UMTS: Suche nach der Killerapplikation - 500 Beiträge pro Seite
eröffnet am 24.07.01 10:16:02 von
neuester Beitrag 09.08.01 17:16:09 von
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Hallo,
für mich sind Location-based Services (LBS) die Killerapplikation für UMTS und für GPRS, auch wenn es da z.Zt. noch ein wenig hakelt. Beispiel: Unfallopferbergung. Ganz vorne dabei die IVU Traffic, die genau dies bietet. Hat jemand schon praktische Erfahrung mit LBS-WAP gemacht (D2, E-Plus und Viag Interkom)? Wie schnell läuft das? Meines Wissens geht es bei D2 noch nicht mit GPRS, was mit Sicherheit schneller wäre als mit GSM.
CiaoBoxofficeGuru
UMTS: Suche nach der "Killerapplikation"
Tecchannel 08.03.2001 12:30:35
"Keiner weiß, wie man mit UMTS Geld verdienen
kann." Dies ist der Tenor des IBM MediaTalk zum
Thema Mobiles Internet, der am 7.3. in München
stattfand. Die Podiumsdiskussion drehte sich
hauptsächlich um die Suche nach einer
"Killerapplikation", mit der sich die UMTS-Kosten
refinanzieren lassen.
Frank Sarfeld, Chief Communications Officer der
Bertelsmann eCommerce Group, sieht Audio on
demand, also den Download von Musiktiteln aus
dem Web, als die UMTS-Anwendung und
Geldquelle schlechthin. Auch kurze
TV-Applikationen wie die schönsten Tore des
Bundesliga-Spieltags seien als Killerapplikation
denkbar. Bertelsmann könne hier als
Content-Lieferant auftreten, sagte er. Seiner
Meinung nach werde Telefonieren via UMTS
kostenlos sein.
In diesem Punkt widersprachen ihm die anderen
Diskussionsteilnehmer energisch. "Gar nichts wird
umsonst sein", sagte UUNet-Sprecher Stephan
Deutsch. Es gehe jetzt darum, clevere
Geschäftsmodelle aufzubauen, um die hohen
Lizenzkosten und Investitionen in die Infrastruktur
zu amortisieren. Josef Weizenbaum, international
anerkannter Computerwissenschaftler, sieht dies
genauso. Er bezeichnete zwar Sarfelds
Vorstellung vom Handy als Walkman als "große
Idee", bemängelte aber im gleichen Atemzug,
dass die Elektronik zu sehr auf Unterhaltung
ausgelegt sei.
Alfred Pfaff, Leiter Sector Communications von
IBM, brachte die Diskussion auf den Punkt. In
der Mobilfunk-Branche herrsche große
Unsicherheit. "Keiner weiß, wie man die
UMTS-Kosten refinanzieren soll", sagte er. Jetzt
sei Kreativität gefragt. Seiner Meinung nach gibt es
keine einzelne Killerapplikation wie SMS bei
GSM-Handys, sondern ein großes Portfolio von
Anwendungen. Er verwies insbesondere auf
Location based Services, das heißt örtliche
Info-Dienste wie Fahrpläne, Wetterprognosen oder
aktuelle Informationen zur Verkehrslage.
Für Motorola-Manager Ward Vermoere ist
angesichts unserer Spaß-Gesellschaft klar: "Geld
wird mit Spaß verdient." Als Beispiel nannte er
Angebote wie verschiedene Klingeltöne für
Handys, deren Download derzeit etwa 7,50 Mark
kostet. Doch das Ei des Kolumbus konnte auch er
nicht entdecken.
In einem jedenfalls waren sich alle
Diskussionsteilnehmer einig: UMTS wird nur Erfolg
haben, wenn die Unternehmen den Massenmarkt
erreichen. Daher gehe es vor allem darum, dem
Verbraucher den Mehrwert des neuen
Mobilfunkstandards aufzuzeigen. Entscheidend
seien der Nutzen der Anwendungen sowie das
Preis/Leistungsverhältnis.
Tecchannel vom 31.08.2000
UMTS-Dienste - Teil I
Glaubt man den Versprechungen der
Marketing-Abteilungen der Netzbetreiber, kann man
mit UMTS nicht nur schneller im Internet surfen,
sondern auch Multimedia-Anwendungen aller Art
realisieren. Dazu gehören unter anderem
Videokonferenzen oder vom Urlaub nach Hause
gesandte Video-Postkarten. Welche Hindernisse
allerdings in der Praxis auftreten können, lesen Sie
in den späteren Kapiteln UMTS - kritisch
gesehen und Fernsehen via UMTS?.
In der schönen neuen Marketing-Welt ist über
UMTS die komplette Kette des M-Commerce
möglich: Auswahl - Bestellung - Bezahlung. In
einem Werbefilm zeigt Mannesmann Mobilfunk
seine Vision vom mobilen Online-Einkauf. Dort sitzt
eine junge Frau in einem Zug und klickt sich auf
ihrem UMTS-Endgerät durch einen Katalog.
Nachdem Sie die gewünschten Schuhe in der
passenden Größe gefunden hat, bestellt und
bezahlt sie die Ware ebenfalls über ihr mobiles
Gerät.
Experten sehen die Faszination von UMTS auch in
so genannten Location-based-Services. Diese
bieten dem Kunden standortspezifische
Informations-, Transaktions- und
Navigationsservices an. Örtliche Info-Dienste wären
zum Beispiel Fahrpläne, Wetterprognosen oder
aktuelle Informationen zur Verkehrslage. Unter den
Bereich Transaktion würden Tischbestellungen in
Restaurants oder Hotelbuchungen fallen. Auch
mobile Navigationsdienste, die detaillierte
Ausschnitte von Stadtplänen oder Routenführungen
auf dem Endgerät darstellen, sind denkbar.
