardman@cell.com
      1-617-397-2879
      Cell Press

      http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=16535
      Avatar
      schrieb am 19.12.04 19:14:07
      Beitrag Nr. 112 ()
      Artikel in der latimes. Ich kopier ihn mal, da die Artikel oft schon nach einigen Tagen verschwinden.

      -----------------------------------------------------------http://www.latimes.com/features/health/la-he-smartdrugs20dec…
      Sharper minds


      By Melissa Healy, Times Staff Writer


      It would be hard to imagine improving on the intelligence of computer engineer Bjoern Stenger, a doctoral candidate at Cambridge University. Yet for several hours, a pill seemed to make him even brainier.

      Participating in a research project, Stenger downed a green gelatin cap containing a drug called modafinil. Within an hour, his attention sharpened. So did his memory. He aced a series of mental-agility tests. If his brainpower would normally rate a 10, the drug raised it to 15, he said.

      "I was quite focused," said Stenger. "It was also kind of fun."

      The age of smart drugs is dawning. Modafinil is just one in an array of brain-boosting medications — some already on pharmacy shelves and others in development — that promise an era of sharper thinking through chemistry.

      These drugs may change the way we think. And by doing so, they may change who we are.

      Long-haul truckers and Air Force pilots have long popped amphetamines to ward off drowsiness. Generations of college students have swallowed over-the-counter caffeine tablets to get through all-nighters. But such stimulants provide only a temporary edge, and their effect is broad and blunt — they boost the brain by juicing the entire nervous system.

      The new mind-enhancing drugs, in contrast, hold the potential for more powerful, more targeted and more lasting improvements in mental acuity. Some of the most promising have reached the stage of testing in human subjects and could become available in the next decade, brain scientists say.

      "It`s not a question of `if` anymore. It`s just a matter of time," said geneticist Tim Tully, a researcher at Cold Spring Harbor Laboratory on Long Island, N.Y., and developer of a compound called HT-0712, which has shown promise as a memory enhancer. The drug soon will be tested in human subjects.

      The new brain boosters stem in part from research to develop treatments for Alzheimer`s disease, spinal cord injuries, schizophrenia and other conditions. But they also reflect rapid advances in understanding the processes of learning and memory in healthy people.

      *

      Developing research

      In the last two decades, scientists have made important discoveries about which regions of the brain perform specific functions and how those regions work together to absorb, store and retrieve information. Researchers also have begun to grasp how and where neurotransmitters are manufactured and which ones help perform which mental tasks.

      "There are things cooking here that couldn`t have been done one to two decades ago," said James L. McGaugh, director of UC Irvine`s Center for the Neurobiology of Learning and Memory.

      Research has gotten further stimulus from a deep-pocketed investor — the U.S. military, which is looking for ways to help pilots and soldiers stay sharp under the stress and exhaustion of combat.

      The potential market for cognitive enhancers has never been bigger, or more receptive.

      An estimated 77 million members of the baby boom generation will turn 50 in the next 10 years, joining 11 million who have already passed the half-century mark — a stage at which memory and speed of response show noticeable decline.

      Modafinil, the drug that whetted Stenger`s powers of concentration, is used to treat narcolepsy and other sleep disorders. It is one of three prescription medications on the market that have been shown to enhance certain mental powers.

      The other two are methylphenidate, marketed under the name Ritalin as a remedy for attention deficit disorder, and donepezil, prescribed for patients with Alzheimer`s.

      Studies have shown that these drugs can produce significant mental gains in normal, healthy subjects. None of the three has been approved for that purpose. Nevertheless, a growing number of healthy Americans are taking them to get a mental edge.

      Some obtain the medications from doctors who write prescriptions for "off-label" uses not approved by the Food and Drug Administration — a practice both legal and common. Others buy the drugs through unregulated Internet pharmacies.

      Cambridge University psychologist Barbara Sahakian considers modafinil (marketed commercially under the name Provigil) especially intriguing. Its developers aren`t sure exactly how it keeps drowsiness at bay. But even in healthy people, the medication appears to deliver measurable improvements with few side effects.

      In a series of experiments in 2001, Sahakian and colleagues found that in games that test mental skill, subjects who took a 200-milligram dose of modafinil paid closer attention and used information more effectively than subjects given a sugar pill.

      Confronted with conflicting demands, the people on modafinil moved more smoothly from one task to the next and adjusted their strategies of play with greater agility. In short, they worked smarter and were better at multi-tasking.

