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    EADS - Auch branchenintern bald ein Global Player? - 500 Beiträge pro Seite

    eröffnet am 05.08.00 16:43:17 von
    neuester Beitrag 29.08.00 19:01:25 von
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      schrieb am 05.08.00 16:43:17
      Beitrag Nr. 1 ()
      EADS scheint sich schnell und erfolgreich im weltweiten Verbund der Aerospace Industrien zu integrieren. Nach-
      dem letzte Woche die Zusammenarbeit mit Northrop Grumman (NYSE:NOC) beim Bau von unbemannten Auf-
      klaerungsflugzeugen bekanntgegeben wurde, prueft man jetzt eine Beteiligung am Support Netzwerk fuer den Joint
      Strike Fighter (JSF) in der von Lockheed Martin (NYSE:LMT) vorgeschlagenen Version.

      Hintergrund: der JSF ist das derzeit groesste Projekt auf dem Gebiet des Kampfflugzeugbaues. Allein aus den
      U.S.A. werden 3.000 (in Worten: dreitausend) Bestellungen erwartet; die britische Royal Navy wird wahrscheinlich
      eine noch unbekannte Anzahl der Flugzeugtraegerversion anschaffen.

      Derzeit konkurriert Lockheed noch mit Boeing (NYSE:BA) um die Konsortialfuehrerschaft; die Entscheidung ueber
      den endgueltigen Zuschlag wird aber wohl erst nach der Praesidentenwahl fallen.

      Nachstehend die gestrige Pressemitteilung von Lockheed im Original.

      ;-))

      =================================================================================

      Friday August 4, 2:40 pm Eastern Time

      Press Release

      SOURCE: Lockheed Martin Aeronautics Company

      Lockheed Martin, Airbus Industrie Explore JSF
      Support Network

      FORT WORTH, Texas, Aug. 4 /PRNewswire/ -- Airbus Industrie and Lockheed Martin Aeronautics Company have signed a
      Memorandum of Understanding to cooperate on a number of aeronautical initiatives, including support systems and process
      development for the Joint Strike Fighter (JSF).

      ``We are creating a multirole fighter with unprecedented supportability,`` said Frank J. Cappuccio, vice president and program
      manager for the Lockheed Martin JSF. ``The type of international support network Airbus Industrie uses for its commercial
      aircraft also would benefit our JSF as it is deployed around the world.``

      The agreement marks the first link between Lockheed Martin and the Toulouse, France-based commercial jet consortium. Airbus
      Industrie officials say the new relationship has the potential for bringing a welcome infusion of technology. Cappuccio said the
      agreement signals a change in defense-related business practices.

      ``As we enter the new acquisition-reform era of products and services for the United States and its allies, customized commercial
      practices will need to be adopted. Our partnership with Airbus Industrie provides unique commercial expertise on the Lockheed
      Martin team at a critical time in the JSF`s development,`` Cappuccio said. ``We are very pleased with Airbus Industrie`s
      commitment and believe this will be the beginning of a long and prosperous relationship.``

      Airbus Industrie, a partnership between EADS (European Aeronautics Defense and Space Company) and BAE SYSTEMS,
      produces commercial aircraft for more than 100 airlines. The consortium surpassed Boeing in market share in 1999.

      Lockheed Martin received one of two JSF Concept Demonstration contracts awarded by the Department of Defense in
      November 1996. The Lockheed Martin JSF team includes Northrop Grumman and BAE SYSTEMS. Flight evaluation of the
      demonstrator aircraft is scheduled to take place in 2000, with government selection of a single contractor for the Engineering and
      Manufacturing Development phase set for 2001.

      Lockheed Martin (NYSE: LMT - news) is headquartered in Bethesda, Md., and is a global enterprise principally engaged in the
      research, design, development, manufacture and integration of advanced-technology systems, products and services. The
      corporation`s core businesses are systems integration, space, aeronautics and technology services.