Schon heute ist es technisch möglich, den Standort
eines Mobiltelefons im Netz relativ genau zu
ermitteln. Zu diesem Zweck wertet das Netz die
Signalstärke aus, die an verschiedenen
Basisstationen ankommt und interpoliert daraus die
aktuelle Geräteposition. In Kombination mit den
hohen Übertragungsraten in den künftigen
UMTS-Netzen drängen sich mobile
Navigationshilfen geradezu auf.
für mich sind Location-based Services (LBS) die Killerapplikation für UMTS und für GPRS, auch wenn es da z.Zt. noch ein wenig hakelt. Beispiel: Unfallopferbergung. Ganz vorne dabei die IVU Traffic, die genau dies bietet. Hat jemand schon praktische Erfahrung mit LBS-WAP gemacht (D2, E-Plus und Viag Interkom)? Wie schnell läuft das? Meines Wissens geht es bei D2 noch nicht mit GPRS, was mit Sicherheit schneller wäre als mit GSM.
CiaoBoxofficeGuru
UMTS: Suche nach der "Killerapplikation"
Tecchannel 08.03.2001 12:30:35
"Keiner weiß, wie man mit UMTS Geld verdienen
kann." Dies ist der Tenor des IBM MediaTalk zum
Thema Mobiles Internet, der am 7.3. in München
stattfand. Die Podiumsdiskussion drehte sich
hauptsächlich um die Suche nach einer
"Killerapplikation", mit der sich die UMTS-Kosten
refinanzieren lassen.
Frank Sarfeld, Chief Communications Officer der
Bertelsmann eCommerce Group, sieht Audio on
demand, also den Download von Musiktiteln aus
dem Web, als die UMTS-Anwendung und
Geldquelle schlechthin. Auch kurze
TV-Applikationen wie die schönsten Tore des
Bundesliga-Spieltags seien als Killerapplikation
denkbar. Bertelsmann könne hier als
Content-Lieferant auftreten, sagte er. Seiner
Meinung nach werde Telefonieren via UMTS
kostenlos sein.
In diesem Punkt widersprachen ihm die anderen
Diskussionsteilnehmer energisch. "Gar nichts wird
umsonst sein", sagte UUNet-Sprecher Stephan
Deutsch. Es gehe jetzt darum, clevere
Geschäftsmodelle aufzubauen, um die hohen
Lizenzkosten und Investitionen in die Infrastruktur
zu amortisieren. Josef Weizenbaum, international
anerkannter Computerwissenschaftler, sieht dies
genauso. Er bezeichnete zwar Sarfelds
Vorstellung vom Handy als Walkman als "große
Idee", bemängelte aber im gleichen Atemzug,
dass die Elektronik zu sehr auf Unterhaltung
ausgelegt sei.
Alfred Pfaff, Leiter Sector Communications von
IBM, brachte die Diskussion auf den Punkt. In
der Mobilfunk-Branche herrsche große
Unsicherheit. "Keiner weiß, wie man die
UMTS-Kosten refinanzieren soll", sagte er. Jetzt
sei Kreativität gefragt. Seiner Meinung nach gibt es
keine einzelne Killerapplikation wie SMS bei
GSM-Handys, sondern ein großes Portfolio von
Anwendungen. Er verwies insbesondere auf
Location based Services, das heißt örtliche
Info-Dienste wie Fahrpläne, Wetterprognosen oder
aktuelle Informationen zur Verkehrslage.
Für Motorola-Manager Ward Vermoere ist
angesichts unserer Spaß-Gesellschaft klar: "Geld
wird mit Spaß verdient." Als Beispiel nannte er
Angebote wie verschiedene Klingeltöne für
Handys, deren Download derzeit etwa 7,50 Mark
kostet. Doch das Ei des Kolumbus konnte auch er
nicht entdecken.
In einem jedenfalls waren sich alle
Diskussionsteilnehmer einig: UMTS wird nur Erfolg
haben, wenn die Unternehmen den Massenmarkt
erreichen. Daher gehe es vor allem darum, dem
Verbraucher den Mehrwert des neuen
Mobilfunkstandards aufzuzeigen. Entscheidend
seien der Nutzen der Anwendungen sowie das
Preis/Leistungsverhältnis.
Tecchannel vom 31.08.2000
UMTS-Dienste - Teil I
Glaubt man den Versprechungen der
Marketing-Abteilungen der Netzbetreiber, kann man
mit UMTS nicht nur schneller im Internet surfen,
sondern auch Multimedia-Anwendungen aller Art
realisieren. Dazu gehören unter anderem
Videokonferenzen oder vom Urlaub nach Hause
gesandte Video-Postkarten. Welche Hindernisse
allerdings in der Praxis auftreten können, lesen Sie
in den späteren Kapiteln UMTS - kritisch
gesehen und Fernsehen via UMTS?.
In der schönen neuen Marketing-Welt ist über
UMTS die komplette Kette des M-Commerce
möglich: Auswahl - Bestellung - Bezahlung. In
einem Werbefilm zeigt Mannesmann Mobilfunk
seine Vision vom mobilen Online-Einkauf. Dort sitzt
eine junge Frau in einem Zug und klickt sich auf
ihrem UMTS-Endgerät durch einen Katalog.
Nachdem Sie die gewünschten Schuhe in der
passenden Größe gefunden hat, bestellt und
bezahlt sie die Ware ebenfalls über ihr mobiles
Gerät.
Experten sehen die Faszination von UMTS auch in
so genannten Location-based-Services. Diese
bieten dem Kunden standortspezifische
Informations-, Transaktions- und
Navigationsservices an. Örtliche Info-Dienste wären
zum Beispiel Fahrpläne, Wetterprognosen oder
aktuelle Informationen zur Verkehrslage. Unter den
Bereich Transaktion würden Tischbestellungen in
Restaurants oder Hotelbuchungen fallen. Auch
mobile Navigationsdienste, die detaillierte
Ausschnitte von Stadtplänen oder Routenführungen
auf dem Endgerät darstellen, sind denkbar.
Schon heute ist es technisch möglich, den Standort
eines Mobiltelefons im Netz relativ genau zu
ermitteln. Zu diesem Zweck wertet das Netz die
Signalstärke aus, die an verschiedenen
Basisstationen ankommt und interpoliert daraus die
aktuelle Geräteposition. In Kombination mit den
hohen Übertragungsraten in den künftigen
UMTS-Netzen drängen sich mobile
Navigationshilfen geradezu auf.