      "In my mind, it may be the first real smart drug," Sahakian said. "A lot of people will probably take modafinil. I suspect they do already."

      Donepezil, sold under the name Aricept, also has been found to boost the brain function of healthy people. The drug increases the concentration of a neurotransmitter called acetylcholine, boosting the power of certain electrical transmissions between brain cells.

      In a 2002 study, 18 pilots with an average age of 52 were put through seven training flights in a simulator and taught a complex set of piloting skills over 30 days. Half took a low dose of donepezil; the other half took a placebo. At month`s end, all were tested on the skills they had learned.

      The pilots on donepezil retained more of the skills than those who took the placebo. On the most challenging parts of the test, an emergency drill and a landing sequence, their performance was notably superior, according to results of the study published in the journal Neurology.

      *

      Botox for the mind?

      Some scientists predict that the development of even more-effective brain-enhancing drugs will usher in an age of "cosmetic neurology."

      "If people can gain a millimeter, they`re going to want to take it," said Jerome Yesavage, director of Stanford University`s Aging Clinical Research Center and an author of the donepezil study.

      Judy Illes, a psychologist at Stanford`s Center for Biomedical Ethics, said mind-enhancing medicine could become "as ordinary as a cup of coffee." This could be good for society, helping people learn faster and retain more, she said.

      But it also raises questions: Will the rich get smarter while the poor fall further behind? (Drugs such as modafinil can cost as much as $6 per dose.)

      Will people feel compelled to use the medications to keep up in school or in the workplace? In a world where mental function can be tweaked with a pill, will our notion of "normal intelligence" be changed forever?

      Mirk Mirkin of Sherman Oaks, 77, a retired marketing manager, would like to regain a bit of his old intellectual nimbleness. A member of Mensa, a society for people with IQs in the top two percentile of the nation, Mirkin is bothered by what he laughingly calls "senior moments," such as when a name stubbornly eludes him.

      If a pill could halt the march of forgetfulness without uncomfortable side effects, he would probably take it, Mirkin said.

      Mirkin, who proctors tests for admission into Mensa, said he would not object if younger people took such pills to pump up their mental muscle for the test. "If they physically can handle it and want it bad enough, why not?"

      Many college and graduate students want an edge bad enough to take Ritalin, even if they do not suffer from attention deficit disorder.

      At campuses, test sites and, increasingly, workplaces across the country, people are popping "vitamin R." Some users persuade a doctor to prescribe it; others get it from friends who have been diagnosed with attention deficit disorder.

      The growing demand for Ritalin, which can be addictive, has prompted the U.S. Drug Enforcement Administration to classify it as a "drug of concern."

      On the Internet chat board of the Student Doctor Network, college students preparing for medical school admission tests frequently discuss the benefits of taking Ritalin or similar drugs on exam day.

      Some students think they have no choice. "You figure you`re being compared to people who are on Ritalin," said one Los Angeles student who frequents the site and recently asked a relative to supply the drug. "I just figured it would be more fair if you`re on the same level."

      Eventually, ambitious parents will start giving mind-enhancing pills to their children, said McGaugh, the UC Irvine neurobiologist.

      "If there is a drug which is safe and effective and not too expensive for enhancing memory in normal adults, why not normal children?" he said. "After all, they`re going to school, and what`s more important than education of the young? And what would be more important than giving them a little chemical edge?"

      Defense Department scientists are pursuing just such an advantage for U.S. combat forces. The Pentagon spends $20 million per year exploring ways to "expand available memory" and build "sleep-resistant circuitry" in the brain.

      Among its aims: to develop stimulants capable of keeping soldiers awake, alert and effective for as long as seven days straight. The armed forces have taken leading roles in testing modafinil and donepezil as performance enhancers for pilots and soldiers.

      On the horizon are other potential smart drugs, each operating on different systems in the brain. If they progress through tests of safety and effectiveness, the first of them could be available as early as 2008. (See "What`s on the horizon?" at right).

      Three companies are among the leading contenders in the race to develop drugs for memory and cognitive performance: Memory Pharmaceuticals Corp. of Montvale, N.J.; Cortex Pharmaceuticals Inc. of Irvine; and Helicon Therapeutics Inc., founded by Tully, the geneticist at Cold Spring Harbor Laboratory.

      All the new smart drugs are being developed as treatments for recognized illnesses such as Alzheimer`s — a requirement for FDA approval. But the drug that will make a company and its stockholders rich will be the one that treats a disorder that until recently was not seen as an illness at all — "age-associated memory impairment," the mild but progressive forgetfulness that afflicts us all as we get older.