      For information on Lockheed Martin Corporation, visit: http://www.lockheedmartin.com.

      For information on Lockheed Martin Aeronautics Company, visit: http://www.lmaeronautics.com.

      For information on Lockheed Martin Joint Strike Fighter program, visit: http://www.jsfteam.com.

      For information on Airbus Industrie, visit: http://www.airbus.com/.

      SOURCE: Lockheed Martin Aeronautics Company
      Avatar
      schrieb am 09.08.00 14:54:42
      Beitrag Nr. 2 ()
      Da es so aussieht, als ob der Thread doch ein wenig Resonanz findet, haette ich da auch mal `ne Frage:

      EADS ist bisher in den U.S.A. nur OTC handelbar. Hat jemand was gehoert, ob und ggf. wann ein listing an
      der NYSE geplant ist?

      Gatsby

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 11.08.00 11:14:14
      Beitrag Nr. 3 ()
      @gatsby2
      Nichts bekannt.
      Wann denkst du werden wir mal richtige Charts sehen?
      Avatar
      schrieb am 11.08.00 16:47:55
      Beitrag Nr. 4 ()
      RE: myIQ

      Gute Frage, sehr gute Frage! Um ehrlich zu sein: Ich weiss es nicht. Wie Du vielleicht meinen anderen Threads
      betreffend Lockheed Martin oder Raytheon entnommen hast, habe ich in den letzten vier Monaten mir Aerospace
      Aktien gut verdient. Ueber 70% mit LMT, bis jetzt. :-))

      Aber ueber EADS finde ich kaum Informationen. Was haben die ueberhaupt fuer eine Asset-structure????

      Ich habe die Aktie einstweilen deswegen gekauft, weil die gesamte Industrie im Aufwind ist, und ich deswegen
      auch Zuwaechse bei EADS erwarte. Allerdings muessten sie dazu ihre Informationspolitik signifikant verbessern,
      und ich denke sie sollten auch weitere Joint Ventures mit US-Unternehmen eingehen, damit sie in den U.S.A.
      nicht nur als Konkurrenz, sondern auch als Partner wahrgenommen werden. Gerade darum fand ich die Nach-
      richt, mit der ich den Thread eroeffnet habe so wichtig. Denn wenn EADS erstmal "part of the family" geworden
      ist, koennen sich auch in den U.S.A. listen lassen. Und das waere der Zeitpunkt, in dem ich mit dem rechnen
      wuerde, wonach Du fragst.

      Einstweilen koennen wir hier ja mal eine kleine Informationssammlung eroeffnen. Das duerfte uns allen viel
      Arbeit ersparen.

      Gruss

      Gatsby

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 13.08.00 20:48:17
      Beitrag Nr. 5 ()
      Die Neuemission von EADS war ja sehr enttäuschend. Breite Anlegerschichten (auch Oma & Opa) wurden von den Banken & Sparkassen zur Zeichnung animiert, es wimmelte nur so von Empfehlungen. Kaum am Markt plaziert, sieht die Zukunft gar nicht mehr so rosig aus und nur durch Stützungskäufe wird der Kurs so um die 18 gehalten.

      Würde mir lieber die Rüstungsindustrie aus den Vereinigten Staaten ansehen: HONEYWELL und ROCKWELL als Zulieferer bzw. Rüstungselektronik sind ziemlich billig zu haben, auch RAYTHEON haben m.E. noch Potential. LOCKHEED sind reif für Gewinnmitnahmen.