Hallo,
nicht nur die Netzbetreiber sondern auch die Handyhersteller warten darauf, daß sich neue Dienste durchsetzen. Neben den nützlichen Möglichleiten von LBS, könnte sich die Möglichkeit, sich den Aufenthaltsort eines vorher definierten Personenkreis (z.B. Freunde) anzeigen zu lassen, zu einem Renner speziell bei Jugendlichen erweisen. Was speziell Jugendliche für ein Marktpotenzial haben, sieht man zur Zeit bei SMS, die reichlich versendet werden, obwohl sie nicht gerade günstig sind. Daher werden wohl auch nicht die Nachfolger EMS und MMS günstiger werden, zumal man zuerst noch die horrenden Investitionen reinholen muß. Das Problem scheint im Moment noch das mangelde Angebot an Endgeräten zu sein, die GPRS anbieten. Ericson bietet 2 Modelle an, Siemens zieht im Sommer nach und Motorola kommt gar erst im nächsten Frühjahr. Wie LBS aussieht, kann man hier sehen: http://www.daland.com/html/lbs.htm
Ciao BoxofficeGuru
www.ecin.de| Aktuell | News | 2000
Mobile Commerce: Location als
Killerinformation
14.09.2000 | Artikel drucken
Nicht nur die Zahl der Mobilen Telefonierer wächst und wächst, auch die
Prognosen zum M-Commerce bescheren insbesondere den Europäern einen
neuen Euphorie-Schub.
In diesem Zusammenhang kommt der "Wireless Location Technology" immer
größere Bedeutung zu. Global Positioning System (GPS) oder Time-Difference
to Arrival (TDDA) ermöglichen es, die "Location" eines mobilen Endgerätes bis
auf wenige Meter genau zu bestimmen. Ein schnellwachsender Markt, der
nach einer Untersuchung der Strategis Group im Jahr 2004 mehr als 3,9
Mrd. US$ umsetzen wird.
Wie die Technik im Umgang mit den Kunden eingesetzt werden kann, zeigt z.B.
Barnesandnoble.com. Sie nutzen das "auto-find"-Feature des Palm Pilot VII, um
dem Nutzer die drei nächstgelegenen Filialen zu zeigen. Öffnungszeiten,
Telefonnummern und Adresse werden ebenso übermittelt wie Informationen
über Lesungen und Autogrammstunden.
Einen Haken hat die ganze Sache allerdings noch: Eine Befragung der Allied
Business Intelligence zeigt, dass sich bislang nur wenige Menschen etwas
unter mobilen Services der dritten Generation vorstellen können. Knapp 43
Prozent der Befragten wissen deshalb auch gar nicht, welche Dienste sie sich
wünschen sollen.
nicht nur die Netzbetreiber sondern auch die Handyhersteller warten darauf, daß sich neue Dienste durchsetzen. Neben den nützlichen Möglichleiten von LBS, könnte sich die Möglichkeit, sich den Aufenthaltsort eines vorher definierten Personenkreis (z.B. Freunde) anzeigen zu lassen, zu einem Renner speziell bei Jugendlichen erweisen. Was speziell Jugendliche für ein Marktpotenzial haben, sieht man zur Zeit bei SMS, die reichlich versendet werden, obwohl sie nicht gerade günstig sind. Daher werden wohl auch nicht die Nachfolger EMS und MMS günstiger werden, zumal man zuerst noch die horrenden Investitionen reinholen muß. Das Problem scheint im Moment noch das mangelde Angebot an Endgeräten zu sein, die GPRS anbieten. Ericson bietet 2 Modelle an, Siemens zieht im Sommer nach und Motorola kommt gar erst im nächsten Frühjahr. Wie LBS aussieht, kann man hier sehen: http://www.daland.com/html/lbs.htm
Ciao BoxofficeGuru
www.ecin.de| Aktuell | News | 2000
Mobile Commerce: Location als
Killerinformation
14.09.2000 | Artikel drucken
Nicht nur die Zahl der Mobilen Telefonierer wächst und wächst, auch die
Prognosen zum M-Commerce bescheren insbesondere den Europäern einen
neuen Euphorie-Schub.
In diesem Zusammenhang kommt der "Wireless Location Technology" immer
größere Bedeutung zu. Global Positioning System (GPS) oder Time-Difference
to Arrival (TDDA) ermöglichen es, die "Location" eines mobilen Endgerätes bis
auf wenige Meter genau zu bestimmen. Ein schnellwachsender Markt, der
nach einer Untersuchung der Strategis Group im Jahr 2004 mehr als 3,9
Mrd. US$ umsetzen wird.
Wie die Technik im Umgang mit den Kunden eingesetzt werden kann, zeigt z.B.
Barnesandnoble.com. Sie nutzen das "auto-find"-Feature des Palm Pilot VII, um
dem Nutzer die drei nächstgelegenen Filialen zu zeigen. Öffnungszeiten,
Telefonnummern und Adresse werden ebenso übermittelt wie Informationen
über Lesungen und Autogrammstunden.
Einen Haken hat die ganze Sache allerdings noch: Eine Befragung der Allied
Business Intelligence zeigt, dass sich bislang nur wenige Menschen etwas
unter mobilen Services der dritten Generation vorstellen können. Knapp 43
Prozent der Befragten wissen deshalb auch gar nicht, welche Dienste sie sich
wünschen sollen.
www.teltarif.de
CMG: Das erste MMS-System kommt
Multimedia-SMS als "killer application" für GPRS?
17.07.2001
13:04
Die internationale Systemintegrationsgesellschaft CMG hat ihr erstes
System für den neuen Handy-Standard Multimedia Messaging Service
(MMS) vorgestellt. MMS funktioniert ähnlich wie SMS (Short Message
Service), erlaubt jedoch über Text hinaus die mobile Versendung von
Bildern, animierten Grafiken, Sound und Videoclips. Die Berater erwarten
für MMS ab 2002 eine ähnlich starke Verbreitung wie für SMS, das vor
allem bei Jugendlichen äußerst populär ist.