      *

      The risks involved

      Neuroscientists say two factors could prevent Americans from succumbing completely to the seductions of smart pills. First, their performance may not live up to expectations. Second, they could have side effects, some of them difficult to predict.

      "There`s no free lunch," said Tully. Consumers will have to consider what level of discomfort or risk they`re willing to accept in exchange for sharper recall or enhanced powers of concentration.

      The side effect that most neuroscientists fear is not physical discomfort, but subtle mental change. Over time, a memory-enhancing drug might cause people to remember too much detail, cluttering the brain.

      Similarly, a drug that sharpens attention might cause users to focus too intently on a particular task, failing to shift their attention in response to new developments.

      In short, someone who notices or remembers everything may end up understanding nothing.

      "The brain was designed by evolution over the millennia to be well-adapted because of the lives we lead," said Martha Farah, a psychologist at the University of Pennsylvania. "Our lives are better served by being able to focus on the essential information than being able to remember every little detail…. We meddle with these designs at our peril."

      Despite such qualms, Farah is drawn to the idea that a mind enriched by a life of experience might not have to lose the speed of recall it enjoyed in its youth.

      "To have the wisdom of age and the memory of a young person? That`d be a very good combination."

      *

      (BEGIN TEXT OF INFOBOX)

      What`s on the horizon?

      Smart drugs will probably emerge from among medications developed for impairments of the brain and nervous system, including depression and schizophrenia, Alzheimer`s disease and multiple sclerosis, stroke and spinal cord injury. Here are a few under development:

      Ampakines

      • Are designed to amplify the strength of electrical signals between brain cells.

      • Could be the first of the new generation of cognitive enhancers to come to market; developed by Cortex Pharmaceuticals Inc., which has launched human trials.

      • One is being tested by the Pentagon as an antidote for sleep deprivation.

      • Boosted cognitive function of healthy Swedish medical students in a 1997 study.

      Mem compounds

      • Are designed to strengthen consolidation of long-term memory — key to learning new skills.

      • Are under development by Memory Pharmaceuticals Corp., which has begun human testing on three separate Mem compounds as treatment for Alzheimer`s disease, mild cognitive impairment and depression.

      • In early animal studies, one Mem compound appeared to restore the maze recall of middle-aged rats to youthful levels.

      • Could come to market by 2008.

      HT-0712

      • Is designed to speed and strengthen the process by which short-term memories are committed to long-term storage.

      • Is under development by Helicon Therapeutics Inc., which plans to move from animal testing to trials on humans soon.

      • Shows particular promise as a drug to aid in the rehabilitation of stroke victims and to counter the effects of age-associated memory impairment.

      Gene therapy

      • Genetically engineered cells are implanted deep inside the cortex, acting as a miniature biological pump that secretes nerve growth factor (NGF), a naturally occurring protein in all vertebrates.

      • Nerve growth factor revitalizes brain cells that atrophy and shrink as their host`s age advances.

      • Biotechnology company Ceregene Inc. has launched early tests of the gene therapy on human subjects suffering from the early stages of Alzheimer`s disease, in hopes of slowing its progress.

      • UC San Diego neuroscientist Mark Tuszynski, who designed the NGF-secreting pump, reported in 2000 that aged monkeys who got the implanted cells showed an almost complete restoration of normal cell function and size.
      Avatar
      schrieb am 20.12.04 10:48:45
      Beitrag Nr. 113 ()
      Noch ein Artikel zu der Thematik Schmerzen.

      Grüße
      Erbse
      -----------------------------------------------------------
      Neue Wege das Schmerzgedächtnis zu löschen?
      AMPA-Rezeptoren scheinen nach aktuellen Versuchen wesentlich zur Chronifizierung von Schmerzen beizutragen. Aus diesem Ergebnis könnten sich neue Ansätze für die Entwicklung von Medikamenten ergeben, die das Schmerzgedächtnis löschen oder seiner Entwicklung vorbeugen.


      „Wir haben untersucht, welche Rolle die AMPA-Rezeptoren bei chronischen Schmerzen spielen", erklärt Dr. Rohini Kuner von der Universität Heidelberg. Der Kalzium-durchlässige Rezeptor kommt in großer Dichte im Hinterhorn des Rückenmarks vor und spricht auf erregende Aminosäuren (Glutaminsäure bzw. Glutamat) an. Wie die Forscher aus Heidelberg nachweisen konnten, scheint er nicht nur – wie bisher gedacht - eine Rolle bei der schnellen synaptischen Transmission zu spielen, sondern auch in die aktivitätsabhängigen Veränderungen der synaptischen Prozesse bei nozizeptiver Stimulation involviert zu sein.