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      Avatar
      schrieb am 14.08.00 00:31:25
      Beitrag Nr. 6 ()
      Hi Micky Mouse,

      schoen Dich auch in diesem Thread wieder zu finden. Allerdings quält mich die Erwähnung von RTN doch ein
      wenig, denn die habe ich auf dem ersten peak gedumpt. Und auch zu Lockheed habe ich genau die entgegen-
      gesetzte Einschätzung. Raytheon kann sich zwar an der NMD ein wenig fettmachen, aber ich sehe nicht, wie
      sie mittelfristig wieder hinreichend profitabel werden sollten. Im Gegensatz zu Lockheed haben die nämlich
      nicht mehr allzuviele Divisionen, die sie verkaufen könnten, um ihre gigantischen Schulden loszuwerden. Und
      so konnte Dan Burnham, der CEO von Raytheon denn auch nur wenig mehr versprechen, als die Verschuldung
      bis zum Jahresende um etwa 900 Mio. $ zu verringern. Dazu wird er allerdings die derzeit profitabeste Sparte,
      nämlich Raytheon Aircraft verkaufen müssen.

      Zwar ist die Schuldensituation bei Lockheed ähnlich dramatisch, aber dort geht man wesentlich energischer
      an das Problem. Der Verkauf von Sanders an BAE wird die Bilanz ordentlich verschönern, und auch die Ver-
      schmelzung mit CQ wird die assets ein wenig aufbessern. Zumal das Knowhow von Sanders ja nun bei Lock-
      heed auch vorhanden ist. Überdies hat Lockheed dieses Jahr wirklich einen Wahnsinnsauftragseingang gehabt.
      Für die F-22 hat es gerade 4,3 Mrd. $ R&D Gelder gegeben. Dazu kommen noch die beiden potentiellen Booster,
      JSF und G.W.Bush. Und nicht zu vergessen: Die Zukunftssparte Kommunikation!

      EADS - naja, mal sehen. Kriegt Lockheed den JSF, kriegt Airbus Industrie die Ersatzteillogistik. In der Presse-
      mitteilung fiel mir auf, dass von Seiten Airbus` von einem willkommenen Wissenstransfer die Rede war.

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 21.08.00 20:47:02
      Beitrag Nr. 7 ()
      Z.Zt. werden kaum mehr als 17 € für EADS bezahlt, es scheint so, als ob viele Erstzeichner ihre Aktien enttäuscht verkaufen. Mit der schnellen Mark ist es erst mal nichts, das dürfte sich in nächster Zeit auch kaum ändern.

      Allerdings ist der Kurs für Langfristinvestoren attraktiv, denn bei guter Auftragslage könnte in 1 Jahr schon deutlich mehr bezahlt werden.

      Ich rechne in den nächsten Monaten mit Kursen von 16-20€, ein Kauf drängt sich daher nicht auf.
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 15:17:05
      Beitrag Nr. 8 ()
      Pech gehabt: Wollte gestern zu 16€ rein, bin aber nicht mehr bedient worden. Aufgrund einer Empfehlung eines Investmenthauses heute +10% im Kurs. Bin nach wie vor nicht sonderlich begeistert von EADS, aber die gestrigen Kurse waren sehr niedrig. Naja, vielleicht komme ich noch mal zu 16 ran...
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 15:21:39
      Beitrag Nr. 9 ()
      Mach Dir keine Gedanken, Du kriegst sie schon. Und vielleicht sogar noch ein wenig unter EU 16,--....

      Schau mal in die heutige Ausgabe der FT-Deutschland. Auf S. 7 findest Du einen netten Aufsatz ueber
      EADS, der alle hier schon eroerterten Probleme anspricht. Bloss: Loesungen zeigen die da auch keine.

      Schoenes Wochenende

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 15:35:30
      Beitrag Nr. 10 ()
      Hy Gatsby,

      danke für die schnelle Antwort, werde noch mal zum Kiosk gehen und mir das Blatt holen. Hat mich aber schon geärgert, gestern knapp gescheitert und heute +10%. Meine Order läuft noch bis Ultimo zu 16€. Mal sehen, was New York heute macht, finde, es ist Zeit für eine Korrektur, mal wieder ein sattes Minus wäre angebracht (natürlich nicht für Deine LMT)!
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 15:40:35
      Beitrag Nr. 11 ()
      Ooops - das faellt mir ja jetzt erst auf. Gerade mal vier Minuten auseinander! Wir sollten es mal mit
      Telepathie probieren...