Mit dem neuen Multimedia Messaging Service Centre (MMSC)
können die Mobifunkgesellschaften ihre Netze rechtzeitig auf den
multimedialen Ansturm vorbereiten. Insbesondere in der Kombination mit
anderen neuen Diensten wie Location-based Services (LBS) und Unified
Messaging ergeben sich neue Anwendungsgebiete für die
Mobilkommunikation, sind sich die CMG-Experten sicher. Das wird auch
Veränderungen bei den mobilen Endgeräten mit sich bringen, prognostiziert
CMG. So erwarten die Consultants die weite Verbreitung von Handys mit
integrierter Digitalkamera, um die Bilder für die Multimedia-Nachrichten
vor Ort aufnehmen zu können. Darüber hinaus werden die Geräte
zunehmend um Diktaphone-Funktionen und MP3-Player erweitert werden.
Das neue MMSC-System unterstützt sowohl den MMS-Austausch
zwischen den Mobilgeräten untereinander als auch mit dem stationären
Internet. Durch das Store-and-Forward-Verfahren werden Nachrichten
zwischengespeichert, wenn ein Endgerät gerade nicht eingeschaltet ist, um
später zugestellt zu werden. Der herkömmliche SMS-Verkehr wird auch
weiterhin unterstützt, um den Übergang von SMS auf MMS für die
Netzbetreiber so einfach wie möglich zu halten. Zusammen mit dem
MMS-System wird CMG eine ganze Palette von
Multimedia-Anwendungen auf den Markt bringen. Dadurch sollen die
Verbraucher in die Lage versetzt werden, so rasch wie möglich einen
konkreten Nutzen aus den neuen Multimedia-Features zu ziehen. Auf der
Entwicklungs-Agenda stehen Online-Gaming, die Übertragung von
Sportereignissen, News und animierte E-Mails.
Das neue Multimedia-Messaging-System soll zunächst in
Feldversuchen in Europa, den USA und im asiatisch-pazifischen Raum
gestestet werden. Die generelle Markteinführung ist für Ende 2001
vorgesehen. Für diesen Zeitpunkt werden auch die allerersten
MMS-fähigen Handys erwartet.
CMG erwatet, dass sich MMS zur "killer application" für GPRS, der
neuen Norm zum schnellen drahtlosen Internet-Surfen, entwickeln wird.
Die "always on"-Funktionalität und die hohe Übertragungsrate machen
GPRS zur idealen Basis für MMS. Nach Einschätzung der CMG-Experten
wird GPRS rund sechs bis zwölf Monate Vorlauf bei der Marktverbreitung
benötigen, bevor MMS im großen Stil populär wird.
Marie-Anne Winter
CMG: Das erste MMS-System kommt
Multimedia-SMS als "killer application" für GPRS?
17.07.2001
13:04
Die internationale Systemintegrationsgesellschaft CMG hat ihr erstes
System für den neuen Handy-Standard Multimedia Messaging Service
(MMS) vorgestellt. MMS funktioniert ähnlich wie SMS (Short Message
Service), erlaubt jedoch über Text hinaus die mobile Versendung von
Bildern, animierten Grafiken, Sound und Videoclips. Die Berater erwarten
für MMS ab 2002 eine ähnlich starke Verbreitung wie für SMS, das vor
allem bei Jugendlichen äußerst populär ist.
Mit dem neuen Multimedia Messaging Service Centre (MMSC)
können die Mobifunkgesellschaften ihre Netze rechtzeitig auf den
multimedialen Ansturm vorbereiten. Insbesondere in der Kombination mit
anderen neuen Diensten wie Location-based Services (LBS) und Unified
Messaging ergeben sich neue Anwendungsgebiete für die
Mobilkommunikation, sind sich die CMG-Experten sicher. Das wird auch
Veränderungen bei den mobilen Endgeräten mit sich bringen, prognostiziert
CMG. So erwarten die Consultants die weite Verbreitung von Handys mit
integrierter Digitalkamera, um die Bilder für die Multimedia-Nachrichten
vor Ort aufnehmen zu können. Darüber hinaus werden die Geräte
zunehmend um Diktaphone-Funktionen und MP3-Player erweitert werden.
Das neue MMSC-System unterstützt sowohl den MMS-Austausch
zwischen den Mobilgeräten untereinander als auch mit dem stationären
Internet. Durch das Store-and-Forward-Verfahren werden Nachrichten
zwischengespeichert, wenn ein Endgerät gerade nicht eingeschaltet ist, um
später zugestellt zu werden. Der herkömmliche SMS-Verkehr wird auch
weiterhin unterstützt, um den Übergang von SMS auf MMS für die
Netzbetreiber so einfach wie möglich zu halten. Zusammen mit dem
MMS-System wird CMG eine ganze Palette von
Multimedia-Anwendungen auf den Markt bringen. Dadurch sollen die
Verbraucher in die Lage versetzt werden, so rasch wie möglich einen
konkreten Nutzen aus den neuen Multimedia-Features zu ziehen. Auf der
Entwicklungs-Agenda stehen Online-Gaming, die Übertragung von
Sportereignissen, News und animierte E-Mails.
Das neue Multimedia-Messaging-System soll zunächst in
Feldversuchen in Europa, den USA und im asiatisch-pazifischen Raum
gestestet werden. Die generelle Markteinführung ist für Ende 2001
vorgesehen. Für diesen Zeitpunkt werden auch die allerersten
MMS-fähigen Handys erwartet.
CMG erwatet, dass sich MMS zur "killer application" für GPRS, der
neuen Norm zum schnellen drahtlosen Internet-Surfen, entwickeln wird.
Die "always on"-Funktionalität und die hohe Übertragungsrate machen
GPRS zur idealen Basis für MMS. Nach Einschätzung der CMG-Experten
wird GPRS rund sechs bis zwölf Monate Vorlauf bei der Marktverbreitung
benötigen, bevor MMS im großen Stil populär wird.
Marie-Anne Winter
Hallo,
ein interessanter und ernüchternder Bericht:
http://www.teletalk.de/0809/datenhighway.php3
Er macht meiner Meinung nach deutlich, daß UMTS in den nächsten Jahren noch nicht die Mulimedia-Dienste bieten kann, die der ein oder andere gerne hätte und daß Location-Based Services eine zentrale Rolle spielen werden.