      Das ergaben Untersuchungen mit genmanipulierten Mäusestämmen, die den AMPA-Rezeptor entweder in hoher oder niedriger Dichte exprimierten. Je nach genetischer Konstitution fanden die Autoren einen Einfluss auf die nozizeptive Plastizität und die Hyperalgesie. „Ziel muss es nun sein, einen Wirkstoff zu entwickeln, der die Kanäle blockiert und so das Schmerzgedächtnis löscht bzw. gar nicht erst entstehen lässt", betont Kuner. Entsprechende Forschungsarbeiten seien in der pharmazeutischen Industrie im Zusammenhang mit Epilepsie und Angststörungen bereits begonnen worden. Die Arbeitsgruppe, die sich bisher überwiegend mit entzündlichen Schmerzen beschäftigt hat, wird den AMPA-Rezeptor demnächst bei anderen Schmerzformen untersuchen, etwa bei Muskelschmerzen.



      Abstract der Studie: Neuron. 2004 Nov 18;44(4):637-50

      Nach Informationen der Fachzeitschrift Neuron und des Informationsdienst Wissenschaft, November 2004.

      http://www.multimedica.de/public/fachportal/alle/news_2130.h…
      Avatar
      schrieb am 21.12.04 09:39:32
      Beitrag Nr. 114 ()
      Hallo liebe Cortex Fans. Folgend ein link zum Stand der Medikamente, die gegen Schizophrenie in der Entwicklung sind.

      Cortex hat mit ORG 24448 eine Substanz an Organon auslizensiert, die bei Schizophrenie zum Einsatz kommen soll. Die Ergebnisse der Phase 2 dürften auch bald veröffentlicht werden, doch Organon hält sich mit Informationen ziemlich bedeckt

      Toller Überblick für alle Interessierten.

      Schönen Tag noch
      Erbse
      -----------------------------------------------------------
      New Schizophrenia Medications in the Pipeline

      A Schizophrenia.com Special Report (Dec 2004)

      http://www.schizophrenia.com/newmeds2004.htm
      Avatar
      schrieb am 22.12.04 22:30:21
      Beitrag Nr. 115 ()
      Hallo Erbse,
      vielen Dank für die Info, wirklich sehr interessant.
      Vielen Dank auch für deine Arbeit, wo du die Kommunikation in diesem Zhread gut am Leben erhälst.

      Denke bzgl. der KE auch wie Puhvogel und halte es für unternehmerischen Weitblick, in guten Zeiten ein Kapitalpolster zu schaffen.

      Zwar wird Neuroinvestor sein Kursziel für das Ende diesen Jahres wohl verfehlen, doch was nicht ist, kann ja noch werden.
      Wünsche allen hier im Board Frohe Weihnachten und einen guten Rutsch ins Neue Jahr; auf daß es mit Cortex in 2005 deutlich aufwärts gehen möge.
      Coluche
      Avatar
      schrieb am 24.12.04 08:59:56
      Beitrag Nr. 116 ()
      Hallo coluche, ich wünsche dir auch angenehme Festtage und allen anderen Leuten hier im Board.
      Ich denke mal 2005 wird ein sehr entscheidendes Jahr für Cortex. Ich bin sehr hoffnungsvoll gestimmt.

      Liebe Grüße
      Erbse1
      Avatar
      schrieb am 31.12.04 16:31:03
      Beitrag Nr. 117 ()
      Best wishes to all Cortex friends from the Yahoo Board.

      Have a nice 2005

      Erbse

      Go Cortex Go
      Avatar
      schrieb am 01.01.05 12:26:05
      Beitrag Nr. 118 ()
      Ampakine werden jetzt auch Thema im Radio. Hier aus dem Deutschlandfunk. Der Ergebnisse bei Fragile X werden wohl bei CX 516 dieses Jahr erwartet. Nach vorliegenden Informationen soll sowieso auf eine andere, stärkere Substanz gewechselt werden.

      Liebe Grüße
      Erbse

      Biochemische Gedächtnisstütze
      US-Mediziner testen Neurowirkstoff Ampakin

      Neurologie. - Wer schon einmal mit Kindern Memory gespielt hat, wird sich daran erinnern kein Bein auf die Erde bekommen zu haben. Kein Wunder, denn das Arbeitsgedächtnis, also das Kurzzeitgedächtnis, läßt schon nach Beendigung der Schule deutlich nach. Spätestens mit 60 ist es dann mit dem Gedächtnis vorbei. Aus den USA kommt möglicherweise Hilfe. Dort haben erste Studien mit Gedächtnispillen begonnen.