      ;-))

      Uebrigens: wenn Du ein wenig Zocken magst, solltest Du mal einen Blick auf Caliper Technologies
      (NasdaqNM:CALP) werfen. Gestern +12,5% ...

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 15:48:07
      Beitrag Nr. 12 ()
      Ok, und was hältst Du von Rolls Royce? Sind z.Zt. schön billig zu haben wg. enttäuschender Zahlen, aber warte nur ab, die steigen bestimmt wieder an!

      Hab` ne Kauforder am Markt, 750 St. zu 2,80 € in Berlin bis Ultimo, hoffentlich klappt`s.
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 16:00:36
      Beitrag Nr. 13 ()
      Rolls Royce turnt mich im Moment nicht so an. Der Artikel in der heutigen FTD (S. 3) klang naemlich gar
      nicht so gut...

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 16:21:14
      Beitrag Nr. 14 ()
      Auch wenn Caliper Tec. nicht in diesen Thread reinpasst:

      Sehr interessanter Wert, in D kaum gehandelt und sehr volatil.
      Warum sind die denn so abgestürzt im März/April, hier im Board finde ich auch nichts darüber? Z.Zt. schon wieder +5% in New York.

      Übrigens: Rolls Royce (WKN 873037) sind ja gerade wegen dieser schlechten Meldungen (Gewinnwarnung, schwächere Zuwächse) so günstig, haben aber gute Aussichten und satte Aufträge. Den aktuellen Kursrückgang halte ich für übertrieben.
      Avatar
      schrieb am 25.08.00 16:45:48
      Beitrag Nr. 15 ()
      Stimmt, Du hast recht. Caliper passt nicht so ganz in diesen Thread rein. Darum sollten wir diejenigen, die
      sich ausschliesslich fuer EADS interessieren auch nicht mit so abwegigen Diskussionen belaestigen.

      Ich mache mal an anderer Stelle (ich weiss, da passt es auch nicht) weiter.

      ;-))
      Avatar
      schrieb am 29.08.00 19:01:25
      Beitrag Nr. 16 ()
      Reuters hatte heute ein feature ueber Arianespace. Nicht unbedingt news, aber zumindest ein netter Hintergrundbericht:

      Tuesday August 29, 10:18 am Eastern Time

      FEATURE-Arianespace muscles up rockets to blast costs

      By Robert Elliott

      KOUROU, French Guiana (Reuters) - Eighteen floors high and packing the power of 25 Boeing 737 jet engines, an Ariane rocket
      44 LP poured orange flame into the night and shook the ground as it rose over the tropics and set out across the Atlantic.

      Carrying telecommunications satellites from Egypt and Brazil, Flight 131 on Aug. 17 marked the 55th consecutive successful
      launch of the Western Europe-based Arianespace consortium and continued an enviable industry record.

      The mission went off on the button at 8:16 p.m. but it was days later than planned, a costly dilemma that has become commonplace for launchers dealing with satellite
      builders.

      ``For the past three years we have not been in a position to launch from April to August. What you want is a launch every month,`` said Patrick Rudloff, director of
      business development for Arianespace. ``It has forced Arianespace to offer customers flexibility. We had to launch eight times in four months in 1998, 1999 and now
      2000.``

      Satellite companies vying in a tightly competitive market promise their clients the moon and deliver the goods an average of 30 percent behind schedule, he said.
      ``We call it the `wave effect.` The satellite industry is so heavily competitive that the end customer asks for shorter delays. There is no margin.``

      The topsy-turvy agenda hikes the price tag for Arianespace, which currently launches 60 percent of the world`s commercial satellites from its Kourou space complex
      in French Guiana.

      RUMBLE IN THE JUNGLE

      To cope, the consortium aims to cut launch expenditures by 40 percent via mightier rockets to keep pace with the Americans, who blast off many of their payloads
      from Cape Canaveral in Florida and Vandenberg Air Force Base in California.