Ciao BoxofficeGuru
ein interessanter und ernüchternder Bericht:
http://www.teletalk.de/0809/datenhighway.php3
Er macht meiner Meinung nach deutlich, daß UMTS in den nächsten Jahren noch nicht die Mulimedia-Dienste bieten kann, die der ein oder andere gerne hätte und daß Location-Based Services eine zentrale Rolle spielen werden.
Ciao BoxofficeGuru
Hallo,
da haben wir den Schlamassel. Da müssen die Netz-Betreiber jetzt aber schnell kreativ werden, damit die 100 Mrd. DM für die UMTS-Lizenzen nicht in den Sand gesetzt werden. Da stehen jetzt aber einige ganz schön unter Zugzwang.
Ciao BoxofficeGuru
Nur ein Drittel der Deutschen wollen UMTS
Laut einer Forsa-Untersuchung ist nur ein Drittel der Deutschen daran interessiert, die
neuen UMTS-Dienste zu nutzen und per Handy im Internet zu surfen. Nur sechs
Prozent planen laut Umfrage derzeit eine häufige Nutzung. Noch deutlicher wird die
Ablehnung bei einem Blick auf die Zahlungsbereitschaft. Ganze 41 Prozent derjenigen,
die sich vorstellen können, mobil per Handy zu surfen, sind keinesfalls bereit, für diese
Dienste eine höhere Handyrechnung in Kauf zu nehmen.
Quelle: www.textintern.de vom 8.8.01
da haben wir den Schlamassel. Da müssen die Netz-Betreiber jetzt aber schnell kreativ werden, damit die 100 Mrd. DM für die UMTS-Lizenzen nicht in den Sand gesetzt werden. Da stehen jetzt aber einige ganz schön unter Zugzwang.
Ciao BoxofficeGuru
Nur ein Drittel der Deutschen wollen UMTS
Laut einer Forsa-Untersuchung ist nur ein Drittel der Deutschen daran interessiert, die
neuen UMTS-Dienste zu nutzen und per Handy im Internet zu surfen. Nur sechs
Prozent planen laut Umfrage derzeit eine häufige Nutzung. Noch deutlicher wird die
Ablehnung bei einem Blick auf die Zahlungsbereitschaft. Ganze 41 Prozent derjenigen,
die sich vorstellen können, mobil per Handy zu surfen, sind keinesfalls bereit, für diese
Dienste eine höhere Handyrechnung in Kauf zu nehmen.
Quelle: www.textintern.de vom 8.8.01
Alles, was derzeit an UMTS-Applikationen entwickelt wird, basiert auf Hardware. Mit SDR können neue Applikationen über Software runtergeladen werden, aus dem Handy wird ein Radio, MP3-Player, Aufnahmegerät, Fotoapparat, Walkie-Talkie, was man gerade braucht, lädt man einfach runter. DAS ist DIE Killerapplikation, auch wenn keiner das nötige technische Verständnis zu haben scheint, um die Tragweite zu verstehen:
Applications Enabled by Software Radio Technology
Bryan Tropper , Tropper Technologies Inc.
Abstract
This paper examines the use of Software Radios in the applications domain as a pervasive enabling technology that can be implemented across the telecommunication landscape. Software Radios provide robust features to the consumer in an efficient manner for the provider. The "consumer" could either be a user that is in the home, local area or in transit (on travel - nationally, internationally) or a car manufacturer who has recently developed a dash mounted navigation unit. The "provider" in this world of de-regulation could be a 3G network operator or just as likely a (wireless) ISP delivering service to a large office building via MMDS. While Software Radio is germane to commercial, civil and military uses, this article focuses on the commercial domain and illustrates the capability of the technology to provide the beginnings of "endless inventiveness" and "limitless choices".
Introduction
In it`s simplest form, Software Radios can be thought to consist of a combination of (adaptive) hardware components co-existing with a set of software modules that govern the behavior of the hardware. This combination results in re-configurable wireless systems that adapt to operational conditions, local technology standards and user needs. The Software Defined Radio (SDR) Forum, which is a non-profit group of over 100 companies from various segments of the wireless industry, recognizes a tiered definition for the level of software radios. An SDR for the most part allows software functions to define the baseband and signal processing elements and integrates capabilities to add applications blending the best capabilities of wireless and Internet networks in a cost and power efficient manner.
Traditionally, mobile wireless networks are thought of in terms of network infrastructure, base-stations and user devices such as handsets or mobiles. In this context, the network infrastructure provides the switching, control and call-processing, mobility management and servicing functions; the base stations provide the network connectivity and over-the-air interfaces to user devices; and the user devices such as hand-sets & mobiles range in a variety of classes depending upon capabilities. When SDR concepts are fully applied in the base stations and the user devices - this part of the network becomes significantly more capable than anything envisioned in the current wireless standards most of which cater to more bandwidth, speeds and applications in a given spectrum. This additional enhancement (which shall hereafter be referred to as SDR-enabled networks) is indeed the true enabler of "endless inventiveness" and "limitless choices" and is the primary focus of this article.
The cardinal feature of software defined radios is its ability to be reconfigured. This capability is the unique differentiation offered by this technology that enables service providers, manufacturers, applications developers and users with unparalleled, immediate benefits. As the traditional lines have blurred between vendors / suppliers and consumers / producers, applications are emerging at a rapid pace driven by the forces of a free (de-regulated) market. SDR-enabled networks provide a means to foster widespread adoption of these applications by promoting seamless interoperability and flexibility for consumers and far greater economies-of-scale for the providers creating the opportunity for new revenue streams and rapid industry adoption.
Applications Unique to Service providers: Beyond traditional benefits of increased quality, capacity & coverage (through the use of interference management / mitigation techniques) and "Operations and Maintenance" (OA&M), SDRs offer less hardware. The same concepts of network configuration and provisioning can be handled over several spectral bands to offer new and enhanced services. Operators with multiple spectral bands covering different network standards could deploy a simple common network to serve multiple market segments for e.g. the same infrastructure could be used to serve cellular and PCS bands, cellular and cordless bands, cellular, paging and fleet services bands; PCS and wireless-LAN bands etc. Both bases stations and user devices could be reconfigured to handle multiple standards and multiple interfaces in such a manner that both the home environment and the public network environment can be served the same way. Such combinations include, but are not limited to the offering of:
· Simultaneous delivery of telematics (The delivery of "smart" information, tailored to where consumers are and to what they are doing) and voice services
· Location based services and traditional voice and SMS
· Use of device-to-device communications protocols such as IrDA, Bluetooth, HomeRF or IEEE802.11 within the home or office and local cellular or PCS services.