      In einem kalifornischen Labor leiden Affen im Dienst der Wissenschaft. Nachts bedröhnt sie laute Musik, gleichzeitig laufen Videos auf einem Fernseher und überall im Käfig stand Junkfood herum. Die Affen sollen eine Gedächtnispille testen, die ihnen auch nach einer solchen Prozedur durch einen Gedächtnistest helfen sollte. Den Wirkstoff dieser Pillen - sogenannte Ampakine - hat Gary Lynch von der Universität von Kalifornien entwickelt: "Ampakine docken an die Ampa-Bindungsstelle der Nervenzellen an. Ein eintreffendes Signal aktiviert normalerweise diese Bindungsstelle, die dafür sorgt, dass das eintreffende Signal weitergeleitet wird. Mit dem Ampakin arbeitet sie jedoch weitaus effizienter und kann mehr Signale weiterleiten." Diese höhere Leistung macht sich auch strukturell bemerkbar. Denn im Zentralen Nervensystem kommt es dann zu Umbauten, so daß die Zelle besser mit den benachbarten Neuronen vernetzt wird. Lernen ist nichts anderes als eine solch intensivere Verknüpfung von Nervenzellen.

      Für andere Hirnforscher ist dieser künstlich angefachte Verknüpfungsprozess eine Horrorvision, denn damit wird in der komplizierten Maschinerie von Denken und Bewußtsein herumgefuscht. Auch Lynch kennt dieses Problem, denn "Ampakine wirken besonders gut in komplexen Netzwerken. Je komplexer, desto besser arbeiten die Ampakine. Und zufällig ist das Netzwerk von Nervenzellen in unserer Großhirnrinde viel komplexer als im restlichen Gehirn". Daher müssen die Nebenwirkungen des Wirkstoffs genauestens erforscht werden. Für junge Erwachsene hält Lynch die Mittel auf keinen Fall für geeignet, eher für ältere Menschen mit Gedächtnisstörungen, möglicherweise auch Alzheimerpatienten. Lynch: "Unsere Substanz verändert die Kommunikation der Nervenzellen in der Großhirnrinde, so etwas gab es bislang noch nicht. Deswegen wurden zunächst alle Versuche am Menschen mit abgeschwächten Ampakinen gemacht." Die Wirkstoffe wurden im menschlichen Körper binnen Minuten abgebaut. Derzeit wird ein Ampakin mit einer Verweildauer von einem Tag getestet. "Wenn wir alle Daten ausgewertet haben, können wir bald mit weiteren klinischen Studien beginnen und dann endlich mehr darüber erfahren, was Ampakine im menschlichen Körper wirklich verursachen."

      Zunächst sollen die Ampakine nur bei sehr bedrohlichen Erkrankungen eingesetzt werden, gegen die es keine anderen Heilmittel gibt. Eine davon ist das so genannte Fragilem-X-Syndrom, eine der häufigsten geistigen Entwicklungsstörungen. Die Betroffenen haben oft einen niedrigen Intelligenzquotienten und leiden unter schweren Lernstörungen. Denn bei ihnen ist die Ampa-Bindungsstelle im Gehirn nur schwach aktiv. Deswegen haben vor kurzem amerikanische Ärzte damit begonnen, Menschen mit Fragilem-X-Syndrom mit Ampakinen zu behandeln. Frühestens in zwei Jahren wollen sie über die Ergebnisse dieser klinischen Studie berichten.

      [Quelle: Kristin Raabe]

      http://www.dradio.de/dlf/sendungen/forschak/333410/
      Avatar
      schrieb am 01.01.05 14:25:45
      Beitrag Nr. 119 ()
      Informationen zum Aricept - Ampakine Vergleich.

      Avatar
      schrieb am 01.01.05 16:43:46
      Beitrag Nr. 120 ()
      Hallo liebe Cortex Freunde. Ich möchte Euch bitten, Eure Artikel im neuen Thread zu posten. Die Ladezeiten werden doch jetzt noch für einige recht lang und zum neuen Jahr bietet sich ein neuer Thread an. Also weitere Beiträge unter folgendem link.
      http://www.wallstreet-online.de/ws/community/board/threadpag…
      Machts mal gut
      Erbse


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