      Europe`s spaceport takes up 328 square miles (850 sq km) in French Guiana, an isolated French department one-sixth the size of France itself tucked in the
      northeast corner of South America and inhabited by less than 200,000 people.

      Founded in April 1964, the steamy rocket site midway along the coastline offers the advantages of a lighter payload because of the equator`s proximity as well as
      flight paths over the Atlantic regardless of whether the rockets go north or east.

      It provides half of the country`s gross domestic product and has stuck Kourou with the nickname ``the white city`` due to its overwhelming population of metropolitan
      French families.

      The Ariane programme emerged in the mid-1970s after the abysmal failure of the Europa launcher project threw the European Space Agency into crisis.
      Arianespace gelled in 1980, becoming the world`s first private space transportation company representing 12 European countries who are members of ESA.

      Before the most recent launch, the consortium had booked a total of 211 satellite orders with a backlog of 40 awaiting liftoff. Global competition comes from the
      Russians, Japanese, Chinese and most of all the Americans.

      MORE BANG FOR THE BUCK

      By modifying the upper stage of its rockets to give them more boost, Arianespace hopes to alter the shell game it has to play with the satellite industry as it launches
      two ``birds`` on board every mission.

      ``We are increasing the capacity of the launchers to reduce the price per kilo of the satellites,`` said Aldo Scotti, director of Arianespace`s sales and marketing
      division.

      The slender Ariane 4 rocket is to be phased out by mid-2003, replaced by the Ariane 5 with the torpedo shape of a thick cigar with two thin panatellas stuck on the
      sides. The new craft is expected to blast off eight times in 2004, according to Scotti.

      Ariane 5 rockets can tote 6.9 tonnes worth of satellites into space, but by the end of 2001 the 7.5 tonne ``ESV`` will be shot off. In the first quarter of 2002 a
      10-tonne ``ECA`` is planned for launch, and by the tail end of 2005 an Ariane 5 ``ECB`` with 12 tonnes of capacity is slated for blastoff.

      Past practice has meant satellites have had to be matched unevenly according to a 6.9-tonne payload, meaning any holdup with one stops progress on down the line.
      ``With a 10-tonne rocket we`ll always be launching two similar satellites of about 5 tonnes apiece,`` said Rudloff.

      September marks the start of do-or-die launching as television stations begin planning and marketing their crucial Christmas season programme packages. Satellite
      manufacturers sweat under the gun to get their creations ready for orbit.

      ``Hughes (Space and Communications) had battery problems a couple of years ago and the whole production line stopped for commercial satellites,`` said a senior
      space craft engineer from the company, a subsidiary of Hughes Electronic Corp.

      Other system bugs have included thruster and solar panel kinks. Once a glitch is discovered the whole product line has to be examined, a pricey affair not only for the
      satellite builders but for Arianespace, which pays fixed costs and storage.

      ``It costs a lot to store a rocket. It`s a big piece of cake,`` said Rudloff, adding that Arianespace currently has five rockets stashed in French Guiana.

      As to whether the delays will cease in the future, Rudloff said ``we are not very optimistic. All final (satellite) tests are done at the end of the process, or about one
      month before delivery to the launch pad.``

      Despite omnipresent scheduling headaches, business promises to remain brisk for Arianespace, with at least five launches stemming from Brazil and Argentina alone
      in the short term.

      ``In the next five years we expect to launch four or five satellites,`` said Amancio Pulcherio, general manager Brazilian telecommunications company Embratel`s
      satellite business unit. The launches will be bid on the market, but so far Embratel has sent all its satellites up on Ariane craft, Pulcherio noted.

      Working in Arianespace`s favour is a tendency toward larger satellites on the order of five tonnes apiece, according to the Hughes engineer.

      ``With eight Ariane 5s per year we can launch 16 satellites, keeping our share of the world market. We are sized to do that,`` said Rudloff.


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