· Wireless Internet via WAP, MExE or I-mode in combination with cellular or PCS and SMS
· Service Providers could also be Wireless ASPs. Wireless Application Service Providers can deliver services spanning the range from hosting m-commerce servers to providing location specific directory listings. According to the research firm IDC, the Wireless ASP business is predicted to grow to $732 million by 2004 . There are currently quite a few companies endeavoring to find their niche in this rapidly evolving market (see for example, http://www.wirelessweek.com/industry/aspdir.htm).. Most of these are relatively small companies where the importance of re-configurable hardware and scaleable service offerings take on primary roles.
The capability to reconfigure both base-stations and user devices uniquely enable the service provider to offer the following enhancements (in any or all combinations) while ensuring the support of legacy standards/systems and network scalability and extensibility into the future.
· Flexible Class of Service (as a function of application)
· Adaptive Quality of Service (as a function of application)
· Ubiquitous service assurance
· Service Differentiation
· Pay As You Go feature subscription
· Upgrade / Patch delivery
Applications Unique to Infrastructure Providers - As wireless networks are increasingly adhering to various standards, true differentiation is increasingly difficult and generally non-existent. SDR-enabled networks enhance the radio network connectivity to virtually any network directly, thus enabling the infrastructure provider to not only test-market new applications and features relatively quickly; but to also provide enhancements at the network side. One such enhancement would be the use of "Softswitches" which in principle are of the "Next Generation in Switches" that serve to extend the reconfigurable and connectivity aspects to "the entire network" under all combinations. Today, as convergence between voice and data services has changed the competitive landscape forever, the industry is quickly moving towards "multimedia" switches. Industry groups have formed around this concept (see for example, http://www.softswitch.org/) and manufacturers are rapidly developing equipment that accommodate both circuit and packet switching technologies (see for example, http://www.lucent-ssg.com/ons/softswitch/).
Infrastructure providers can further extend capabilities to bold, new features that may have never before been attempted - for e.g. the concept of the "roaming base-station". SDR-enabled base-stations could indeed be implemented in mass transport systems such as trains that virtually travel long distances at high speeds. Base stations on these trains could serve the passengers while roaming from one service-provider`s network to another and become a part of the network that could become a source of shared revenues and resources.
Applications Unique to OEMs, Tool-Developers and Applications Providers - SDR-enabled networks truly breakdown all barriers to entry for OEMs, tool-developers and applications providers. Specialization is both embraced and increasingly warranted. OEMs could concentrate on the RF, base-band or antenna part of the design to specialize in. Tool-developers could focus on the means to program new features or the means to test various aspects of the design and implementation. Applications providers could concentrate on enhancing communications, commerce and security aspects of the network or specialized services to specific industry segments such as realty, finance, securities trading etc.
Applications Unique to Device Manufacturers - The single most important application that provides both scale-economies and competitive advantage through differentiation is the ability to introduce features and capabilities in a device independent manner. As handsets and mobiles embrace larger screens and richer, smarter feature sets - they have also been characterized by device classes such as communications devices, voice phones, feature phones, smart phones, PDAs and computing devices. SDR capabilities enable the device to embed a rich set of applications modules that can be configured by the device manufacturer, service provider or applications provider to enhance a single device through a variety of classes thereby assisting both the user and the provider to pay-for-what-they-use. This is especially important when adding the concept of number portability to the device. Modular enhancements in hardware and software could virtually embed the device partially in a vehicular environment and partially with the user - allowing both entities to serve greater functions. Combinations of capabilities provide greater revenue streams to a wide range of participants such entertainment providers and toll-collectors that can be given "access" to the user device by the device manufacturer, service provider, or applications provider. As the same device can be used in a variety of applications, the device manufacturer can significantly enhance market volumes while simultaneously establishing unique ways in which to enhance capabilities of the device to differentiate themselves from competitors.
Applications Unique to users - This can literally be summed up in a single word - "choice". The user has a smarter device and a smarter interface that enables him or her to choose the application, choose the device class based on time-of-day or activity-of-the-moment and to "enable" or "disable" the capability and/or application that`s needed. Never before has a user been able to carry one single device to do all that he/she wishes at the moment that it was needed. Previously, the user had to know more and say more about their need and anticipate all possible environments in their dealings with service providers to ensure that the handset they bought did indeed communicate across the locally prevalent network standards for basic communications.
SDR-enabled handsets can query networks and adapt to the local standard alleviating the need for the user to ensure that he/she had a compatible device. Users today also carry multiple devices such as PDAs and handsets in addition to lap-tops and notebooks for wireless Internet communications, SDR enabled devices can render all of these capabilities in a single device in a smaller more easily detachable configuration for greater, richer capabilities.
Industry Challenges to SDR-enabled Networks:
· Technical - There are two broad areas in the software radio technical domain that need to be addressed. One is the obvious need to design and fabricate very powerful re-configurable pieces of hardware for a cost sensitive market within very short development cycles. This can be achieved and there are several companies working on the problem. The second issue is not as tractable. There are several alternative (complimentary) software environments under investigation for the "software" portion of Software Radio. These include debates centered around the Corba and Java environments. It is important that agreement be reached among the commercial, military and civil sectors so that the optimal path (or paths for each market sector) can be chosen.
· Standards Based - In order for industry adoption of software radio to take place, existing standards must be accommodated and adhered to. The standards being developed for Software Radio must ensure that developers of hardware and software have a common and consistent set of specifications to design towards while simultaneously ensuring that equipment works co-operatively within and amongst the existing predominant wireless standards already deployed around the world. This is crucial for testing and validation of the Software Radio enabled equipment as well as for interoperability amongst vendors.
· Testing Tools - In order for application developers to be assured that their code will behave as desired across all manufacturers` products, specifications must be adopted to code against. This necessitates the need for testing tools (see for example www.troppertech.com) to ensure compliance and conformance to a given specification. Certification is also an avenue that can be pursued (similar to "WAP" and "Bluetooth" Certification labels).
· Policy - Global roaming agreements must be constructed if there is to be true ubiquitous service anywhere the user might wish to go. Similarly, billing consolidation across types of varied services must account for the possibility that users may wish to employ one class of service for a particular application in one area, while that same user might desire to re-configure the class of service for a different application using the same Software Radio enabled device. Of course, privacy concerns are always an issue when dealing with location aware devices (an application where Software Radio will no doubt find it`s part), as is the willingness of the holders of location data to share the valuable information.
Conclusion
SDR-enabled networks are on the verge of emergence in a major way - the SDR Forum believes that it will be a mass-market phenomenon in the 4G time-frame. The factors gating acceptance such as spectral policy, specifications, and interoperability (within existing wireless standards) are already being addressed by major global players; most Forum members believe that within the next couple of years most of these areas will be worked out. Several aspects of SDR capabilities have already been adopted by major vendors (such as Nortel, Motorola and Lucent) and the complexities/capabilities of the technology are well understood in the industry.
About the author:
Bryan Tropper is Co-founder and President of Tropper Technologies, a provider of tools and expertise to the wireless industry (www.troppertech.com).
The author wishes to thank Nalini Uhrig, Director & Chief Strategist for Wireless Systems at Lucent Technologies for her support and contributions in connection with this article.
Applications Enabled by Software Radio Technology
Bryan Tropper , Tropper Technologies Inc.
Abstract
This paper examines the use of Software Radios in the applications domain as a pervasive enabling technology that can be implemented across the telecommunication landscape. Software Radios provide robust features to the consumer in an efficient manner for the provider. The "consumer" could either be a user that is in the home, local area or in transit (on travel - nationally, internationally) or a car manufacturer who has recently developed a dash mounted navigation unit. The "provider" in this world of de-regulation could be a 3G network operator or just as likely a (wireless) ISP delivering service to a large office building via MMDS. While Software Radio is germane to commercial, civil and military uses, this article focuses on the commercial domain and illustrates the capability of the technology to provide the beginnings of "endless inventiveness" and "limitless choices".
Introduction
In it`s simplest form, Software Radios can be thought to consist of a combination of (adaptive) hardware components co-existing with a set of software modules that govern the behavior of the hardware. This combination results in re-configurable wireless systems that adapt to operational conditions, local technology standards and user needs. The Software Defined Radio (SDR) Forum, which is a non-profit group of over 100 companies from various segments of the wireless industry, recognizes a tiered definition for the level of software radios. An SDR for the most part allows software functions to define the baseband and signal processing elements and integrates capabilities to add applications blending the best capabilities of wireless and Internet networks in a cost and power efficient manner.
Traditionally, mobile wireless networks are thought of in terms of network infrastructure, base-stations and user devices such as handsets or mobiles. In this context, the network infrastructure provides the switching, control and call-processing, mobility management and servicing functions; the base stations provide the network connectivity and over-the-air interfaces to user devices; and the user devices such as hand-sets & mobiles range in a variety of classes depending upon capabilities. When SDR concepts are fully applied in the base stations and the user devices - this part of the network becomes significantly more capable than anything envisioned in the current wireless standards most of which cater to more bandwidth, speeds and applications in a given spectrum. This additional enhancement (which shall hereafter be referred to as SDR-enabled networks) is indeed the true enabler of "endless inventiveness" and "limitless choices" and is the primary focus of this article.
The cardinal feature of software defined radios is its ability to be reconfigured. This capability is the unique differentiation offered by this technology that enables service providers, manufacturers, applications developers and users with unparalleled, immediate benefits. As the traditional lines have blurred between vendors / suppliers and consumers / producers, applications are emerging at a rapid pace driven by the forces of a free (de-regulated) market. SDR-enabled networks provide a means to foster widespread adoption of these applications by promoting seamless interoperability and flexibility for consumers and far greater economies-of-scale for the providers creating the opportunity for new revenue streams and rapid industry adoption.
Applications Unique to Service providers: Beyond traditional benefits of increased quality, capacity & coverage (through the use of interference management / mitigation techniques) and "Operations and Maintenance" (OA&M), SDRs offer less hardware. The same concepts of network configuration and provisioning can be handled over several spectral bands to offer new and enhanced services. Operators with multiple spectral bands covering different network standards could deploy a simple common network to serve multiple market segments for e.g. the same infrastructure could be used to serve cellular and PCS bands, cellular and cordless bands, cellular, paging and fleet services bands; PCS and wireless-LAN bands etc. Both bases stations and user devices could be reconfigured to handle multiple standards and multiple interfaces in such a manner that both the home environment and the public network environment can be served the same way. Such combinations include, but are not limited to the offering of:
· Simultaneous delivery of telematics (The delivery of "smart" information, tailored to where consumers are and to what they are doing) and voice services
· Location based services and traditional voice and SMS
· Use of device-to-device communications protocols such as IrDA, Bluetooth, HomeRF or IEEE802.11 within the home or office and local cellular or PCS services.
· Wireless Internet via WAP, MExE or I-mode in combination with cellular or PCS and SMS
· Service Providers could also be Wireless ASPs. Wireless Application Service Providers can deliver services spanning the range from hosting m-commerce servers to providing location specific directory listings. According to the research firm IDC, the Wireless ASP business is predicted to grow to $732 million by 2004 . There are currently quite a few companies endeavoring to find their niche in this rapidly evolving market (see for example, http://www.wirelessweek.com/industry/aspdir.htm).. Most of these are relatively small companies where the importance of re-configurable hardware and scaleable service offerings take on primary roles.
The capability to reconfigure both base-stations and user devices uniquely enable the service provider to offer the following enhancements (in any or all combinations) while ensuring the support of legacy standards/systems and network scalability and extensibility into the future.
· Flexible Class of Service (as a function of application)
· Adaptive Quality of Service (as a function of application)
· Ubiquitous service assurance
· Service Differentiation
· Pay As You Go feature subscription
· Upgrade / Patch delivery
Applications Unique to Infrastructure Providers - As wireless networks are increasingly adhering to various standards, true differentiation is increasingly difficult and generally non-existent. SDR-enabled networks enhance the radio network connectivity to virtually any network directly, thus enabling the infrastructure provider to not only test-market new applications and features relatively quickly; but to also provide enhancements at the network side. One such enhancement would be the use of "Softswitches" which in principle are of the "Next Generation in Switches" that serve to extend the reconfigurable and connectivity aspects to "the entire network" under all combinations. Today, as convergence between voice and data services has changed the competitive landscape forever, the industry is quickly moving towards "multimedia" switches. Industry groups have formed around this concept (see for example, http://www.softswitch.org/) and manufacturers are rapidly developing equipment that accommodate both circuit and packet switching technologies (see for example, http://www.lucent-ssg.com/ons/softswitch/).
Infrastructure providers can further extend capabilities to bold, new features that may have never before been attempted - for e.g. the concept of the "roaming base-station". SDR-enabled base-stations could indeed be implemented in mass transport systems such as trains that virtually travel long distances at high speeds. Base stations on these trains could serve the passengers while roaming from one service-provider`s network to another and become a part of the network that could become a source of shared revenues and resources.
Applications Unique to OEMs, Tool-Developers and Applications Providers - SDR-enabled networks truly breakdown all barriers to entry for OEMs, tool-developers and applications providers. Specialization is both embraced and increasingly warranted. OEMs could concentrate on the RF, base-band or antenna part of the design to specialize in. Tool-developers could focus on the means to program new features or the means to test various aspects of the design and implementation. Applications providers could concentrate on enhancing communications, commerce and security aspects of the network or specialized services to specific industry segments such as realty, finance, securities trading etc.
Applications Unique to Device Manufacturers - The single most important application that provides both scale-economies and competitive advantage through differentiation is the ability to introduce features and capabilities in a device independent manner. As handsets and mobiles embrace larger screens and richer, smarter feature sets - they have also been characterized by device classes such as communications devices, voice phones, feature phones, smart phones, PDAs and computing devices. SDR capabilities enable the device to embed a rich set of applications modules that can be configured by the device manufacturer, service provider or applications provider to enhance a single device through a variety of classes thereby assisting both the user and the provider to pay-for-what-they-use. This is especially important when adding the concept of number portability to the device. Modular enhancements in hardware and software could virtually embed the device partially in a vehicular environment and partially with the user - allowing both entities to serve greater functions. Combinations of capabilities provide greater revenue streams to a wide range of participants such entertainment providers and toll-collectors that can be given "access" to the user device by the device manufacturer, service provider, or applications provider. As the same device can be used in a variety of applications, the device manufacturer can significantly enhance market volumes while simultaneously establishing unique ways in which to enhance capabilities of the device to differentiate themselves from competitors.
Applications Unique to users - This can literally be summed up in a single word - "choice". The user has a smarter device and a smarter interface that enables him or her to choose the application, choose the device class based on time-of-day or activity-of-the-moment and to "enable" or "disable" the capability and/or application that`s needed. Never before has a user been able to carry one single device to do all that he/she wishes at the moment that it was needed. Previously, the user had to know more and say more about their need and anticipate all possible environments in their dealings with service providers to ensure that the handset they bought did indeed communicate across the locally prevalent network standards for basic communications.
SDR-enabled handsets can query networks and adapt to the local standard alleviating the need for the user to ensure that he/she had a compatible device. Users today also carry multiple devices such as PDAs and handsets in addition to lap-tops and notebooks for wireless Internet communications, SDR enabled devices can render all of these capabilities in a single device in a smaller more easily detachable configuration for greater, richer capabilities.
Industry Challenges to SDR-enabled Networks:
· Technical - There are two broad areas in the software radio technical domain that need to be addressed. One is the obvious need to design and fabricate very powerful re-configurable pieces of hardware for a cost sensitive market within very short development cycles. This can be achieved and there are several companies working on the problem. The second issue is not as tractable. There are several alternative (complimentary) software environments under investigation for the "software" portion of Software Radio. These include debates centered around the Corba and Java environments. It is important that agreement be reached among the commercial, military and civil sectors so that the optimal path (or paths for each market sector) can be chosen.
· Standards Based - In order for industry adoption of software radio to take place, existing standards must be accommodated and adhered to. The standards being developed for Software Radio must ensure that developers of hardware and software have a common and consistent set of specifications to design towards while simultaneously ensuring that equipment works co-operatively within and amongst the existing predominant wireless standards already deployed around the world. This is crucial for testing and validation of the Software Radio enabled equipment as well as for interoperability amongst vendors.
· Testing Tools - In order for application developers to be assured that their code will behave as desired across all manufacturers` products, specifications must be adopted to code against. This necessitates the need for testing tools (see for example www.troppertech.com) to ensure compliance and conformance to a given specification. Certification is also an avenue that can be pursued (similar to "WAP" and "Bluetooth" Certification labels).
· Policy - Global roaming agreements must be constructed if there is to be true ubiquitous service anywhere the user might wish to go. Similarly, billing consolidation across types of varied services must account for the possibility that users may wish to employ one class of service for a particular application in one area, while that same user might desire to re-configure the class of service for a different application using the same Software Radio enabled device. Of course, privacy concerns are always an issue when dealing with location aware devices (an application where Software Radio will no doubt find it`s part), as is the willingness of the holders of location data to share the valuable information.
Conclusion
SDR-enabled networks are on the verge of emergence in a major way - the SDR Forum believes that it will be a mass-market phenomenon in the 4G time-frame. The factors gating acceptance such as spectral policy, specifications, and interoperability (within existing wireless standards) are already being addressed by major global players; most Forum members believe that within the next couple of years most of these areas will be worked out. Several aspects of SDR capabilities have already been adopted by major vendors (such as Nortel, Motorola and Lucent) and the complexities/capabilities of the technology are well understood in the industry.
About the author:
Bryan Tropper is Co-founder and President of Tropper Technologies, a provider of tools and expertise to the wireless industry (www.troppertech.com).
The author wishes to thank Nalini Uhrig, Director & Chief Strategist for Wireless Systems at Lucent Technologies for her support and contributions in connection with this article.
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